Investeer je in een nieuwe website, investeer ook in nieuwe content.
Gooi weg en creëer nieuwe content
Als je hebt besloten om te investeren in een nieuwe website, krijg je te maken met contentmigratie. Bied jij content aan waar jouw bezoekers naar op zoek zijn? Sluit deze content aan bij de mogelijkheden van nu? Of werk je misschien nog met statische en grote lappen tekst waar bezoekers geen aandacht aan besteden?
Wij adviseren: investeer je in een nieuwe website, investeer ook in nieuwe content. Inventariseer welke content nog bruikbaar is, wat je moet actualiseren of moet creëren. Denk niet alleen aan teksten, maar ook aan afbeeldingen, video’s, formulieren en documenten.
Maak een planning en wijs personen aan
Een goede planning maakt je werk effectiever, ook bij kleine projecten. Maak een realistische planning waarbij per week duidelijk is waar naar toegewerkt wordt en wie de taak oppakt. Een contentmigratieplanning hoeft niet uitgebreid te zijn. Duidelijkheid zorgt ervoor dat er volgens richtlijnen naar een bepaald doel wordt gewerkt.
- Wie draagt de eindverantwoordelijkheid?
- Wie creëert nieuwe teksten?
- Wie zet bestaande content over op de nieuwe website?
- Wie zorgt voor afbeeldingen en video’s?
- Wie zorgt voor het behoud van SEO?
- Welke content moet in ieder geval klaar staan als we live gaan?
- Wie controleert alle uitgevoerde taken?
Hoe behoud je een goede posities in zoekmachines?
Je maakt je zorgen om de posities in Google. Je huidige website scoorde juist zo goed en dit wil je niet verzwakken. Wees daarom voorzichtig met het aanpassen van je URL’s. Specifieke pagina’s kunnen goed vindbaar zijn op belangrijke zoekwoorden. Mocht je toch niet ontkomen aan URL aanpassingen? Zorg dan dat iedere gewijzigde URL een 301-redirect krijgt. Een 301-redirect is een doorverwijzing van een verwijderde pagina naar een nieuwe pagina. Op deze wijze wordt de waarde van de oude pagina doorgegeven aan de nieuwe pagina. Hierdoor verlies je niet of nauwelijks aan ranking in zoekmachines en loop jij geen klanten mis.
Gaat het om een grote website? Let dan vooral op de belangrijkste pagina’s waar je huidige ranking goed is.
Controleer de statistieken
Last but not least. Controleer als organisatie alle aanpassingen. Bekijk of alles op juiste wijze is overgezet. Werken alle formulieren? Komt de mail aan? Vervolgens raden wij aan de statistieken van je website nader te onderzoeken. Waar wordt je op gevonden? Zijn het aantal bezoekers veranderd? Komen er bezoekers op 404 pagina’s terecht? (pagina’s die niet meer bestaan). Kortom, is er met de komst van je nieuwe website een opvallende verandering in de statistieken zichtbaar? Gebruik Google Analytics om je statistieken en eventuele fouten zichtbaar te maken.
Nieuwsgierig naar contentmigratie?
Neem contact met ons op en we gaan samen eens rond de tafel!