Notes » Nieuws » 4 SEO-kansen voor meer organisch bezoek
4 SEO-kansen voor meer organisch bezoek

4 SEO-kansen voor meer organisch bezoek

Je wilt goed gevonden worden in Google. Logisch, want mensen moeten jouw website kunnen vinden wanneer zij zoeken naar jouw product of dienst. Ongetwijfeld behaal je omzet, leads of trouwe lezers via organisch verkeer. Om resultaat uit SEO te blijven behalen, zul je ook in 2018 moeten inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Dit zijn de 4 belangrijkste SEO ontwikkelingen waar jouw website mee te maken krijgt.

1. Grotere meta omschrijvingen van jouw pagina’s

Misschien is het jou al opgevallen. Google heeft grotere pagina omschrijvingen in de organische zoekresultaten geïmplementeerd. Dit past geheel in de missie van Google: relevante informatie bieden. Door deze aanpassing heb jij de mogelijkheid om meer informatie te tonen over de content die op jouw pagina staat in de Google zoekresultaten. Dit ziet er als volgt uit:

En zo was het eerst:

Zoals je ziet kun je veel meer informatie kwijt over de pagina. Enkele praktische tips:
  • Zorg dat je het belangrijkste zoekwoord in de meta omschrijving plaats. Deze wordt dan dik gedrukt, waardoor jouw website extra opvalt.
  • Verleid de Google gebruiker om te klikken op jouw pagina. Geef duidelijk aan wat de bezoeker kan verwachten op jouw pagina. Sluit af met een call to action als: “Lees meer!” of “Koop direct, morgen in huis!”.


2. Snelheid op mobiel

Dit is misschien wel de belangrijkste update: de snelheid van jouw mobiele website. Google geeft deze ranking-factor meer prioriteit. Dit viel te verwachten, mensen gebruiken nou eenmaal steeds vaker hun mobiele telefoon om informatie te zoeken. Snelheid is hier heel belangrijk in voor een prettige ervaring. Als Google merkt dat jouw mobiele website traag is, is het waarschijnlijk dat de mobiele bezoeker gefrustreerd afhaakt. Dit wilt Google niet en zal daarom snelle mobiele websites bovenaan zetten en de voorkeur geven. Zelfs als jouw website mooier is of beter werkt. Let daarom dus goed op dat jouw mobiele website snel is! Dit kun je makkelijk hier testen!


3. Nieuwe search console

Google gaat Search Console, waarmee je zoektermen en statistieken met betrekking tot jouw organische vindbaarheid kunt analyseren, een flinke update geven. Een van de voordelen is dat je zoekgedrag tot 16 maanden terug kunt analyseren. Momenteel is dit 90 dagen. Hierdoor analyseer jij binnenkort trends en ontwikkelingen in het zoekgedrag van jou doelgroep. Hier haal je waardevolle data uit waarop je kunt inspelen met de content van je website.


4. Voice

Hoewel Google Home nog niet officieel beschikbaar is in Nederland, zit dit er wel degelijk aan te komen. Doordat mensen persoonlijke assistenten in huis gaan verwelkomen, zal het zoekgedrag ook gaan veranderen.  In plaats van gevonden te worden op algemene en beknopte zoekwoorden, zul je straks ook goed vindbaar moeten zijn op zoektermen in spreektaal. “Ik wil een taxi om 7 uur” is een heel ander zoekwoord dan “taxi ermelo”, terwijl de intentie van de zoeker hetzelfde kan zijn.

Zorg daarom dat je deze nieuwe zoekwoorden gaat achterhalen door zoekgedrag te analyseren in Adwords , Google Search Console en Google Analytics. Hier vind je de termen die mensen gebruiken om jouw product of dienst te vinden. De content op je website kun je hierop aanpassen.

Wil jij een concreet SEO plan of heb je hulp nodig met SEO-optimalisatie? Neem dan contact met ons op. Wij helpen jou graag vindbaarheid te verbeteren!