Notes » Nieuws » 7 tips voor een hogere online conversie via jouw online kanaal
7 tips voor een hogere online conversie via jouw online kanaal

7 tips voor een hogere online conversie via jouw online kanaal

Inkopen doen voor Sinterklaas, Kerst en Oud&Nieuw... De komende maand bieden je verkoopkansen. Je weet vast zelf de tijd nog dat je op de bank eindeloos zat te bladeren in een catalogus op zoek naar het ideale cadeau. Of dat je door de stad liep en bij elke rijkelijk versierde winkelpui stil bleef staan.

Inmiddels is de catalogus vervangen door de tablet of mobiele telefoon. Niemand hoeft je te vertellen dat het shopgedrag is veranderd. De orientatie wordt nog vaak thuis gedaan, maar de gang naar de stad of het dorp is niet meer het logisch vervolg. Online aankopen doen, dat is wat we doen. En hoe speel jij daarop in? Gebruik onze tips om het online shopgedrag van jouw doelgroep te stimuleren.

 

1. Een heerlijke en gezellige tijd

Voor veel mensen is de decembermaand een maand met veel gezellige momenten. De koude winteravonden op de bank met chocomelk, een wollen kleedje, kaarsjes en lekker je Social Media accounts afstruinen.

Een gesponsord bericht op Facebook.


Op Facebook een gesponsord bericht met “tips voor een heerlijke tijd in de keuken” of “de wintertrends voor interieur en wonen”. Met een gesponsord bericht op Facebook genereer je meer bereik voor jouw blog, nieuwsbericht of product. Stel de doelgroep voor de promotie af op de mensen die jij wil bereiken, regio, leeftijd, geslacht, interesses, etc. Je bepaalt zelf de looptijd en het budget van de promotie.

Video: doelgroep instellen op Facebook



2. Knipperende kerstballen

Veel organisaties hebben tijdens de feestdagen aangepaste openingstijden of bezorgtijden. Communiceer de aangepaste tijden via je website, in een nieuwsbericht op de website, in een nieuwsbrief of in het winkelwagenproces van je webshop.

Communiceer je openingstijden en bezorgtijden tijdens de feestdagen.


Ben je helemaal gesloten voor een bepaalde periode of een bepaalde dag, dan kun je denken aan een pop-up of een banner in de menubalk van je website of webshop. Gebruik geen pop-up met knipperende kerstballen die de gebruiker op elke pagina weer moet weg klikken.


3. Black Friday

Black Friday is overgekomen uit Amerika (net als de meeste van deze happenings). Een koopjesdag met mooie aanbiedingen en deals. Schakel jouw online specialist in voor een ludieke campagne voor jouw dienst of product op deze dag of een andere feestdag (Sint Maarten, Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw). Met Sinterklaas stuurde Coolblue deze video rond.

Resultaten van de Coolblue actie
Facebook: 2,6 miljoen videoviews en een bereik van 4,8 miljoen mensen. 86 duizend interacties, waaronder 12 duizend keer gedeeld en 5 duizend reacties.
Slechts 11 fans (0,004% van onze fanbase) konden de video niet waarderen en besloten ons te ontvolgen.
Twitter: 5 duizend tweets, 6 miljoen impressies, #1 Trending Topic in Nederland.
LinkedIn: 7 duizend likes, 500 reacties.
YouTube: 66 duizend videoviews

Deze cijfers zijn uiteraard afhankelijk van jouw bereik en het budget wat je inzet.

4. De fles rode wijn of een schaakbord?

December is de maand van de kerstcadeaus en relatiegeschenken. Welk kantoor kent dat niet, de gemeenschappelijke tafel vol met flessen wijn, stukken kaas, chocola en een mobiele oplader. Ook jouw klant of leverancier brengt zijn of haar wens met de beste bedoelingen. Toch blijven er maar weinig van dit soort geschenken op je netvlies hangen. Simpelweg omdat ze niet onderscheidend zijn ten opzichte van de rest, een gemiste kans.

De fles rode wijn, een gemiste kans.


Een (december) wens laten aansluiten bij jouw organisatie, beleid of toekomstvisie, niet alleen in de boodschap, maar ook in de uitvoering. Als uitzendorganisatie weet jij als geen ander de juiste poppetjes op de juiste werkplek te plaatsen. Waarom geef je dan een goede fles rode wijn, die door de vrouw des huizes per ongeluk wordt opgeschonken met een verjaardag? Een schaakbord (in huisstijl opgemaakt) sluit vast beter aan bij jouw dienstverlening (strategisch, juiste zet op het juiste moment). En het schaakbord wordt tijdens de feestdagen nog eens uit de kast gehaald!



Of vervang de fotokaart (met alle medewerkers) die voor het vijfde jaar op rij naar alle relaties gaat door een gave animatie of videoboodschap.

5. Minder met de feestvreugde

En ieder jaar zijn ze er weer: collega's of klanten die niets van alle feestvreugde hoeven mee te krijgen. Daar zijn genoeg redenen voor te bedenken.

Jij hebt een geweldig vakantiepark of hotel

Jij hebt een geweldig vakantiepark of hotel, een oase van rust in de laatste maand van het jaar. Met een speciale december actie haal jij deze gasten naar je park of hotel. Met een Adwords campagne kan je jouw actie heel gericht targetten.

6. Monitoren op Twitter of Instagram

Op Twitter of Instagram kun jij jouw bericht perfect monitoren met een hashtag. Lees meer over de inzet van een # in mijn blog “Het gebruik van een hashtag op Instagram”.

7. En nog wat gratis tips op een rij

  • Bijna elke organisatie kan rondom feestdagen wel inhaken op de actualiteit op dat moment. Als accountantskantoor kun je de doelgroep in december attenderen op het feit dat de balans weer opgemaakt moet worden. Je kan een speciale landingspagina inrichten waarop je een Adwords campagne instelt en die campagne in de maand november en december laat lopen. Je kan een leuke actie aan de campagne koppelen om zo de feestgedachte van de maand december te stimuleren.
  • Het schildersbedrijf: Houd een oudejaarsdagactie om je omzet nog even een leuke boost te geven. Maak je op oudejaarsdag een afspraak voor het nieuwe jaar dan kun je een leuke attentie of korting weggeven.
  • De keukenspecialist: Deel een recept waarin je uitlegt hoe je pepernoten kunt bakken of hoe jij als gastheer en gastvrouw een goed kerstdiner verzorgd. Maar je kunt ook denken aan een eindejaaractie waarin je een mooie korting geeft op de montage van de keuken of de keuken zelf. 
  • Black Friday is een dag om mooie koopjes te doen, winkels komen met scherpe deals en aanbiedingen. Als houder van een webshop kun je deze dag ook gebruiken om je producten scherp aan te bieden of bij een bestelling van € 50,00 iets cadeau te doen.

Kortom

Gebruik één van de komende feestdagen of allemaal voor het genereren van meer conversie, naar je webshop of website, je product of dienst. Laat jezelf zien en maak indruk. Heb jij een gouden idee? Deel het met ons en we gaan graag met je aan de slag!