Of je nu een website, webshop of webapplicatie wilt: er kan een hoop misgaan bij webprojecten. Met deze 10 tips voorkom je problemen en zorg je dat jouw webproject tot een succesvol einde gebracht wordt.
Tip 1: werk aan een MVP
Een Minimum Viable Product (MVP) is de basisversie van je project. Bepaal samen met je ontwikkelaar en de doelgroep wat in eerste instantie echt onmisbaar is voor je project, en bouw alleen deze zaken. Zo weet je zeker dat je in ieder geval een waardevolle eerste versie hebt.
Tip 2: Vergeet de strategie niet
In je enthousiasme over je product of dienst vergeet je soms de strategische kant van het verhaal. Kijk door een strategische bril naar je markt en doelgroep en bepaal je focus. Kijk wat de kansen in de markt zijn en hoe je die met jouw product of dienst kunt benutten.
Tip 3: denk aan de marketing
Een webproject gaat niet vanzelf omzet genereren. Daarom heb jij een marketingstrategie bedacht en voldoende budget gereserveerd om die marketing uit te voeren. Als je scherpe, meetbare doelen formuleert, is het makkelijk de voortgang bij te houden.
Tip 4: bepaal wie de content maakt
Je hebt goede content nodig om je webproject succesvol te maken. Ga je dat zelf doen, of besteed je dat uit. Dat laatste kost geld, maar geeft ook ruimte, zorgt voor hogere kwaliteit en bespaart jou tijd.
Tip 5: betrek je ontwikkelaar op tijd
Een ontwikkelaar helpt je aan inzichten die je alleen niet zou hebben gehad. Dit kan je webproject veel beter maken, terwijl het niet direct meer geld hoeft te kosten. Gebruik de ervaring van je webontwikkelaar en doe er je voordeel mee.
Tip 6: automatiseer contentmigratie
Er zijn manieren om de content van je huidige site automatisch naar je nieuwe site te migreren. Door dit automatisch te doen, kun je eenvoudig vlak voor livegang de content migreren, zodat alles up-to-date is. Test daarnaast alle 301 redirects heel goed, want hier gaat het vaak mis.
Tip 7: maak een wensenlijst
Tijdens de ontwikkeling van je webproject, kom je regelmatig op nieuwe toevoegingen die waardevol kunnen zijn. Schrijf dit op je wensenlijst en spreek met je ontwikkelaar af dat je na de livegang met deze punten verder gaat. Zo blijf je je product continu verbeteren.
Tip 8: vergeet het onderhoud niet
Een webproject is net als een auto. Ook een nieuwe heeft regelmatig onderhoud nodig. Laat je project dan ook regelmatig controleren op veiligheid en laat updates altijd zo snel mogelijk doorvoeren.
Tip 9: evalueer en stuur bij
Tijdens en na afloop van je webproject is het altijd wijs om te evalueren. Wat ging er goed en wat kan er beter? Door hier open met alle betrokken partijen over te communiceren, verbeter je de samenwerking en kun je het eindresultaat nog beter maken.
Tip 10: kies voor 1 partij die alles kan
Hoe meer partijen er betrokken zijn, hoe lastiger het is alle werkzaamheden te stroomlijnen. Kies daarom voor een bureau dat je niet alleen helpt bij de ontwikkeling van je project, maar ook bij de online marketing. Zo kun je in een vroeg stadium al plannen maken. Het hebben van 1 aanspreekpunt dat je bedrijf al goed kent, levert je een hoop voordeel op.
Hoe staat het met jouw webproject?
Ben jij van plan een website, webshop of applicatie te laten ontwikkelen? We hopen dat je iets aan onze tips hebt en de grootste risico’s weet te vermijden. Kom je er echt niet uit, aarzel dan niet om contact met ons te zoeken!