Hét gezicht van je onderneming, dat moet er natuurlijk goed uitzien.
Hoe dan ook, een bedrijfslogo is erg belangrijk voor je herkenbaarheid en uitstraling. Hét gezicht van je onderneming, dat moet er natuurlijk goed uitzien. Daarom geven wij vier tips voor een effectief bedrijfslogo dat identiteit uitstraalt.
1. Houd het functioneel en simpel
Een bedrijfslogo met een ingewikkeld design of houden we het lekker simpel? Hoewel je het altijd moet afstemmen op de doelgroep, zal je vaak merken dat een simpel design de beste oplossing is. Het bevordert namelijk de herkenbaarheid, wat misschien wel het belangrijkste is van je logo. Een functioneel design houdt ook rekening met de toepasbaarheid. Is je logo ook vergroot of verkleind? Hoe komt het logo over in zwart-wit?2. Wees origineel
Liever goed gejat, dan slecht bedacht? Wat mij betreft geldt dit niet voor een bedrijfslogo. Wees origineel en onderscheidend, doe iets nieuws. Natuurlijk bekijk je eerst de logo’s van je concurrenten. Breng in kaart hoe deze eruit zien, zodat jij inspiratie kan opdoen en iets onderscheidend kan neerzetten.
Symbolen springen eruit en vallen op. Dit zorgt ervoor dat je bedrijfslogo gemakkelijker te onthouden is.
3. Zorg voor een herkenbare stijl
Gebruik elementen die de herkenbaarheid van je onderneming versterken. Naast het gebruik van je bedrijfsnaam zijn er diverse elementen, die de doelgroep helpt jouw bedrijfslogo te onthouden.
• Symbolen: verwerk herkenbare symbolen in je bedrijfslogo zoals blokjes, pijltjes, streepjes of cirkels. Symbolen springen eruit en vallen op. Dit zorgt ervoor dat je bedrijfslogo gemakkelijker te onthouden is. Daarnaast kan het aangeven waar je bedrijf voor staat. Goede voorbeelden zijn Amazon en Adidas.

Twee duidelijke voorbeelden zijn onze opdrachtgevers De Barbecue Boer en Van Panhuis Bouw. Waarbij De Barbecue Boer kiest voor een toegankelijk logo met een herkenbare figurant, staat Van Panhuis Bouw voor nuchter en solide met een strak design.


Denken en zien anderen net zoals jij?
4. Test je logo bij anderen
Jouw ontwerper heeft een aantal concepten gemaakt en zelf heb je vaak al een voorkeur. Dit is onbewust al gecreëerd gedurende het proces. Je weet zelf wat je wilt uitstralen en waarom je gekozen hebt voor bepaalde elementen. Maar denken en zien anderen net zoals jij? Het is daarom aan te raden om je bedrijfslogo bij anderen (bijvoorbeeld collega’s, professionals uit je netwerk of mensen uit je doelgroep) voor te leggen. Vraag waar zij aan denken bij het zien van het logo. Hier kan soms verrassende en inspirerende feedback uitkomen, dat uiteindelijk het resultaat naar een hoger niveau tilt.
Een bedrijfslogo maken klinkt nu erg simpel, vind je niet? Je raad het vast, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Achter ieder succesvol logo zit een ontwerper bij wie creativiteit door het bloed stroomt en gevoel heeft voor de combinatie tussen vorm, kleur en symbolen.
Nieuwsgierig naar hoe jouw bedrijfslogo zich kan onderscheiden?
Neem contact met ons op of kom gerust eens langs!