Veel mensen onderschatten de impact van een trage website. Het zorgt voor irritatie bij je gebruikers, die niet vinden wat ze zoeken. Het verpest de conversie op je site, want 40% haakt al na 3 seconden af. En Google bestraft een trage website ook nog eens door je lager in de zoekresultaten te zetten.
Dit zijn 5 belangrijke redenen waarom je websitesnelheid zo belangrijk is:
1. Gebruikerservaring is alles
Mensen die jouw site bezoeken, zijn op zoek naar iets. Ze willen je product of dienst misschien al kopen, of zoeken naar meer informatie. Wat het ook is: het is aan jou om ze zo snel mogelijk te geven wat ze zoeken.
Een goede gebruikerservaring van je website geeft je bezoekers wat ze zoeken en geeft het ze snel. Zodra je bezoekers in de war of gefrustreerd raken, gaat er dus iets mis. En niets is zo irritant als een trage website!
2. Een goede eerste indruk
Soms hebben we als mensen best rare trekjes. Een trage website komt bijvoorbeeld onveilig en onbetrouwbaar over, terwijl een snelle website het tegenovergestelde gevoel geeft. Op de een of andere manier koppelen we snelheid aan effectiviteit en vertrouwen.
En dat zijn precies de dingen die je wilt om online een goede eerste indruk achter te laten. Dat is online belangrijker dan waar dan ook, omdat de concurrentie zoveel groter is.
3. Snelheid is goed voor conversie
Of beter gezegd: een trage website is dramatisch voor je conversie. Dat komt door iets wat we eerder al schreven. Als 40% van je bezoekers je site verlaat als deze niet binnen 3 seconden geladen is, ben je deze potentiële klanten gewoon kwijt.
Hoe zonde is dat: je hebt geïnvesteerd in een mooie webshop, maar alleen door de trage laadsnelheid raak je al 40% van de bezoekers kwijt. Die 40% had voor een hele mooie omzet kunnen zorgen!
4. Google wil snelheid
In de “Speed Update” van januari 2018 kondigde Google aan dat het de laadsnelheid van je pagina’s als rankingfactor gaat gebruiken op mobiele apparaten. Dat betekent dat jouw trage, mobiele website lager in de zoekresultaten getoond kan worden. Terwijl jouw webshop verder op alle fronten beter is dan die van de concurrentie, verlies je het op de laadsnelheid.
5. Langetermijnschade
Je hebt al gelezen dat je bijna de helft van je bezoekers kwijtraakt als je website niet snel genoeg laadt. Maar de schade op de lange termijn is nog veel groter. Want reken er maar niet op dat de 40% die jouw website heeft verlaten, je site nog zal aanraden. Of dat andere websites naar je site zullen linken. Of dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief.
Jij bent aan zet!
De snelheid van je website is belangrijk. Als je wilt weten hoe jouw site ervoor staat, kun je deze tool van Google gebruiken. Je ziet niet alleen hoe je site zich verhoudt ten opzichte van andere sites, maar ook wat je kunt doen om het te verbeteren.