Als mensen je Facebookpagina zoeken en zien dat je laatste status-update van een jaar geleden is, dan krijgen ze een heel verkeerde indruk van je bedrijf
Tip 1: Blijf actief
Natuurlijk wil je gevonden worden op Facebook en spreekt het voor zich dat je een pagina hebt. Maar dit werkt averechts als de informatie daarop niet actueel is. Als mensen je Facebookpagina zoeken en zien dat je laatste status-update van een jaar geleden is, dan krijgen ze een heel verkeerde indruk van je bedrijf en kun je soms nog beter geen Facebookpagina hebben. Zorg er dus voor dat je met regelmaat iets post. Als je dit moeilijk vindt, is het misschien handig om hier een vast moment voor uit te kiezen. Doe het bijvoorbeeld elke woensdag om 19.00 uur, plan het in en houd je hieraan vast. Maak eventueel een content kalender zodat je altijd iets paraat hebt om te posten.
Tip 2: Geef je pagina een mooie look mee
Om herkenbaarheid te creëren en om professioneel over te komen is het van essentieel belang om je Facebook pagina een mooie opmaak mee te geven. Plaats je logo als profielfoto, of een plaatje waar je logo mooi tot uiting komt. Let er wel op dat het goed past en je logo nog leesbaar is, anders kun je ook alleen je beeldmerk gebruiken. Zorg daarnaast voor een passende omslagfoto. Het is goed om een bepaalde stijl te handhaven in al je berichten. Denk hierbij aan de stijl van je foto’s, huisstijl elementjes of de huisstijl kleur die steeds terugkomt. Als je aandacht schenkt aan de vormgeving van je pagina, kom je professioneel over en ben je herkenbaar voor degene die jouw bedrijf al kennen. Ze zijn dan sneller geneigd om je pagina te volgen.
Interactie met en door jouw volgers en hun netwerk is hét middel om je bereik te vergroten!
Tip 3: Stimuleer interactie met en door je doelgroep
Interactie met en door jouw volgers en hun netwerk is hét middel om je bereik te vergroten. Wanneer jouw bericht een like krijgt of er wordt een reactie geplaatst, zien een heleboel van zijn Facebookvrienden dat ook weer op hun tijdlijn. En dat zorgt weer voor veel potentiële nieuwe likes en/of reacties, een sneeuwbaleffect dus. Je bereik wordt ontzettend snel vergroot, zonder dat je veel hoeft te doen. Klinkt eenvoudig toch?! Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Hieronder wat tips van interactie-verhogende berichten die jou hogere engagement rates (hoogte van de betrokkenheid van je publiek) geven:
- Dilemma
‘De dilemma post’ is heel eenvoudig. Zet twee producten naast elkaar en vraag vervolgens aan je fans welke van de producten ze mooier, beter of fijner vinden. Zo geef je ze een laagdrempelige manier om hun mening te geven. En dat doen mensen graag. Daarnaast is het een hele mooie manier om je producten te laten zien, zonder commercieel over te komen.

- Vraag expliciet om een like
Het lijkt misschien een beetje opdringerig, maar posts die expliciet vragen om een like of een reactie hebben een groter bereik dan bij posts waar dat niet gebeurt. Pas wel op dat je dit niet te vaak doet, want dan kan het wél een opdringerige indruk achterlaten. - Stel een gemakkelijke vraag
Wat je ook vraagt, geef mensen de mogelijkheid om te reageren. Dit kun je makkelijk doen door een vraag in je bericht te zetten. Probeer de vraag simpel te houden, daar wordt meer op gereageerd. Je kunt het daarnaast zelfs als een soort mini-onderzoek gebruiken om te kijken wat een populair product is (onder een bepaalde groep). - Geef de ‘like’ knoppen een andere betekenis
Neem het eens niet zo nauw met de letterlijke betekenis van de knoppen onder je Facebook post. Een klik op de ‘vind ik leuk’ knop is een belangrijk conversiedoel voor een Facebook marketeer. Verander de betekenis en je zult zien dat er heel veel mogelijkheden bijkomen. Daarnaast kun je ook werken met de knoppen als ‘geweldig’, ‘grappig’, etc. Zet bijvoorbeeld 4 plaatjes naast elkaar en laat mensen daar tussen kiezen door middel van op één van de knoppen te klikken. Zo reageren ze als het ware op je posts, maar het is zo laagdrempelig dat mensen nog sneller hun mening zullen geven.

- Laat posts aansluiten bij actualiteit
Hoewel jij het liever hebt over je nieuwe producten, bedrijfsupdates of vakgebied, zijn je fans waarschijnlijk meer bezig met de waan van de dag. Inspelen hierop leidt meestal tot een veel hoger bereik. Zorg er dus voor dat je je contentkalender op orde hebt en denk na hoe jouw merk hier bij kan aansluiten. Zo laat je ook zien dat jij bezig bent met de dingen waar je fans ook mee bezig zijn en kom je betrokken over. - Tag je vrienden-post
Je hebt ze vast vaak voorbij zien komen en bent misschien zelf ook al eens getagd. De ‘tag je vrienden post’. Je kunt je bericht met deze manier goed laten aansluiten op jouw bedrijf en tegelijkertijd veel mensen bereiken. Als jij bijvoorbeeld een bedrijf hebt in auto’s dan plaats je een mooie (of juist hele gekke) auto, met de vraag ‘wie van jouw vrienden zou hier in willen rijden?’ Hoe origineler, gekker of herkenbaarder je de vraag maakt, hoe meer mensen gaan reageren. Ze kunnen op een simpele manier hun vrienden iets laten weten, voor het blok zetten of iets delen. En dat gebeurt dan ook heel veel, wat weer zorgt voor een serieuze groei van je bereik.

Tip 4: Maak gebruik van de nieuwste functies van Facebook
Facebook blijft zich continu ontwikkelen en het is zonde om daar geen gebruik van te maken. Je kunt tegenwoordig in heel veel verschillende vormen iets op Facebook posten. Een aantal voorbeelden:- Van losse foto’s kun je heel makkelijk een video maken (met muziek!)

- Je kunt een carousel maken van afbeeldingen met een link (waar je veel creatieve dingen mee kan doen!)

- Een canvas is mooi om te gebruiken als je een verhaal wil vertellen wat niet zo met een paar plaatjes of een tekstje kan.
- Je kunt de diensten die jij aanbiedt nu makkelijk bovenaan je pagina plaatsen, waardoor mensen sneller zien wat jij voor ze kan betekenen.

Tip 5: Promoot je berichten
Als je nog niet zoveel volgers (binnen je doelgroep) hebt, kan het handig zijn je berichten te promoten. Je kunt dan je bericht op de tijdlijn van mensen laten verschijnen zonder dat ze jouw pagina volgen. Je stelt zelf in wie het bericht te zien krijgt. Je stelt zelf de regio, de leeftijd, het geslacht, en zelfs eventuele andere kenmerken van deze doelgroep in.
Succes met je bedrijvenpagina!
Nog een tip! Neem eens contact met ons op en we kijken samen eens naar jouw bedrijfspagina.