Inmiddels is David ruim drie maanden werkzaam als Digital Project Manager bij OrangeTalent. Graag blikken wij met hem terug op deze periode en wat hij er tot nu toe van vindt!
Wat vind je het leukste aan het werken bij OrangeTalent?
Wat werken bij OrangeTalent leuk maakt, is dat er goed gekeken wordt hoe we samen de beste versie van onszelf kunnen zijn. Met behulp van een ambitieplan wordt duidelijk welke stappen we met elkaar willen gaan zetten en welke rol ik als persoon mag innemen. Een heel groot pluspunt is dat iedereen binnen OrangeTalent elkaar helpt om iedere dag weer beter te worden. Samen op weg is dan ook echt samen.
Waar word jij gelukkig van?
Ik word gelukkig als ik zie dat iedereen binnen het team vanuit zijn of haar kracht de opdracht kan uitvoeren. Noem het passie of ambitie. Ik denk dat voor iedereen geldt dat als je iets doet waar je hart sneller van gaat kloppen dit zich ook vertaalt in mooie resultaten voor onze opdrachtgevers! En heel belangrijk: er is een goede balans tussen werk en plezier. Zo gaan we eind mei met het hele team naar Barcelona voor de uitreiking van de European Search Awards!
Welke stappen heb je kunnen maken in de afgelopen periode?
Het grootste persoonlijke succes, is dat ik binnen OrangeTalent echt het gevoel heb dat ik mooie stappen kan maken in een leuk, gezellig en ambitieus team. Er wordt mij veel verantwoordelijkheid gegeven met een basis van 100% vertrouwen. Zo heb ik een aantal grote key-accounts toegewezen gekregen waar ik als Digital Project Manager een sleutelfunctie bekleed tussen alle disciplines die betrokken zijn. Met mijn ruime ervaring in sales en accountmanagement zijn ook op dat vlak mooie stappen gemaakt en hebben we inmiddels al een aantal mooie nieuwe opdrachtgevers mogen verwelkomen. Ook ben ik als Business Developer betrokken bij RouteLogic, een SaaS-oplossing voor het efficiënt inplannen van bijvoorbeeld bezorgroutes. Daarin mag ik mijn collega in de sales helpen om samen naar mooie resultaten te werken. Inmiddels zijn we met een aantal mooie grote deals bezig!
Waarom moet een Digital Project Manager ‘proactief’ zijn?
Proactiviteit zorgt ervoor dat je altijd in de lead blijft in het proces. Dit zowel in het belang van de opdrachtgever als de eigen organisatie. Wat ik heb gemerkt is dat de opdrachtgever ook de behoefte heeft om meegenomen te worden in het proces en het gevoel moet hebben om zaken los te kunnen laten en dat het geregeld wordt. Meedenken in het proces van de opdrachtgever is heel belangrijk. De vraag achter de vraag zien te achterhalen. Dit levert je ten eerste veel meer inzicht op en de opdrachtgever waardeert de interesse die je toont. In sommige gevallen levert het zelfs vernieuwende inzichten op waardoor de initiële vraag op een andere manier ingevuld kan worden. Bijvoorbeeld wanneer een verzoek wordt gedaan om een functionaliteit in een webshop toe te voegen, met behulp van de juiste vraagstelling achterhaal je een oplossing dat beter aansluit in het proces van de opdrachtgever en daarmee meer oplevert. Dat is vanuit de rol als Digital Project Manager waarde toevoegen in het proces en proactiviteit is daar een belangrijk onderdeel van.
Welke kwaliteiten zijn vereist om een effectieve Digital Project Manager te zijn?
Een goede Digital Project Manager moet vooral goed kunnen communiceren. En daarmee bedoel ik ten eerste goed kunnen luisteren. Snappen wat de opdrachtgever wil, hoe correspondeert dit met je team en hoe zorg je ervoor dat de verschillende belangen en verwachtingen op één lijn komen te liggen. Vervolgens proactief communiceren rondom planning en tussentijdse statusveranderingen. Opdrachtgevers moeten het gevoel hebben en behouden dat we controle hebben in het proces en dat we dit ook goed bewaken.
Wat is volgens jou een belangrijke vaardigheid voor een Digital Project Manager om te slagen?
Als Digital Project Manager moet je stevig in je schoenen staan. Enerzijds omdat er ook stevige gesprekken gevoerd moeten worden met je opdrachtgever. Loop hier niet van weg, maar bijt je hierin vast. Kijk waar je, ook in dit soort gesprekken, het verschil kunt gaan maken om te komen tot een nog betere samenwerking. Laat jezelf zien. Anderzijds omdat er dagelijks tal van zaken de revue passeren. Laat je hier niet door gek maken. Probeer voor jezelf altijd te prioriteren waar je op dat moment de aandacht aan kan geven. En soms lukt dat niet altijd. Praat daar over. Met je collega’s of met je opdrachtgever en vertel hoe je het op een andere manier gaat oplossen.
Wat is de belangrijkste rol van een Digital Project Manager?
Rust in het proces bewaken. Door veranderende inzichten en/of deadlines die naar voren of naar achter worden getrokken kan dit het proces erg verstoren. Aan alle kanten. Belangrijk is om vooruit te kunnen kijken en impact van bepaalde zaken van tevoren al in te kunnen schatten. Probeer hier vroegtijdig al op te anticiperen, voordat dit tot grote problemen leidt. Met andere woorden; de rol van Digital Project Manager is het grote plaatje blijven overzien om te zorgen dat er rust is in de uitvoering van projecten.
Waar zie je jezelf over vijf jaar?
Over vijf jaar zie ik mijzelf werkzaam op het snijvlak operatie en commercie. Ik heb in de afgelopen tien jaar voornamelijk commerciële rollen vervuld. In de rol als Digital Project Manager heb ik een combinatie gevonden tussen operatie en commercie. Dit zorgt ervoor dat ik vanuit commercieel oogpunt sneller de vertaalslag kan maken naar onze operatie. Te denken in producten en diensten. Als ik hierin een aanjager mag zijn voor onze opdrachtgevers, OrangeTalent en de mensen om mij heen kan verzamelen die in diezelfde gedachte mee kunnen gaan, zou ik dat heel tof vinden. De titel die het met zich meebrengt, vind ik minder relevant.