Online marketing is een vakgebied dat voortdurend in beweging is. Voor je het weet doet zich weer een nieuwe ontwikkeling voor die je niet alleen moet herkennen, maar ook moet begrijpen en toepassen voor opdrachtgevers. Je begrijpt daarom wel waarom geen enkele week hetzelfde is voor een online marketeer. Maar hoe ziet zo’n werkweek er globaal uit? En wat kun je verwachten? In dit blog duiken we in het leven van een online marketeer en bekijken we hoe een werkweek eruit kan zien.
Een maandag bij OrangeTalent
We beginnen de week bij OrangeTalent altijd met een marketing weekly. Hierin bespreken we de hoogtepunten van de week ervoor, projecten doornemen en vragen/issues. Na de weekly neem je de omzet van jouw opdrachtgevers door. Lopen zij op schema om de prognoses te halen? Of moet er wat bijgeschaafd worden? Vervolgens is het tijd voor de bright talent session. Hierin delen de leads belangrijke aankondigingen zoals de komst van nieuwe collega’s of nieuwe opdrachtgevers.
Na de bright controleer je de voortgang van lopende campagnes en analyseer je de resultaten van de voorgaande week. Dan is het tijd voor pauze. We eten met elkaar een broodje en maken een wandeling door de buurt. In de middag heb je 1-1 op met je lead om te bespreken hoe jij ervoor staat. Wat zijn jouw uitdagingen? En wat gaat goed? Daarna sta je gepland om een zoekwoordonderzoek te doen voor een nieuwe opdrachtgever in de reisbranche. Er wordt een nieuwe website gebouwd en jij gaat onderzoeken welke zoekwoorden relevant zijn.
Hoe ziet een dinsdag eruit?
Een nieuwe dag! Je werkt je mail bij en dan is het tijd voor de daily huddle. Een dagstart waarin jij vertelt wat jouw prioriteit voor die dag is en hoor je waar je collega’s eventueel ook hulp bij kunnen gebruiken, daarna ga je aan het werk. Tijdens de weekly is een nieuwe ontwikkeling genoemd op het gebied van AI. Jij gaat uitzoeken wat deze ontwikkeling inhoudt en deelt dit met andere collega’s, zodat ze jouw kennis kunnen overnemen. Dan is het alweer lunchpauze.
Na jouw research heb je een sprintmeeting met een opdrachtgever. Je bespreekt de werkzaamheden die er gedaan zijn, wat je komende week gaat doen en deelt uiteraard gelijk de nieuwe ontwikkeling. Aan de hand van de meeting werk je trello bij en verwerk je feedback. Tijd voor wat creativiteit. Je werkt aan een advertentie voor zomerdekbedden, schrijft teksten en creëert beeldmateriaal voor sociale media.
Wat doe je op woensdag?
Na je mailcheck en daily huddle, ga jij aan de slag voor een andere opdrachtgever die barbecues en buffetten verzorgd. Je optimaliseert de bestaande campagnes. Bijstellen van biedingen en doelgroepen nauwkeuriger targeten zijn hierbij essentiële taken. Daarna is het alweer pauze. Je moedigt je andere collega’s aan tijdens een potje track mania. Of waagt het er zelf op ;).
Na de pauze ga je kritisch naar de website van de opdrachtgever kijken. Als mensen vanaf de campagnes op de website komen, doen ze dan de actie die je voorspeld hebt? Na een data-analyse in GA4 en het bekijken van opnames in Clarity, zie je dat de landingspagina aan verbetering toe is. Jij stelt een hypothese op en bedenkt A/B testen aan de hand van de data en jouw boerenverstand. Vervolgens stel je deze in, in Google Optimize om te testen of jouw hypothese klopt.
Dynamische donderdag
De donderdag staat in het teken van social media voor een opdrachtgever in boilers. Dit heb jij dan ook genoemd als prioriteit tijdens de daily huddle. Voor de komende maand bespreek jij de onderwerpen op social media met de opdrachtgever en gaat vervolgens aan de slag met het schrijven van de berichten en een briefing maken voor de designer. Je houdt bij het opstellen van de contentkalender rekening met de pijlers uit de contentstrategie. Daarna is het pauze.
In de middag duik jij in Google Analytics, Facebook Insights, en andere analytics tools om te begrijpen waar de omzet vandaan komt deze maand. Deze analyses vormen de basis voor rapportages die gedeeld worden. In Lookerstudio richt jij de maandrapportage in, analyseer jij de data en nieuwe kansen voor de opdrachtgever. Vervolgens neem je de rapportage door met de opdrachtgever.
Zo sluit je de week af op vrijdag
Een influencer heeft het product van een opdrachtgever genoemd in een story op Instagram. Dit heb jij als online marketeer al gesignaleerd en brengt daar de opdrachtgever van op de hoogte. Vervolgens schakel je snel met een developer-collega om ervoor te zorgen dat de website voldoende bezoekers aan kan. Ondertussen houd je het websiteverkeer aan de hand van de story in de gaten.
Broodjes tijd! Het bestelde broodje eet je gezamenlijk met collega’s op. En een wandeling na om het eten te laten zakken. In de middag schrijf je een blog over acrylverf voor een opdrachtgever in hobbyverf. Daarna is het tijd voor reflectie. Je werkt jouw doelen van deze week bij en bereid de marketing weekly van volgende week voor. Wat ging er goed deze week? Wat kan er beter? Hoe kunnen de campagnes de volgende week nog effectiever zijn?

Part of the team!
Zoals je kunt lezen is de werkweek van een online marketeer gevarieerd en dynamisch. Het vereist een mix van analytische vaardigheden, creativiteit, communicatie en een constante drang naar innovatie. In een wereld die nooit stil staat, is het essentieel dat de online marketeer doelgericht, proactief en altijd klaar is om zich aan te passen aan nieuwe uitdagingen. Denk jij hier ook zo over? Bekijk dan onze vacatures!