Het is geen vraag meer of jouw organisatie applicaties beschikbaar heeft gemaakt voor mobiel gebruik, maar vooral hoe. De bekendste variant is de App zoals die in de App Store en Play Store te downloaden is. Maar dat heeft nadelen, bijvoorbeeld dat het erg kostbaar is en onderhoud vergt. Het kan ook anders, met een Progressive Web App. Veel grote merken gingen je al voor.
Facebook, Pinterest, Uber, Alibaba en Trivago zijn allemaal al overgestapt of hebben hun aanbod uitgebreid met de PWA (Progressive Web App). Kort gezegd is jouw website anders opgebouwd waardoor het naast een website ook gebruikt kan worden als APP. Door de website op je beginscherm te zetten van je telefoon gaat de website werken als een app. Zonder browserbalken. Een App Store of Play Store is niet nodig om de App te downloaden. De reden dat deze bedrijven dat hebben gedaan is simpel:
- Lagere ontwikkel- en onderhoudskosten
- Beschikbaar op alle devices (geen gedoe met iOS en Android)
- Vindbaar via de zoekmachines
Wij hebben 5 voorbeelden voor je op een rij gezet
1. Uber
Uber was op zoek naar een applicatie die kon worden gebruikt door iedereen, onafhankelijk van het device (merk/model mobiele telefoon) en snelheid van het netwerk (3G/4G). Daarom ontwikkelden zij een PWA dat dezelfde functionaliteiten biedt als een app, maar veel minder data verbruikt (niet nodig te downloaden). Het resultaat? De Uber PWA is zo klein dat het zelfs op een 2G netwerk minder dan 3 seconden nodig heeft om te openen.
2. Tinder
Ook Tinder koos voor de PWA met als belangrijkste reden de omvang. De App in de Android store vergt 30MB ruimte, terwijl de PWA slechts 2,8 MB aan data vergt. De resultaten die Tinder deelt zijn: meer activiteit op de PWA, meer swipes, meer berichten en een langer gebruik van de app.
Lees hier meer over de Tinder PWA (medium.com)

3. Pinterest
Pinterest had moeite om de App geschikt te krijgen voor mobiel. Daarom gingen zij terug naar de tekentafel en ontwikkelden ze de PWA. Na deze aanpassing werd de gebruikerstijd van Pinterest op mobiel verhoogt met 40%.
Lees hier meer over de PWA van Pinterest
4. Alibaba
Alibaba is 's werelds grootste B2B handelsplatform. Beschikbaar in meer dan 200 landen en regio's. Sinds zij over zijn gestapt op de PWA (vanuit responsive) zagen zij de totale conversie stijgen met 76% en steeg het gebruik met 14% op iOS en 30% op Android.
5. Twitter
Nadat Twitter zijn traditionele site had overgezet naar PWA zagen zij een verhoging van 75% in verzonden Tweets. Voor Twitter is de PWA de standaard mobiele weergave geworden wanneer je de site opent.

Kies ook voor de PWA
Wij zijn ervan overtuigd dat de PWA de toekomst heeft. Het scheelt in kosten, je bent niet meer gebonden aan App- of Play Store en de ontwikkelingen voor mobiele oplossingen blijven doorgaan. Een interne app, die niet meer in de Apple Store beschikbaar kan worden gemaakt, is op deze manier weer eenvoudig te vinden door gebruikers.
Wil jij meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen?

Meer weten over de mogelijkheden van een PWA?
Neem dan gerust contact met ons op, we gaan graag met je in gesprek over de kansen voor jou!