Om jouw totale marketingstrategie verder aan te vullen, kan digitale PR een waardevolle toevoeging zijn! Met behulp van digitale PR verkrijg je publiciteit in de media. Dit doe je door middel van het versturen van persberichten. Waarmee je eenvoudig bouwt aan jouw online imago, zichtbaarheid en linkbuilding. In dit blog vertel ik jou waarom dit zo waardevol is én hoe jij zelf doeltreffend digital PR kan inzetten voor jouw organisatie.
Wat is digitale PR?
Om te beginnen leg ik je uit wat digitale PR nu precies is. Digitale PR is het genereren van publiciteit door middel van persberichten. Dit draagt bij aan je online imago, je zichtbaarheid en waarde/autoriteit van je website. Je start met het schrijven van een treffend persbericht met een scherpe invalshoek die inspeelt op de actualiteit. In het persbericht plaats je een hyperlink naar een landingspagina op jouw eigen website. Vervolgens verstuur je het persbericht naar verschillende journalisten. Dit kunnen journalisten van lokale nieuwswebsites zijn, maar ook van grote namen als NU.nl of AD.nl. Wanneer deze journalisten het persbericht nieuwswaardig vinden, delen zij dit op hun nieuwswebsite en vergaar jij links naar jouw website. Het voordeel hiervan? Dat leg ik hieronder voor je uit!

Voordelen van digitale PR
Backlinks verzamelen naar jouw website
Digitale PR kent verschillende voordelen. Het belangrijkste voordeel vanuit SEO-perspectief zijn de unieke backlinks die je kan verzamelen naar jouw website. Deze verkrijg je doordat de nieuwswebsites in hun berichtgeving een hyperlink plaatsen naar jouw landingspagina. Het staat echter niet vast dat de nieuwswebsite de hyperlink altijd plaatst. Door een sterke landingspagina op te stellen verhoog je de kans. Hoe je dit doet leg ik later in dit blog uit.
Een nieuwswebsite met hoge autoriteitsscore en veel maandelijks verkeer zoals Metronieuws zorgt voor meer mediawaarde dan wanneer een plaatselijke kruidenierswinkel linkt naar jouw website. Een linkje van een website als Metronieuws heeft daaropvolgend weer positieve invloed op hoe Google jouw website beoordeelt. Deze backlinks zijn ook niet te kopiëren en ga je zeker terugzien in jouw SEO-resultaten.
Extra verkeer naar jouw website
Door een hyperlink in het geplaatste persbericht genereer je ook extra verkeer naar jouw website, in het geval dat de bezoekers klikken op de hyperlink. Wanneer jouw persbericht aanspreekt in de media, delen zij dit mogelijk ook nog op hun eigen sociale media kanalen. Dit zorgt voor nog meer verkeer naar jouw website!
Stimulans voor jouw online imago
Met het inzetten van digitale PR zorg jij ook voor een stimulans voor jouw online imago en autoriteit op het vakgebied waarin jij opereert. Door jouw expertise te tonen in het vakgebied waar jij je in bevindt en waar het persbericht over gaat.
Boost jouw naamsbekendheid
Tot slot kan digitale PR ook zorgen voor een toename van de naamsbekendheid van jouw bedrijf! Wanneer jij inhoudelijk goed nieuws deelt en dit wordt gedeeld op nieuwswebsites, is jouw persbericht zichtbaar op verschillende platformen waar jij doorgaans niet zichtbaar bent.
Aandachtspunten om jouw persbericht tot een succes te leiden
Om optimaal resultaat te behalen met jouw persbericht zijn er verschillende punten waar je op moet letten. Deze punten zet ik hieronder uiteen.
Een actueel en relevant onderwerp
Om de kans op plaatsingen te vergroten is een scherpe invalshoek vereist. Kies voor een onderwerp dat actueel is en wat een grote groep mensen aangaat. Voor RouteLogic vergeleken wij in een persbericht de populariteit van online supermarkten versus de traditionele supermarkt. Dit artikel lees je hier, het persbericht werd in totaal 32 keer gedeeld. Onder andere door De Ondernemer en hun persbericht lees je hier. In een ander persbericht voor RouteLogic analyseerde wij het zoekgedrag naar het maken van een kerstdiner en de drukte daardoor in de foodbranche. Of voor BoilerGarant onderzochten we het zoekgedrag naar alternatieven voor verwarmen met gas, om dit vervolgens te vergelijken met het zoekgedrag naar de actuele gasprijzen. Het artikel lees je hier en hun persbericht bij metronieuws.nl lees je hier.
Nieuwswaarde creëren met unieke inzichten of data
Om je onderwerp echt nieuwswaardig te maken, dien je met unieke of vernieuwende inzichten te komen voor de lezer. Dit kan aan de hand van data, verzameld uit een zoekwoordonderzoek of een enquête. Combineer ook verschillende databronnen over het onderwerp. Door hier verbanden in te leggen heb jij unieke data en dus uniek nieuws. Een quote van een expert uit het bedrijf of uit het vakgebied kan ook nieuwswaardige inzichten geven.
Infographics ter aanvulling van jouw persbericht
De verzamelde data kun je goed verwerken in de tekst, maar om de data nog eenvoudiger te maken om te begrijpen vul je de data aan met een verduidelijkende infographic. Zo zorg je er ook voor dat jouw nieuws nóg beter opvalt in de media! Bijvoorbeeld zoals onderstaande infographic.
Een goede landingspagina
Wanneer het doel van jouw persbericht is om zo veel mogelijk backlinks te verzamelen is het belangrijk om een goede landingspagina op te maken. Schrijf een uitgebreide versie van het persbericht met exclusieve inzichten. De landingspagina moet echt een toevoeging op jouw persbericht zijn. Dit maakt het waardevoller voor de journalist om de hyperlink naar jouw persbericht daadwerkelijk te plaatsen en te verwijzen naar het artikel met nog meer informatie. Daarnaast wordt het voor de lezers op de nieuwswebsite interessanter om door te klikken naar jouw website.

Digitale PR inzetten voor jouw organisatie?
Naast bovenstaande tips hebben wij nog veel meer kennis om jou te helpen om geslaagde digitale PR campagne op te zetten. Wil jij ook grote stappen zetten naar jouw ambitie? Maak een afspraak met één van onze digitale experts. Samen stellen we een plan op waarin jij online gaat uitblinken.