Iedereen is uniek, maar volgens de Myer-Briggs Type Indicator (MBTI) kun je de bezoekers van je website in 4 groepen onderverdelen. Door je website vervolgens te optimaliseren voor deze 4 typen websitebezoekers, bedien je praktisch je complete doelgroep met 1 website. Het MBTI-model helpt je om je te verplaatsen in je klanten, zodat je de beste website mogelijk voor ze kunt bouwen. In dit artikel lees je meer over MBTI en hoe je het kunt gebruiken.
4 soorten gebruikers in het MBTI-model
Het MBTI-model verdeelt mensen in 4 segmenten. Op de x-as worden ze onderverdeeld tussen rationele en emotionele beslissers. Op de y-as staat of ze snel of langzaam beslissingen nemen.
- De competitieve gebruiker beslist snel en rationeel.
- De spontane gebruiker beslist snel en emotioneel.
- De humanistische gebruiker beslist langzaam en op gevoel
- De methodische gebruiker beslist langzaam en op basis van feiten.
MBTI-type 1: competitief
De competitieve gebruiker heeft haast. Hij scant je website en legt snel verbanden. Als de belangrijkste feiten direct te zien zijn, neemt dit type razendsnel beslissingen. Deze gebruiker is gericht op actie en zoekt naar de feiten die hem daarbij ondersteunen.
Bij het ontwerpen en schrijven van je website zijn de volgende zaken belangrijk voor dit MBTI-type:
- Opsommingen
- Koppen & tussenkoppen
- Call-to-actions
- Quotes van experts
- Ondersteunende afbeeldingen
- Reviews en ratings van klanten
Daarnaast is de eerste indruk voor deze bezoeker heel belangrijk. Zorg dus voor een gelikt design met mooie foto’s en makkelijk te scannen teksten.
MBTI-type 2: spontaan
Net als de competitieve bezoekers beslist de spontane bezoeker snel. Maar er is een belangrijk verschil, want de spontane bezoeker baseert zijn keuze op emoties. Hij is dus vooral bezig met de vraag wat jouw product of dienst toevoegt aan zijn leven. Vertel hem waarom hij klant bij je moet worden. Kortingsacties, service en cadeaus trekken de spontane gebruiker over de streep.
Gebruik deze belangrijke richtlijnen voor dit MBTI-type:
- Gebruikersreviews
- Koppen & tussenkoppen
- Bundelkortingen en andere voordelen
- Video’s en foto’s
- Gevoelig voor wat anderen hebben gedaan
Een spontane bezoeker navigeert ook spontaan. Zorg dus dat de navigatiestructuur in je website heel duidelijk is.
MBTI-type 3: Methodisch
Een langzame beslisser die veel feiten nodig heeft om tot actie over te gaan. Je bent er dus niet met alleen een opsomming van de prijs en het product. Je zult dieper in moeten gaan op de voordelen die jouw product of dienst biedt, bijvoorbeeld met een whitepaper. Een gratis demo of proefpakket doet ook wonderen, de methodische bezoeker wil weten wat hij in huis haalt.
Gebruik de volgende soorten content voor dit type bezoeker:
- Tabellen
- Downloads
- Opsommingen
- Duidelijke verdeling in paragrafen met tussenkoppen
De methodische bezoeker is een kritische lezer, dus is het belangrijk dat je goede content hebt. Een aantrekkelijk design mag daarbij niet vergeten worden.
MBTI-type 4: humanistisch
Een humanistische bezoekers is een echt mensenmens. Deze bezoeker koopt eigenlijk niet graag iets online, want dan heb je geen contact met de mensen achter het bedrijf. Daarom laat je aan deze bezoeker zien wie je bent, waarom je doet wat je doet en wat andere mensen van je bedrijf vinden.
Om deze gebruiker goed te bereiken, gebruik je bijvoorbeeld:
- Social shares
- Gebruikersreviews
- Keurmerken en certificaten
De humanistische bezoeker leest ook graag een ‘Over ons-pagina’ die meer vertelt dan de ontstaansgeschiedenis van je bedrijf. Laat je van je menselijke kant zien!
In de praktijk
Misschien is iedereen in jouw doelgroep wel te classificeren in 1 persoonlijkheidstype. Dan heb je geluk en kun je je website daarop optimaliseren. Meestal heb je dit geluk niet en zul je de verschillende MBTI-types op dezelfde pagina moeten bedienen. Dat kan door een gelaagdheid aan te brengen in je website. Snelle beslissers zien direct bovenaan de pagina wat ze nodig hebben, terwijl langzame beslissers verder kunnen scrollen om meer te ontdekken. Zo zijn er nog veel meer manieren om voor iedereen de perfecte online ervaring te creëren.
Een volgende stap in de digitale e-commerce beleving
Dromenwinkel helpt mensen met een ongestoorde nachtrust. Vele duizenden mensen gaan naar bed met DroomSap. Met een strakke stijl en marketingcampagne hebben we daarbij de afzetmarkt verbreedt van 50+ naar 20+ binnen 1 jaar!
- Omzetgroei van 51%
- 30% van de emailontvangers doet direct na mail een order

Aan de slag? Of hulp nodig?
Bij OrangeTalent werken we al jaren met persona’s en MBTI om jouw doelgroep in kaart te brengen. Op die manier krijgen we een goed beeld van je klanten, zodat we de best mogelijke weboplossing voor je kunnen bouwen. Wil je weten hoe we dat doen? Neem dan een kijkje op onze diensten pagina.