Opdracht uitvoeren, opleveren en klaar. Toch?
Het lijkt een simpel proces. Een opdrachtgever heeft een idee, een wens en zoekt contact met OrangeTalent. Deze wens komt binnen bij de projectmanagers van OrangeTalent. Die zetten alles uit bij de diverse disciplines die ze in-house hebben, zoals design, development of marketing. Opdracht uitvoeren, opleveren en klaar. Toch?
In de praktijk werkt het anders! En dat maakt het nu (voor mij) zo leuk! Mijn naam is Julia Klein Klouwenberg en ik ben projectmanager bij OrangeTalent. Ik heb het geluk gehad om met meerdere opdrachtgevers samen te werken aan het verwezenlijken van hun ambitie. Laat mij je in deze blog meenemen hoe je bij OrangeTalent van een idee naar resultaat gaat. Lees hier welke stappen tijdens dit proces worden doorlopen.

Hoe werkt het bij OrangeTalent?
Het begint allemaal met de eerste kennismaking. Wij leren de opdrachtgever kennen en zij ons ook. Vervolgens bespreken we een bepaald idee of richting die de opdrachtgever in zijn hoofd heeft. Maar hoe zorg je ervoor dat zo’n eerste kennismaking optimaal verloopt? Dat heeft alles te maken met de kunst om randzaken voor een moment buiten beschouwing te laten. Het doel is om te sparren over de daadwerkelijke, onderliggende behoefte. De eerste taak van de projectmanager is om het volgende duidelijk te krijgen:
Waar ligt de behoefte, wat is de ambitie en waarin kan OrangeTalent van waarde zijn voor de opdrachtgever?
Succesvol stramien
We houden ons vast aan een eigen succesvol stramien. Dat doen we om zo grondig mogelijk te werk te gaan. Hieronder valt een checklist. Die is onderbouwd vanuit onze eigen ervaringen en expertise. Maar ook zijn intern de professionals zo opgeleid om tot de ware kern van een opdracht te kunnen komen. En ze weten hoe ze de branche waarin de opdrachtgever zich bevindt, moeten begrijpen.
Het is aan ons de taak om een waardige sparringpartner te zijn. Dat realiseren wij door grondig te werken, de juiste vragen te stellen en de (korte en lange termijn) ambities in kaart te brengen. Tijdens een samenwerking met OrangeTalent krijg je daarom een proactieve, doelgerichte en toegankelijke projectmanager toegewezen. Na de eerste gesprekken is het de uitdaging van de projectmanager om de wens te vertalen voor de digitale professionals. Dat brengt ons bij de volgende stap!
Briefing
Het is aan de projectmanager de taak om het idee om te zetten naar pixels en code. Dat proces start met een scherpe, accurate interne briefing. Om de designers, developers en marketeers direct in hun kracht te zetten, zorgt de projectmanager voor een duidelijke verwoording. Hierin wordt duidelijk welke en waarom we deze stappen willen gaan zetten. Op die manier blijft constant de behoefte en ambitie van de opdrachtgever voor iedereen duidelijk. Die ambitie wordt constant meegenomen bij alle vervolgstappen. Gedurende het hele proces zorgt de projectmanager voor een duidelijke planning met voldoende ruimte voor creativiteit en toffe initiatieven. Om er steeds voor te zorgen dat we het samen elke keer weer beter doen!
Dan luidt nog de vraag: hoe verzorg je een briefing waar je u tegen zegt? Een goede briefing bevat in korte lijnen de volgende aspecten:
- Introductie over de opdrachtgever en de opdracht zelf;
- Achtergrond over de opdracht. Waarom is de behoefte en wens er?;
- De gewenste doelstellingen;
- De ambitie en verwachting die is uitgesproken;
- De afspraken die zijn gemaakt per discipline (de scope);
- Onderdelen en functionaliteiten van de website en/of webshop;
- Voorwaarden waaraan het geleverde/project (bv. website, applicatie of webshop) moet voldoen;
- Overige informatie, zoals planning, betrokkenen, vervolg.
Ready, set, go!
Na de duidelijke briefing gaan de digitale professionals aan de slag. Het uitdenken van een strategie, het opzetten van een eerste ontwerp of de basis leggen voor technische aanpassingen. Zowel bij het opstarten, het presenteren en alle andere facetten, fungeert de projectmanager als spil in het web. Die weet namelijk als geen ander de taal van de opdrachtgever én de professional te spreken.
Tijd voor de volgende fase… Nadat de eerste uitgewerkte plannen, opgemaakte designs of technische sprints zijn afgerond, wordt er samen gekeken naar het resultaat. Vragen die we daarbij stellen zijn:
- Is het resultaat naar wens?
- Sluit het goed aan bij de opdracht?
- Moet er nog wat bijgesteld worden? Zo ja, wat moet bijgesteld worden?

Korte lijnen
Door deze feedbackmomenten zitten we bovenop het proces! En daarbij nemen we de opdrachtgever voortdurend mee. Waarom doen we dat? Zodat we kunnen bijsturen waar nodig. Door te blijven sparren op korte termijn blijf je goed op de hoogte van het proces en de resultaten. Op die manier kan er proactief worden geacteerd. En om niet te vergeten: effectiever op het doel af blijven gaan.
Top resultaat!
Ik vind het als projectmanager keer op keer interessant, leerzaam en plezierig om de samenwerking aan te gaan! Het geeft me een ontzettende voldoening om na al die maanden iets neer te kunnen zetten waar we samen trots op zijn. Iets waar je zó bij betrokken bent geweest en allemaal hard aan hebt gewerkt. Dan is het enorm tof om dat de ’wijde wereld’ in te sturen!
En dan… begint het pas!
Samen hebben we de eerste stap gezet richting het vervullen van de ambitie. Na het genieten van het eerste succes, de toffe reacties en de toenemende resultaten is het dan weer tijd voor de volgende stap. Gaaf hé? Die stap kan van alles zijn. Of het nu om marketing gaat of het door ontwikkelen van de website of webshop, al die stappen bespreken we samen. Het team bij OrangeTalent staat klaar om vanuit kennis en passie het juiste pad voor je uit te stippelen. Maak daar vooral gebruik van!
Wil je graag meer van ons weten? Of heb je de ambitie om bovenstaand proces samen met ons door te lopen? Hartstikke goed! Neem contact met me op! Bekijk onze projectenpagina met prachtige cases. Gemaakt door ons, maar ingesproken door onze ambitieuze opdrachtgevers.