Houd altijd een doelstelling voor ogen
Vraag jezelf altijd af, waarom start ik met zakelijk bloggen? Het is belangrijk om altijd een doelstelling voor ogen te houden. Actief zakelijk bloggen kan nuttig zijn voor het bereiken van meerdere doelen:
1. Informeren & opinie beïnvloeden
Informeer je bezoekers over de huidige trends en ontwikkelingen. Zijn er nieuwe inzichten bekend waarmee je toegevoegde waarde voor je klanten kan creëren? Door tevens je eigen mening te geven over bepaalde onderwerpen of ontwikkelingen kan je invloed uitoefenen op je lezers. Een eigen mening of inzicht toont kennis en bekwaamheid aan.
2. Een online platform creëren als business
Je kunt als blogger een platform van informatie creëren met als doel er business uit te halen. Goede voorbeelden hiervan zijn Frankwatching en Dutchcowboys. Als effectieve blogger kunnen er bijvoorbeeld producten of diensten verkocht worden, maar ook adverteerders worden aangetrokken.
Goede zakelijke blogs tonen aan dat je over kennis beschikt van de besproken vakgebieden
3. Imago als expert
Goede zakelijke blogs tonen aan dat je over kennis beschikt van de besproken vakgebieden. Consumenten kunnen je hierdoor als expert gaan zien. Het uiteindelijke doel hiervan is om opdrachtgevers binnen te halen of bijvoorbeeld als spreker uitgenodigd te worden.
4. Vindbaarheid in zoekmachines
Zoekmachines houden van unieke content. Zakelijke blogs kunnen hier perfect in voorzien. Met blogs wordt er continu gezorgd voor relevante content voor je bezoekers. Het biedt nieuwe informatie op de website, waar zoekmachines ook waarde aan hechten. Een mooie manier om de online vindbaarheid van je bedrijf te verbeteren.
5. Nieuwe klanten/opdrachten
Uiteindelijk wil je beloond worden voor je tijd en gegeven informatie. De bovenstaande doelstellingen dienen in een later stadium te zorgen voor nieuwe klanten of opdrachten. Zonder nieuwe opdrachten is de moeite voor niets geweest.
Zorg voor engagement
Effectief zakelijk bloggen houdt in dat er een connectie met de doelgroep wordt gemaakt. Lezers willen zich graag betrokken voelen en staan open voor interactie. Hoe benut je deze kansen?
6. Geeft antwoord op vragen van de doelgroep
Om interesse te wekken en te behouden is het van belang om relevante vragen van de doelgroep te beantwoorden. Kennis waar zij nog niet over beschikken, maar van grote waarde kan zijn voor hun business. Zoek naar raakvlakken met de doelgroep, dit bevordert de betrokkenheid.
7. Blijf consistent
Zakelijk bloggen vraagt om discipline en tijd. Het is daarom belangrijk om een vaste planning te maken. Dit geeft houvast en overzicht, dat leidt er toe dat blogs constant geschreven worden. Daarnaast gaan bezoekers ook blogs van je verwachten. Er ontstaat een vast patroon.
Hoe is dit te realiseren? Zorg voor een contentkalender waar onderwerpen en data vastgelegd zijn. Gebruik daarnaast vaste formats die ondersteuning aan de contentkalender bieden. Goede voorbeelden zijn Viral Friday, Video Tuesday of Infographic Thursday. Laat daarnaast ook ruimte over voor spontane blogs of creatieve ingevingen.
8. Geef lezers inhoud
Ga jezelf niet promoten. Lezers zitten absoluut niet te wachten op een verkooppraatje. Het is goed om als schrijver een eigen mening te hebben, maar zorg dat de eigen onderneming er buiten staat. Dus geen promotie, maar relevante content.
9. Laat zien wie je bent
Geef je naam en toon een foto. Kortom, laat zien wie je bent. Openheid zorgt voor meer binding met de lezers.
Goede leesbaarheid
Dit klinkt vanzelfsprekend, maar blijft een belangrijk onderdeel om de aandacht van lezers te behouden. Een zakelijke blog dat niet lekker leest, kan een grote afhaker zijn. Denk ook aan het juiste taalgebruik op social media en in je blog.
Voor effectieve blogtitels bestaat er een zogenaamde ‘ultieme formule’.
10. Titels
Wervende titels zorgen voor meer aandacht. Het triggert om een artikel te openen of een paragraaf te lezen. Voor effectieve blogtitels bestaat er een zogenaamde ‘ultieme formule’. Ongeveer 55 karakters lang in combinatie met een cijfer, bijvoeglijk naamwoord, zoekwoord en belofte.
11. Mobiel
De laatste jaren wordt er veel mobiel gelezen. Deze ontwikkeling groeit met de jaren door. Blogs die mobiel slecht leesbaar zijn, worden niet aandachtig gelezen. Bezoekers klikken weg. Zonde van je tijd!
12. Scanbaar
Een zakelijke blog moet goed leesbaar zijn. Korte zinnen, kleine alinea’s, subtitels en een goede font maken het lezen van een scherm eenvoudiger.
Het is duidelijk waarom het erg zinvol kan zijn om met zakelijk bloggen te starten. Houd echter altijd een doel voor ogen en denk aan de behoeften van de doelgroep. Plan vooruit en blijf consistent. Wellicht het belangrijkste, heb geduld! Resultaat is pas zichtbaar op lange termijn, geef de moed daarom niet zomaar op.
Ben jij klaar om zakelijk te bloggen?
Of nog wat vragen? Geen probleem wij beantwoorden ze graag!