De eerste hashtags werden gebruikt toen Twitter werd geïntroduceerd. Inmiddels zijn hashtags door de meeste social media platformen geïntegreerd. In deze blog vertel ik je alles over het gebruik van een hashtag op Instagram onder jouw post.
Hashtag = #
Je kunt een mooie foto hebben gepost, maar weet je ook hoe je deze foto onder de aandacht brengt bij jouw doelgroep? (Ik ga er in mijn blog vanuit dat je jouw doelgroep goed kent!) Zoekopdrachten op Instagram worden uitgevoerd met behulp van een hashtag. Om op Instagram gevonden te worden is het belangrijk om bepaalde hashtags toe te voegen bij elke foto die je plaatst.Welke hashtag gebruik ik bij het plaatsen van een foto?
Het zoekwoord voor de hashtag is afhankelijk van jouw product of dienst. Er moet een match zijn met de foto die je plaatst. Als het goed is plaats je foto’s waarop jouw product of dienst wordt getoond. Gebruik in ieder geval jouw product- of dienstnaam in combinatie met een hashtag. Voorbeelden van goede hashtags zijn: #poppenhuis #steigerhout #autobanden.Je kunt ook nagaan onder welke “zoekwoorden” jij gevonden wil worden in de hele wereld. Denk aan de branche waarin je actief bent of kenmerken van je product of dienst. Ben je actief in de voedingswereld dan stem je de zoekwoorden in combinatie met een hashtag daarop af.
Voorbeeld: #gezondleven

Populariteit van een hashtag
Na verloop van tijd ontdek je de populariteit van een goede hashtag. Je krijgt meer volgers, je foto wordt door “niet” volgers opgemerkt en leuk gevonden. Maak een selectie van de meest populaire hashtags onder jouw doelgroep en zet de hashtag bij elke foto opnieuw in.Zelf kun je de populariteit van een hashtag ook onderzoeken. Je begint met het gebruik van de meest voor de hand liggende hashtag. Hiervoor ga je naar Trending Topic. Verplaats je in de doelgroep en ga na waar zij op zoeken als ze jouw product of dienst willen vinden. Zoek zelf eens op deze hashtag en doe je voordeel met “gerelateerde” zoekopdrachten, die als suggestie worden weergegeven. Je kunt ervan uitgaan dat de “gerelateerde” zoekopdrachten een hoge populariteit hebben. Ze worden voorgesteld door Instagram op basis van het aantal foto’s geplaatst onder de betreffende hashtag.
Voorbeeld “gerelateerde” zoekopdrachten (boven de foto's).

Bekijk ook eens foto’s van medegebruikers die geplaatst zijn onder dezelfde hashtag als waar jij op post of zoekt. Welke hashtags gebruiken zij nog meer en beoordeel of jij die ook kan gebruiken. Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Probeer het een tijdje, experimenteer wat en ontdek wat werkt en wat niet werkt. Er zitten geen beperkingen aan het gebruik van het aantal hashtags per foto. Je hebt de keuze om onbeperkt hashtags toe te voegen aan jouw bericht. De inzet van het aantal is afhankelijk van jouw product of dienst. De woonwereld kent veel populaire hashtags, je kunt breed inzetten of je beperken tot een selectie goede hashtags. Stem het wel af op je doelgroep en product of dienst. Bij een brede inzet kun je bepaalde hashtags verdelen over meerdere berichten.
Probeer het een tijdje, experimenteer wat en ontdek wat werkt en wat niet werkt. Er zitten geen beperkingen aan het gebruik van het aantal hashtags per foto. Je hebt de keuze om onbeperkt hashtags toe te voegen aan jouw bericht. De inzet van het aantal is afhankelijk van jouw product of dienst. De woonwereld kent veel populaire hashtags, je kunt breed inzetten of je beperken tot een selectie goede hashtags. Stem het wel af op je doelgroep en product of dienst. Bij een brede inzet kun je bepaalde hashtags verdelen over meerdere berichten.
Foto geplaatst onder #steigerhout, voorbeelden van andere hastags waaronder je kan plaatsen.

Jouw producten terug vinden onder een hashtag
Kopers of afnemers van jouw product of dienst kunnen dat ook posten op Instagram. Zoek eens onder #(bedrijfsnaam). Of gewoon op jouw product- of dienstnaam. Geef een reactie op gebruikers die jouw product of dienst posten en vraag of je dat mag reposten. Een positieve referentie over jouw product of dienst vergroot het vertrouwen bij potentiële afnemers/ volgers.Je kunt kopers van je product of dienst vragen een post te plaatsen op Instagram
Je kunt kopers van je product of dienst ook vragen een post te plaatsen op Instagram. Dat kun je al doen door een eenvoudig kaartje (formaat visitekaartje) bij de bestelling te voegen. Op het kaartje laat je jouw Instagramgegevens achter en de eenvoudig vraag om een post over het product de plaatsen. Als kopers of gebruikers van jouw product of dienst een foto plaatsen onder vermelding van @(bedrijfsnaam) krijg jij daar automatisch een melding van.
PhotoRepost is een uitstekende app waarmee je foto’s en video’s van je Instagram-volgers ‘repost’. Je behoudt de oorspronkelijke fotokwaliteit en de naam van de oorspronkelijke fotograaf blijft aan het kiekje verbonden.
PhotoRepost is een uitstekende app waarmee je foto’s en video’s van je Instagram-volgers ‘repost’. Je behoudt de oorspronkelijke fotokwaliteit en de naam van de oorspronkelijke fotograaf blijft aan het kiekje verbonden.
Conclusie
Met een inspirerende foto van jouw product of dienst onder vermelding van goede hashtags creëer je nieuwe kansen. Zet Instagram in als verlengstuk van je webshop of website.Benieuwd of jouw doelgroep actief is op Instagram? Of wil je meer weten over de inzet van Instagram?
Neem gerust contact met ons op.