Hoe maak je als merk een onvergetelijke indruk?
Emotie en tastbaarheid
Een merk wordt door het merkinnerlijk- en uiterlijk gecreëerd. Het merkinnerlijk heeft betrekking op de emotionele strategie. Het merkuiterlijk richt zich op de uitvoering. Om je een goed inzicht te geven in de theorie en praktijk van branding worden diverse merken als voorbeelden gebruikt.
Waar denk jij aan bij Corona? Gaan de eerste gedachtes dan niet direct naar de zomer en het strand? De kans is groot dat dit gebeurt. Het zomerse Mexicaanse biermerk heeft zich uitstekend gepositioneerd waardoor het in de zomer een populair drankje is. Maar op welke wijze realiseren merken hun branding? En hoe kan jij hiervan leren om je merk te versterken? Om dit helder over te brengen maak ik gebruik van het “Merk-wijzer” model van Ruud Boer, expert in het versterken van het merkimago en schrijver van het boek “Brand Design”.
Doelgroep
Een merk positioneer je om een specifieke doelgroep te bereiken. Het doel is om op één lijn met de doelgroep te staan en de behoeftes te vervullen. Definieer daarom altijd eerst de doelgroep van jouw merk. Na dat je het “Merk-wijzer” model hebt gehanteerd, zal je merken dat je de doelgroep nog concreter en diepgaander kan beschrijven.
Merkmissie- en visie
Waar staat jouw merk voor en waar streeft het in de toekomst naar? Het is belangrijk om dit vast te leggen. Niet alleen voor de externe communicatie, maar voor de communicatie in het bedrijf zelf. Dit geeft houvast aan de medewerkers.
Merkwaarden
Als merk kies je bewust voor expressieve en emotionele waarden. Merkwaarden versterken de communicatie richting de doelgroep, die op lange termijn worden overgedragen en uitgestraald door de doelgroep zelf. Een Corona drinker geniet van het leven en hecht waarde aan bestaande en nieuwe vriendschappen. Een Volvo rijder hecht waarde aan veiligheid.
Merkpersoonlijkheid
De merkpersoonlijkheid wordt uitgedragen zodat de doelgroep zich met jouw merk kan identificeren. Het is simpelweg te zien als je eigen persoonlijkheid, of de persoonlijkheid die je wenst te hebben, die je zoekt in een merk. De merkpersoonlijkheid van Red Bull kan bijvoorbeeld omschreven worden als sportief, uitdagend en extravert. Een sportief persoon die graag risico’s neemt kan zich hierdoor sneller met Red Bull identificeren.
Wat beloof jij als merk aan je klant?
Merkbelofte
Wat beloof jij als merk aan je klant? Vaak worden er algemene beloftes gebruikt, zoals ‘altijd lage prijzen’. Dit geeft zelden onderscheidend vermogen en functioneert als een standaard belofte om te overleven in de branche. Een merkbelofte wordt opgesteld vanuit de kerncompetenties van jouw merk, waarmee je inspeelt op de belangrijkste behoefte van de klant. Een relevante merkbelofte formuleer je in 5 stappen. De Belastingdienst maakt hier optimaal gebruik van: het belooft om de aangiftes makkelijk te maken, want leuk zal het nooit worden.
Kernconcept
Het kernconcept geeft het bestaansrecht van je merk aan. Dit heeft veel raakvlakken met de missie, maar nu wordt er vanuit de consument gekeken. Waar staat je merk voor volgens de consument? Het is de essentie van het merk in enkele woorden. Enkele voorbeelden: KLM staat bijvoorbeeld voor betrouwbaar vliegen en Volvo voor veilig rijden.
Zien
Wat zijn de zichtbare aspecten dat het merk bijzonder maakt? Op deze manier speelt design optimaal in op marketing. Door het uiterlijk kan een merk een solide positie in de gedachte van de consument creëren. Bij een rood blikje is de kans groot dat je aan Coca Cola denkt.
Voelen
Welke voelbare aspecten spelen rol in het onderscheidend vermogen van een merk? Wat maakt de voelbare vormgeving uniek? Renault speelt bijvoorbeeld in op het voelbare rijcomfort en het aparte design.
Horen
Zijn er hoorbare aspecten aanwezig die het merk bijzonder maken? Dit kan het geluid van het product zijn, maar ook de stem van het merk. Denk bijvoorbeeld het geluid van een Grolsch beugelfles. Het geeft een bijzondere ervaring en dat zorgt voor herkenning onder de consumenten.
Proeven
Welke smaken maken het merk uniek en onderscheidend van andere merken? Denk bijvoorbeeld aan Coca Cola Vanille. Een Coca cola variant die een specifieke doelgroep wist te bereiken. De smaak speelt echter niet alleen een rol, ook de belevenis van het merk heeft invloed op de smaak. In smaaktesten is aangetoond dat jouw favoriete merk niet altijd de beste smaak heeft. Dit geeft aan dat branding een belangrijk onderdeel van een product of dienst is.
Ruiken
Zijn er aspecten die de reuk prikkelt en het merk uniek maakt? De geur kan een consument beïnvloeden en positief tegenover het merk laten staan, zoals de geur van Zwitsal. Geur is een belangrijk element om herinnerd te worden. Mensen linken geur aan bepaalde emoties en gebeurtenissen. Daarom zijn aangename geuren ook uitstekend toepasbaar in fysieke winkels.
Taal
Hoe communiceert het merk met de doelgroep? Consumenten kunnen bijvoorbeeld met ‘u’ of ‘jij’ aangesproken worden. Het merk kan transparant of gesloten communiceren. De wijze waarop een merk communiceert met haar klanten wordt de tone of voice genoemd. De wijze van communiceren weerspiegelt de persoonlijkheid van jouw merk.
Iconen
Zijn er bijzondere personen of figuren het boegbeeld van het merk? Door de inzet van herkenbare personen of figuren wordt het merk persoonlijker en sympathieker. Dit zorgt voor een grotere gunfactor. Dit is herkenbaar bij bijvoorbeeld Albert Heijn, Nespresso, Cora van Mora en M&M’s.
Wanneer je jouw merk stevig in de markt wil zetten is het raadzaam om dit model te bestuderen en in de praktijk toe te passen. Onderzoek op welke punten jouw merk verbeterd kan worden. Start intern met het merkinnerlijk om een stabiele emotionele strategie neer te zetten en werk dit verder uit in het merkuiterlijk. Op deze wijze bereik je een optimale combinatie van marketing en design waarbij de gevoelens van de doelgroep wordt aangesproken. Branding komt neer op kennis, inzicht en lef. Durf anders te zijn, durf uniek te zijn!
Zullen we samen brainstormen om jouw marketing en design te versterken?
Neem eens contact met ons op. Wij denken graag met je mee!