Hoe denken opdrachtgevers en consumenten over je product, merk of bedrijf? Dit is een langdurig proces wat grote invloed kan hebben op de bedrijfsresultaten. De identiteit wordt bepaald door vele aspecten waar eindeloos over te schrijven is. De vormgeving, onderdeel van de visuele identiteit, heeft hier een groot aandeel in. Hoe ondersteunt de vormgeving de identiteit?
Ik kijk en beoordeel
Vormgeving is van toepassing op vele onderdelen. Om er een aantal op te noemen: het logo, uiterlijk van een website, de verpakking van een product, de vorm van het product, visitekaartjes etc.
Wanneer je één of meerdere van deze aspecten ziet, krijg je al snel een beeld bij het product, merk of bedrijf. Iets oogt bijvoorbeeld zakelijk, jong, creatief of misschien saai en onprofessioneel. Je creëert een beeld voor de consument en zij beoordelen in enkele seconden.
Hoe beïnvloedt vormgeving mijn identiteit?
- Uitstraling/houding: In vormgeving worden bepaalde kleuren, iconen en vormen gebruikt in diverse communicatie middelen. Alle toepassingen vormen een uitstraling die directe invloed heeft op de consument. Het brengt emotie los en dit is het grootste onderdeel in ons beslissingsvermogen. Zie het als een eerste kennismaking. Weet jij een goede indruk achter te laten?
- Herkenning: Vormgeving is een fundamentele basis voor herkenning en bekendheid. Denk aan Bol.com en je ziet de kleur blauw en het opgeblazen mannetje al voor je. Nadat de consument in contact is geweest met je product, merk of bedrijf grijpt het als het ware naar steunpilaren om zich aan vast te houden. De consument kan zich vast grijpen aan het kleurgebruik, het logo, typografie, foto’s etc. Alles wat een identiteit compleet maakt. Dit bevordert de herkenning en bekendheid, wat grote invloed heeft op de bedrijfsresultaten.
- Prijs-Kwaliteit: Dit is nauw verbonden met de uitstraling. De consument oordeelt steeds sneller. Een goede vormgeving geeft richting aan de kwaliteit van het product, merk of bedrijf. Natuurlijk hangt dit ook van jouw marktsegment af. Laat vormgeving te wensen over? Dan krijgt de consument sneller het gevoel dat de kwaliteit ook laag is. Is de vormgeving daarentegen uitblinkend? Dan zijn consumenten sneller geneigd dat het kwalitatief sterker is. Een mooi voorbeeld daar van is Apple.

Versterkt jouw vormgeving je identiteit?
Neem contact met ons op en we geven je meer informatie over het versterken van je identiteit!