iOS 14 update
Marketeers opgelet! “Apple neemt het heft in eigen handen en komt op voor haar gebruikers” En hoe?! Eind 2020 kondigde Apple een update aan: iOS 14. De update is uitgerold en heeft belangrijke gevolgen… Waaronder voor het online verzamelen van gegevens en adverteren. Met de update wil Apple haar gebruikers de macht over hun gegevens teruggeven. Na het installeren van iOS 14, geeft een gebruiker zelf toestemming om persoonsgegevens in apps te verzamelen. Als online marketeer kan ik deze update niet aan mij voorbij laten gaan. Daarom deel ik mijn bevindingen en tips hieronder. Lees vooral door!
Ongevraagd persoonsgegevens verzamelen
Mensen laten door het accepteren van cookies in apps onopgemerkt een spoor van gegevens achter. Algoritmes schotelen op basis van dit gemonitorde gedrag relevante advertenties voor. Na de iOS 14 update? Gebeurt dat nog in beperkte mate. Want Apple verplicht apps om toestemming te vragen voor het verzamelen van persoonsgegevens. Hierdoor krijgen gebruikers het recht om hun spoor aan gegevens “stop” te zetten. Straks geldt voor elke gebruikers dat de gegevensverzameling in Safari automatisch uit staat.
De invloed op Facebook Campagnes
Het is niet gek dat Apple de maatregel invoert, Apple gebruikers hebben al vaker geklaagd over gegevensverzameling. De klachten worden serieus genomen en daadwerkelijk aangepakt. Tot zo ver het goede nieuws voor de Apple gebruiker - waar ik zelf ook onder val. Dit gezegd hebbende, is het als marketeer mijn taak om ook voor het digitale vakgebied én de middelen die dit mogelijk maken, op te komen. De iOS 14 update veroorzaakt namelijk moeilijkheden in de tracking van gegevens, geen ‘goed nieuws’ dus voor Facebook campagnes. Een belangrijk marketingmiddel voor in-app-aankopen, remarketing, naamsbekendheid en verkeer.
Gegevensverzameling tot 7 dagen
Met Facebook campagnes worden juiste doelgroepen bereikt. Door personen op basis van gedrag en interesses te segmenteren, tonen advertenties in de tijdlijnen relevante informatie aan hen. Op die manier ontstaat er een match tussen vraag en aanbod. Dit is onmisbaar binnen een online marketing strategie. Na update is het verzamelen van gegevens alleen mogelijk als de gebruiker hiervoor toestemming geeft. In dat geval mogen gegevens tot 7, in plaats van 180 dagen worden bewaard.
Reageren op de iOS 14 update
iOS 14 betekent niet het einde van de Facebook Campagnes. Op een aantal regels na, is genoeg mogelijk, namelijk domeinverificatie en de Facebook Conversion API. Waar Facebook eerst gegevens verzamelde op basis van het algoritme en de Facebook Pixel tot 180 dagen, moeten gegevens nu op een andere manier worden verkregen. Én volgens de Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Niet geheel onmogelijk en juist met enkele van onderstaande stappen snel te realiseren. Zo neem je, net als Apple, het heft in eigen handen en kom je op voor je Facebook Campagnes.
1. Verifieer het domein
Allereerst moet het domein van een advertentieaccount worden geverifieerd. Dit is een extra bewijslast die je aan Facebook levert, om te laten zien dat jij de website en het advertentieaccount beheert. Vanuit bedrijfsinstellingen in Facebook Business selecteer je ‘merkveiligheid’ en voeg je een domein toe. Er zijn drie mogelijkheden om het domein vanaf je site vast te leggen. Je hebt keuze uit DNS TXT record, HTML bestandsupload of metatag-verificatie.
2. Kies zorgvuldig gebeurtenissen
Ten tweede moeten acht conversie gebeurtenissen worden ingesteld. iOS 14 brengt een einde aan het ongelimiteerd meten van gebeurtenissen. Gebeurtenisbeheer krijgt hiermee een maximum van acht conversies dat wordt gemeten. Voorheen was dat onbeperkt.
Wees daarom zorgvuldig in je keuze voor conversiegebeurtenissen en maak een weloverwogen beslissing. Is het voor jouw advertenties nodig om “inhoud bekijken” te meten? Zo, ja? Meten! Zo, nee? Meet dan “toevoeging aan winkelmandje”. Door prioritering aan te brengen en te kiezen voor gebeurtenissen die aansluiten op advertentiecampagnes.
Vindt Facebook gebeurtenissen op jouw site? Controleer dan of dit gebeurtenissen zijn die je wil meten. Let op: je kan maximaal acht gebeurtenissen per domein meten.
3. Volg de meldingen in het advertentieaccount op
Ten derde wordt er vóór de kolom ‘campagnes’, een kolom ‘informatiecentrum’ toegevoegd in je advertentieaccount. Hier toont Facebook updates en deelt je taken met betrekking tot de iOS 14 update. Daarnaast worden nieuwswijzigingen apart gemeld in de banner. Het is belangrijk om deze informatie in de gaten te houden én op te volgen.
4. Stel een conversie API in
Tenslotte biedt Facebook een nieuwe methode aan om data te verzamelen. De Facebook Conversion API. Met de Facebook Conversion API stel je zelf in welke gegevens je beschikbaar wil stellen. Deze deel je vervolgens met jouw advertentieaccount. Gegevens delen gebeurt zonder cookies en komt rechtstreeks vanaf je server. Het instellen van de Facebook Conversion API vergt technische kennis. Mijn advies? Raadpleeg hierbij een developer. Dan weet je zeker dat de API juist geïmplementeerd wordt.
Ben jij al klaar voor iOS 14?
Zoals je gelezen hebt, gaat het een ander veranderen door de iOS 14 update. De online gegevensverzameling en het adverteren gaan er anders uit zien. Een ontwikkeling waar je op in moet spelen. De ontwikkeling elimineert de Facebook campagnes gelukkig niet. Met een goede aanpak en het volgen van bovenstaande stappen, ben je klaar voor de update... Vragen? Laat het weten!