Als je actief bent met een website of webshop herken je het misschien wel. Je bent bezig met allerlei Excel sheets, goedkope tooltjes op internet, Google Analytics, Google Search Console en een heleboel handwerk om aan je benodigde inzichten te komen voor jouw SEO prestaties.
Maar wist je dat je hiermee veel kostbare tijd verbruikt, die je veel beter en slimmer kan inzetten? Bijvoorbeeld voor het schrijven van goede content of werken aan je webshop. Om jouw tijd wél efficiënt in te zetten, kun je ervoor kiezen om met SEMrush te werken. Een tool die bijdraagt aan betere prestaties als je een beetje begrijpt hoe SEO en website-beheer werkt.
Wat is SEMrush?
SEMrush is een software programma dat alles in zich heeft om jouw online vindbaarheid te verbeteren. Met dit programma meet je alle prestaties van jouw website of webshop op het gebied van zoekmachine optimalisatie, zoekmachines adverteren en social media. Ook wordt dit gebruikt om uitgebreid inzicht te krijgen in jouw posities en prestaties ten opzichte van concurrenten. Dat biedt ontzettend veel mogelijkheden om jouw online prestaties te verbeteren.
Wat zijn de voordelen van SEMrush?
SEMrush bespaart onwijs veel tijd, omdat het vrijwel alles wat je nodig hebt, om jouw SEO prestaties verbeteren, in 1 tool zit. Je hebt continu inzicht in de drie belangrijkste pijlers van SEO:
- Techniek (20% van de SEO score)
- Content (20% van de SEO score)
- Autoriteit (60% van de SEO score)
Dankzij deze drie, weet je exact op welk vlak je moet bijsturen. Vanuit SEMrush ontvang je namelijk continu updates over jouw scores. Wat nog interessanter is, zijn de voorgestelde acties die hieruit voortvloeien. Hierdoor zie je met één druk op de knop waar jouw verbetermogelijkheden liggen op het gebied van bovengenoemde drie pijlers.

Waarom is SEMrush beter dan concurrenten?
Er zijn meer van dit soort tools op de markt die allemaal hun eigen unieke voordelen hebben. Zo is er bijvoorbeeld AhRefs en ook Moz is een grote speler in de markt. Er zijn genoeg marketeers die precies hebben uitgeplozen wat de verschillen zijn tussen deze tools, bijvoorbeeld in dit artikel.
Waar SEMrush, wat ons betreft, in uitblinkt is de volledigheid om prestaties op de drie belangrijke SEO pijlers in kaart te krijgen. Hierdoor krijg je snel concrete verbeterpunten en vind je eenvoudig nieuwe invalshoeken voor je online content.
Zo is er ook de unieke Keyword-Gap functie. Met deze functie zie je op welke zoekwoorden concurrenten goed scoren in zoekmachines die jij ook kunt gebruiken. Door dit slim in te zetten, snoep je dus verkeer af van je concurrentie naar jouw site. Dat moet je vast aanspreken.
Welke nuttige functionaliteiten heeft SEMrush?
- De Keyword Magic Tool
Met de Keyword Magic Tool doe je snel en eenvoudig zoekwoordonderzoek. Het vinden van relevante zoekwoorden met de bijbehorende data (zoekvolume en concurrentie) doe je snel. De Keyword Magic Tool geeft je hierbij interessante suggesties. Hierdoor ligt de focus tijdens zoekwoordonderzoek niet op het verzamelen van zoekwoorden en data, maar op het interpreteren ervan. Zo besteed je de uren aan zoekwoordonderzoek efficiënter. - Domain Analytics tool
Met de Domain Analytics tool kun je snel zien hoe concurrenten scoren op bepaalde zoekwoorden. Daarnaast krijg je inzicht in het back-link profiel van je concurrenten. En dat is interessant, omdat je dan weet op welke sites gelinkt wordt naar jouw concurrentie. Daarnaast zie je met een dergelijke analyse ook of concurrenten adverteren op zoekwoorden gerelateerd aan jouw website of webshop. - Keyword gap
Het werd net al even vermeld: de KeyWord Gap functie. Met deze functie weet je waar jouw website of webshop staat op belangrijke zoekwoorden ten opzichte van jouw concurrentie. Hiermee krijg je dus inzicht op welke zoekwoorden je nog posities kunt winnen ten opzichte van de concurrentie. Daarnaast kun je de input die je krijgt uit deze tool, ook gebruiken in je SEA-strategie. Hiermee test je eerst of het zinvol is om vindbaar te worden op dit zoekwoord, voordat je er moeite in stopt op het gebied van SEO. - SEO writing assistant
Met de SEO Writing Assistant weet je direct of jouw geschreven content voldoet aan de laatste eisen op het gebied van SEO. Je krijgt direct een score te zien, waardoor je weet of jouw tekst uniek, goed leesbaar en relevant is. Super handig, want zo weet je meteen of jouw content SEO-proof is of niet.
Succes cases met SEMrush
Blogstrategie BoilerGarant
Voor onze opdrachtgever BoilerGarant hebben we een blog-strategie uitgewerkt met behulp van SEMrush. Het zoekwoordonderzoek en het schrijven van de content hebben we met input vanuit de tool gedaan. Het resultaat zie je heel mooi hieronder.

Lokale vindbaarheid verbeteren voor De Barbecue Boer
Ook voor onze opdrachtgever De Barbecue Boer hebben we een slimme content strategie opgezet om de lokale vindbaarheid te verbeteren. Met SEMrush hebben we onderzocht welke zoektermen mensen gebruiken en hebben we hier slim op ingespeeld met het genereren van landingspagina’s. De eerste resultaten zijn dan ook veelbelovend.

SEO strategie voor De Verf en Behang Specialist
Tot slot hebben we voor De Verf en Behang Specialist een SEO strategie uitgestippeld. Met SEMrush hebben we gekeken naar de zoekwoorden waar hun concurrenten op aanwezig zijn en waar zij nog op kunnen scoren in posities. Door de site te vullen met goede content zijn er forse slagen gemaakt in de SEO resultaten. Het organische verkeer is met ruim 600% toegenomen.


SEMrush: onmisbare tool om jouw online vindbaarheid te verbeteren
Om een lang verhaal kort te maken, door SEMrush in te zetten voor jouw website of webshop, vind je snel verbeterpunten en kansen om jouw online vindbaarheid te verbeteren. Daarnaast krijg je meer en sneller inzicht in de markt en in je doelgroep.
Wil je meer weten over SEMrush of hoe OrangeTalent dit voor jouw organisatie kan inzetten? Neem dan gerust contact met ons op.