Zit jij steeds meer op LinkedIn? Je bent niet de enige. In de corona-periode is het gebruik van LinkedIn toegenomen. Volgens marketingfacts steeg het gebruik en de commerciële waarde van het platform. Dat is logisch. Toch?! ‘Online’ is in deze, door corona gedomineerde periode nog belangrijker geworden. Spontane ontmoetingen vallen weg en je legt niet snel nieuwe contacten. Daarnaast sta je niet meer met regelmaat op een netwerkborrel. Collega’s spreek je vast nog wel online. Maar hoe zorg je dat je tijdens thuiswerken zichtbaar blijft? En hoe onderhoud je, je netwerk? Juist, met LinkedIn!
Een CV-platform? Echt niet!
We leven in een netwerk-tijdperk, waarin massacommunicatie oud en achterhaald is. Mensen doen het liefst zaken met mensen. Het belang van Personal Branding neem toe. Online netwerken is een essentieel onderdeel van het nieuwe normaal. LinkedIn is hier het ideale medium voor. Het platform werd lang gezien als een online CV. Dit beeld volstaat niet meer. Je kunt er veel meer mee. Het is namelijk een interactief netwerkplatform. Waarop je content kan delen, zoals posts, afbeeldingen, whitepapers, video’s en ga zo maar door. Maar waar je ook kan netwerken. Want je kan op LinkedIn jouw netwerk makkelijk uitbreiden en mensen uit jouw vakgebied gaan volgen.
We’re in it together
Wat is de essentie van LinkedIn? Hierover ging LinkedIn in 2018 gesprek met haar leden. Ze vroegen aan hen wat hun drijft, naar ieder zijn unieke definitie van succes, hun motivaties en inspiratiebronnen. De conclusies van het uitgebreide onderzoek waren:
Yet there is a common thread that runs through our professional journeys: whatever your version of success, everyone needs other people to help them get there and to support, inspire and encourage them along the way.
De LinkedIn-leden zijn een diverse community die elkaar weer samenkomen op het platform om elkaar te helpen. Vandaar hun slogan: ‘we’re in it together.’ Iedereen zit met verschillende redenen op het platform. Of je nu werk zoekt of een succesvolle zakenvrouw bent. LinkedIn kiest niet voor niets voor deze inspirerende slogan. Volgens LinkedIn gaat het om elkaar verder willen helpen. De interactie tussen mensen maakt het platform juist zo waardevol. Toch blijft het een zoektocht hoe je dit platform op de juiste manier gebruikt. Wil je graag meer succes met LinkedIn? Denk dan eens na over de vraag of je LinkedIn op de juiste, zoals hierboven beschreven, manier gebruikt.

Wat is Personal Branding?
Wat betreft het juiste LinkedIn gebruik helpen we je met een paar handige tips verder op weg. De basis van een goed LinkedIn-profiel is namelijk je Personal Brand. Personal Branding is jezelf als merk presenteren. Zorg ervoor dat je positieve beelden en associaties bij jouw netwerk of doelgroep oproept. Je persoonlijkheid en expertise gebruik je om jezelf te onderscheiden. Een Personal Brand is niet in een dag klaar. Het is een voortdurend proces wat tijd vereist. Denk goed na over je eigen merk, werk het uit en heb het er met anderen over. Jouw Personal Brand is de basis voor al je activiteit op het platform.
Ontdek je: WHY!
Je Personal Brand werk je uit door je ‘why’ te formuleren. Met je why laat zien wat jouw uniek en onderscheidend maakt. Maar hoe kom je daar eigenlijk daarachter? Dat ontdek je door antwoord te geven op de volgende vragen:
- Wie ben je?
- Wat doe je?
- Wat kan je voor de ander betekenen?
Bedenk wat voor jou je belangrijkste (kern)waarden zijn. Verwerk dit op je profiel. Je LinkedIn-profiel hoeft niet alleen zakelijk te zijn. Juist de verbinding tussen het zakelijke en het persoonlijke aspect is belangrijk.
Hoe gebruik je LinkedIn?
Als je jouw Personal Brand en why hebt bepaald, is het zaak om je profiel zo volledig mogelijk in te vullen. Maak gebruik van een profielfoto, omslagfoto en een pakkende kopregel. Zorg ook dat je een samenvatting hebt geschreven en dat je bij het onderdeel ‘ervaring’ een toelichting uitwerkt. Wees daarnaast ook betrokken bij anderen. Dat doe je door hen actief te volgen en door regelmatig duimpjes uit te delen, maar reageer vooral op berichten! Vergeet (uiteraard) niet om zelf content te delen. Hierbij geldt: “overdaad schaadt en kwaliteit gaat boven kwantiteit”. Wees geen ‘spammer’ en zorg dat je altijd waardevolle content deelt. Vraag jezelf voor het posten af: is dit van meerwaarde voor mijn netwerk?
Concluderend: LinkedIn is een interactief netwerkplatform. Door corona vindt steeds meer online plaats. Wij zijn als LinkedIn-gebruikers ook steeds meer online. Hoe je LinkedIn goed gebruikt kan voor iedereen een zoektocht zijn. De basis voor je activiteit op het platform is je Personal Brand. Zorg dat je dit hebt uitgedacht en verwerkt op jouw profiel. Als je LinkedIn gebruikt, is het belangrijk om jezelf af te vragen waarom je het gebruikt.
In deze blog vertelde we meer over online netwerken en Personal Branding op LinkedIn. Houd onze website en social mediakanalen goed in de gaten. Binnenkort staan er meer leuke tips over LinkedIn op de planning. Daarnaast delen we nog veel waardevolle content. Nieuwsgierig? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.