We staan er vaak niet bij stil maar de manier waarop je mensen op social media aanspreekt, is erg belangrijk. Klakkeloos een post de wereld in sturen, kan negatieve gevolgen voor de onderneming hebben. Je wilt juist voorkomen dat jouw onderneming negatief in de publiciteit komt. Indien je jouw doelgroep via Facebook, Instagram of LinkedIn wilt bereiken, dien je zorgvuldig over het taalgebruik in de berichten na te denken.
Taalgebruik vs. doelgroep
Op social media staat jouw doelgroep centraal. Houd daarom bij het versturen van berichten altijd rekening met het taalgebruik, de Tone of Voice. Populaire taal doet het bij jongeren misschien goed, maar benader je een volwassen doelgroep op dezelfde manier, dan bestaat de kans dat de boodschap niet overkomt.
Wanneer je meerdere doelgroepen hebt, dien je een middenweg te vinden. Het taalgebruik in de berichten dient bij elke doelgroep te passen. Dat kan moeilijk zijn wanneer de leeftijd en het opleidingsniveau van de verschillende groepen erg uiteenlopen. In dat geval dien je te kijken welke doelgroep op welk medium actief is. Veel jongeren bereik je bijvoorbeeld op Facebook en Instagram. Professionals zijn in de meeste gevallen actief op LinkedIn. Door op meerdere sociale netwerken actief te zijn, is het gemakkelijker je taalgebruik aan je doelgroep(en) aan te passen.

Kies de juiste woorden
Ook door zorgvuldig de woorden voor je berichten te kiezen, kun je veel profijt van social media hebben. Taal heeft meer invloed op het menselijk brein dan dat we denken. Wanneer je spreekt van €799,- heeft een totaal andere werking op de hersenen dan ‘slechts €799,-‘ . Niet voor niets worden vaak kreten gebruikt, zoals ‘voor maar liefst…’ of ‘Deze korting geldt alleen vandaag!’. Kleine aanpassingen in het taalgebruik kunnen ervoor zorgen dat de omzet wordt verhoogd.
Humoristisch taalgebruik hoeft niet altijd een positief effect te hebben.
Humoristisch taalgebruik
Afhankelijk van de producten / diensten die je verkoopt en de markt waarop jij je bevindt, kun je gebruik van humoristisch taalgebruik maken. Humoristische taal blijft vaak lang hangen. Mensen wijzen anderen op jouw bericht(en), waardoor je meer volgers kunt krijgen of zelfs meer bezoekers op de website kunt ontvangen.
Een grappige tone of voice hoeft niet altijd een positief effect te hebben. Je dient goed na te denken over wat je wel en niet in je berichten kunt zetten. Wat voor het ene bedrijf of product goed uitpakt, hoeft voor een ander bedrijf of product niet te werken. Daarnaast zullen er altijd mensen zijn die een bepaalde humor beter kunnen waarderen dan anderen. Zorg daarom dat je humoristisch taalgebruik op een professionele wijze in je social mediaberichten toepast.
Sluit jouw taalgebruik aan bij je doelgroep?
Of heb je nog vragen? Stel ze gerust daar zijn we voor!