Op dé plek waar jij, ik en 3,5 miljoen andere gebruikers inspiratie vandaan halen kan worden geadverteerd! Pssst.. al vanaf april 2019, maar ik inspireer je graag met de mogelijkheden die Pinterest biedt. Want hoe pak je Pinterest adverteren precies aan? Dat ga je allemaal lezen in deze blog!
"25% stijging in het dagelijks gebruik van Pinterest in 2019 ten opzichte van 2018"
De mogelijkheid tot adverteren op Pinterest is niet zo gek als je kijkt naar de groei die het platform heeft doorgemaakt. 25% stijging in het dagelijks gebruik in 2019 ten opzichte van 2018. Vooral vrouwen zijn actief op Pinterest. Met name in de leeftijd van 20 – 40 jaar. Bestaat jouw doelgroep ook uit mannen? Niet getreurd, steeds meer mannen worden actief op Pinterest, nu zelfs al 1,4 miljoen gebruikers in 2019.
Waarom op Pinterest adverteren?
Een bezoeker van Pinterest wil visueel geïnspireerd worden, dat er relevante afbeeldingen verschijnen bij een zoekopdracht. De relevantie is erg belangrijk voor een bezoeker. Een pin die inspireert zorgt namelijk voor een actie; klikken, bewaren of delen.
Verkoop je producten? Dan is Pinterest echt iets voor jouw bedrijf. Met Pinterest trek je de aandacht van een potentiële klant in de oriëntatiefase. Het blijkt namelijk dat 83% van de pinners wel eens iets heeft gekocht, nadat ze een pin van het merk hadden gezien. Adverteren via Pinterest is dus een ideale manier om potentiële klanten vroegtijdig te bereiken. Doe er je voordeel mee!
Een advertentie op Pinterest ziet er net zo uit als een “normale” pin. Het verschijnt tussen alle andere pins en is bijna niet te onderscheiden van een ‘normale” pin.
Kan jij de advertentie vinden in onderstaande afbeelding?”

Wat is het voordeel van Pinterest t.o.v. andere kanalen?
- Volledig visueel;
- Afbeeldingen hebben een langere relevantie, kunnen telkens terugkomen;
- Goed voor zichtbaarheid van je merk, niet voor interactie;
- Adverteren is gemakkelijk op te pakken met advertentiebeheer;
- Oogt minder commercieel in de tijdlijn waardoor bezoekers niet meteen doorhebben dat het reclame is.
Succes op Pinterest start met een zakelijk account
Adverteren op Pinterest start met een zakelijk account. Heb je deze nog niet? Maak hem dan gemakkelijk aan door de naam van jouw bedrijf in te vullen en een betaalmethode in te stellen. Laat Pinterest ook weten wat voor soort bedrijf je bent. Bijvoorbeeld een webwinkel of online marktplaats. Vervolgens vul je de websitelink in et voilá: jouw account is aangemaakt.
Voordat je begint met adverteren is het verstandig om jouw profiel al aan te vullen met content. Dat maakt je profiel betrouwbaarder, wanneer gebruikers op jouw bedrijfsprofiel terecht komen. Én je laat meteen een goede indruk achter over jouw producten. Bouw je profiel zo op dat mensen in een opslag begrijpen wat je verkoopt en waar je voor staat. Als jouw profiel is aangevuld met content, is het tijd om te starten met adverteren.
Zo werkt Pinterest advertentiebeheer
Ben je bekend met Facebook advertentiebeheer? Dan zul je veel overeenkomsten zien met Pinterest advertentiebeheer. Bijna elke stap komt overeen. Op slechts het bestedingslimiet en het CPC-bod na. In het stappenplan hieronder licht ik elke stap toe.
Stap 1: Campagne doel
Een advertentie (campagne) start altijd met een doel: merkbekendheid, verkeer of conversies*. Het is belangrijk om van te voren een doelstelling te bepalen. Meet daarom de situatie voorafgaand aan de advertentie en na de advertentie, zodat je weet of de advertentie geslaagd is.
Let op! Voor een conversiecampagnes is een geverifieerde Pinterest-tag vereist. Dit is een unieke code die je in de header van de pagina’s, waarop je conversies wilt verhogen, moet plaatsen. Net als een Facebookpixel.
Stap 2: Campagnegegevens
Jouw advertentie krijgt natuurlijk een naam. Deze wordt automatisch gegenereerd door Pinterest, maar dit kun je wijzigen. Bijvoorbeeld in: Merkbekendheid – Nieuw product X. Naast een campagnenaam kun je optioneel een bestedingslimiet aangeven in campagnegegevens. Dit is een instelling hoeveel er per dag (dagelijks bestedingslimiet) of in totaal (campagnebestedingslimiet) mag worden besteed aan een campagne.
Stap 3: Doelgroep
Wie krijgt jouw advertentie te zien? Of nog beter.. van wie wil je, dat ze jouw advertentie te zien krijgen? Dat stel je in bij doelgroep. Bijvoorbeeld een doelgroep met vergelijkbare mensen die zich gelijkwaardig gedragen als degene die je al hebt. Voeg eventueel interesses en trefwoorden toe om jouw doelgroep nog relevanter te maken voor jouw content.

Stap 4: Budget & planning
Jouw advertentie voor onbepaalde tijd weergeven? Stel dan een dagbudget in. Bijvoorbeeld €50,- per dag. Toch liever een begin- en einddatum instellen? Dat kan ook! Kies dan voor de optie looptijdbudget. Hierin geef je precies de periode en tijd aan waarbinnen de advertentie getoond zal worden.
Stap 5: Optimalisatie en weergave
Betalen met Pinterest werkt op basis van interactie met de advertentie. Wanneer er daadwerkelijk wordt geklikt op een advertentie, betaal je, anders niet. Dit principe heet CPC (cost per click). Bij optimalisatie en weergave vul je in wat je zou willen betalen voor je gewenste advertentie-actie. Je biedt dan op wat de actie voor jou waard is.
Stap 6: Advertenties
Onder deze stap verschijnen de pins op jouw account die in aanmerking komen voor de advertentie. Je kunt kiezen voor een advertentie met een bestaande pin, die al op het zakelijke account staat, of nieuwe pin. Kies jouw geschikte pin en je bent klaar om te adverteren op Pinterest. Publiceren maar!

Aan de slag met Pinterest
Zo! Nu weet je hoe je adverteert op Pinterest. Tijd om écht aan de slag te gaan voor jouw bedrijf:
- Stel vast wat je met jouw bedrijf wil bereiken op Pinterest en voor wie. Dit vormt de basis van jouw advertentie.
- Wanneer is een advertentie geslaagd? Dit blijft het doel dat je voor ogen houdt met de advertentie.
- De uitstraling van een bericht? Zorg voor scherp en kleurrijk beeldmateriaal. Zo vallen jouw pins lekker op in de Pinterestborden. En kies voor pakkende titels!
- Experimenteer met verschillende berichten om te kijken wat voor jou werkt. Alles kan, zolang je maar het doel wat je wil bereiken voor ogen houdt.

Uitblinken op Pinterest?
Heb je hulp nodig met het maken van een goede advertentie? Wat je vraag ook is, OrangeTalent helpt graag om jou te laten uitblinken op Pinterest. Van spraakmakende designs tot effectieve campagnes. Neem vrijblijvend contact op en laat ons jouw doel weten. Dan maken we er samen een klinkende campagne van!