"Maar liefst 2,4 miljoen Nederlanders maken elke dag gebruik van YouTube"

Na Google is YouTube de grootste zoekmachine in de wereld. Er liggen dus zeker kansen op je te wachten. Hoe je jouw doelgroep bereikt op YouTube? Dat kan op twee manieren.
Wat kan je doen om je doelgroep te bereiken op YouTube?
Je kan twee dingen doen. Optie 1 is adverteren op YouTube met tekstadvertenties en video’s. Optie 2 is een eigen kanaal beginnen en hier regelmatig video’s over jouw bedrijf op plaatsen. In dit blog gaan we dieper in op het adverteren in YouTube.
Adverteren op YouTube: waarom zou je dat doen?
Door te adverteren op YouTube zorg je dat je gezien wordt op de plekken waar jouw doelgroep video’s kijkt. Je bereikt potentiële klanten en kunt hen aansporen om jouw product of dienst af te nemen. Je betaalt alleen als er daadwerkelijk interesse is. Daarnaast is een advertentie op YouTube relatief eenvoudig op te stellen.
Hoe begin je met adverteren op YouTube?
Bedenk eerst wat je wilt bereiken met je campagne. Een nieuwe dienst bekend maken bij jouw doelgroep? Of jouw assortiment onder de aandacht brengen? Misschien heb je wel een fantastische slogan bedacht die iedereen moet horen. Het kan van alles zijn. Bedenk van tevoren goed wat je wilt bereiken en wanneer je campagne geslaagd is door SMART-doelstellingen op te stellen. Bijvoorbeeld:
“Binnen 1 jaar is 10% van de doelgroep bekend met onze nieuwe slogan.”
Stel je doelgroep samen
Bij het opzetten van jouw advertentie in YouTube, kun je aangeven wie je wilt bereiken. Dat kunnen mensen zijn in een straal van 20 kilometer om je vestiging. Of mensen met een bepaalde leeftijd. Ook is het mogelijk om met zoekwoorden en interesses te werken. Op basis van het gedrag dat de YouTube-bezoeker vertoont wordt jouw advertentie dan weergegeven. Dus niet schieten met hagel, maar gericht en effectief adverteren.
Bedenk welke middelen en welke boodschap je gaat inzetten
Wat ga je communiceren? Is het de prijs? Is het jouw supersnelle dienstverlening? Of benadruk je andere USP’s? Bedenk van tevoren goed wat je gaat communiceren. De volgende stap is bedenken hoe je dit gaat vertellen. Ga je korte video’s inzetten of gebruik je alleen tekstadvertenties in YouTube? Video’s zijn tegenwoordig eenvoudig te maken via allerlei apps en advertentieteksten zijn goed te bedenken. Gebruik je creativiteit om tot een goede content strategie voor YouTube te komen!
Waar worden de advertenties getoond in YouTube?
In YouTube worden jouw advertenties op verschillende plekken getoond. We lichten zoekwerkadvertenties, bumperadvertenties en TrueView videoadvertenties extra toe.
Zoeknetwerkadvertenties
Je kan ervoor kiezen om een advertentie te laten weergeven wanneer een bezoeker op zoek is naar een bepaald onderwerp. Als iemand bijvoorbeeld zoekt op voetbalschoenen, dan kun je jouw tekstadvertentie laten zien in de zoekresultaten.

Bumperadvertenties
Een bumberadvertentie is een advertentie die je niet kan wegklikken, voordat een YouTube video begint. Het werkt goed op mobiel. Het is een korte krachtige boodschap die iemand verplicht moet afkijken. De bumperadvertentie duurt maximaal zes seconden.

TrueView videoadvertenties
De TrueView videoadvertentie is een boodschap die wordt getoond, voordat de daadwerkelijke video begint. Er is geen limiet aan deze video: deze mag zo lang duren als jij wilt. Mensen kunnen de advertentie wel overslaan na 5 seconden. Zorg daarom dat jouw boodschap in de eerste 5 seconden al is genoemd!

Meten is weten!
Via Google Ads kun je jouw YouTube campagnes creëren en zien hoe de YouTube campagne voor je werkt. Als het goed is heb je een SMART-doelstelling geformuleerd. Pak deze er even bij en check voor jezelf of de campagne geslaagd is. In Google Ads vind je een hoop statistieken terug waarmee je kunt beoordelen of je campagne gelukt is of niet:
- Bereik: hoeveel mensen heb je bereikt?
- Klikken: hoeveel mensen hebben op je advertentie geklikt?
- Conversie: hoeveel mensen hebben een conversie gedaan via de advertentie?
- Kosten: hoeveel heeft de campagne gekost?
Op basis van deze cijfers kan je goed zien of je campagne geslaagd is of niet. Zie je dat niet zoveel mensen bereikt hebt als gehoopt? Dan weet je dat je daarop moet bijsturen. Of zie je dat je campagne veel conversie oplevert? Dan weet je dat de campagne moet blijven lopen en misschien wel uitgebreid moet worden! Meten is weten: hou daarom vooral bij of jouw inspanningen op YouTube werken.

Uitblinken met effectief adverteren op YouTube?
Heb je hulp nodig met het opstellen een Youtube campagne? Ideeën nodig voor pakkende video content? Laat het ons gerust weten. Na twee of drie weken heb je al een goed beeld of een YouTube campagne voor je werkt. We helpen je graag!