Het digitale landschap blijft in een ongelooflijk tempo evolueren. Als onderdeel van deze vooruitgang heeft Google onlangs Google Analytics 4 (GA4) gelanceerd. Deze versie is net even anders dan je gewend bent en heeft vooral invloed op hoe we data verzamelen en gebruiken voor website- en app-analyse. Dus, wat is er precies nieuw en spannend aan GA4? Laten we het ontdekken!
1. Privacygericht en toekomstbestendig
Met de verschuiving naar een meer privacybewuste wereld en de geleidelijke afschaffing van cookies, moest Google Analytics zich aanpassen. GA4 is ontworpen met een sterke focus op privacy en biedt bedrijven de flexibiliteit om zich aan te passen aan de veranderende regelgeving op het gebied van gegevensbescherming. Hoe gaat dit in zijn werk? GA4 maakt gebruik van machine learning om het gat op te vullen dat ontstaat door het verminderd gebruik van cookies.
2. Machine learning in de kern
Zoals genoemd, speelt GA4 met Google volledig in op de kracht van machine learning. Deze technologie wordt gebruikt om inzicht te geven in trends en patronen die menselijke analisten mogelijk over het hoofd zien. Het stelt je in staat om voorspellende statistieken te bekijken, zoals het voorspelde klantverloop en de mogelijke omzet van bepaalde segmenten van gebruikers.
3. Uitgebreide datarapportage
Eén van de meest opvallende veranderingen in GA4 is de overstap naar gebeurtenis gebaseerde tracking. In plaats van sessies te volgen, richt GA4 zich op de acties die gebruikers ondernemen op een website, webshop of app. Dit leidt tot een nauwkeurige en gedetailleerde weergave van hoe gebruikers zich gedragen op deze digitale platformen. Zo is bijvoorbeeld het bouncepercentage van de baan en is het betrokkenheidspercentage hiervoor teruggekomen.
4. Cross-platform tracking
GA4 biedt een volledig geïntegreerde ervaring tussen website en app. Het stelt je in staat om een rapport te bekijken dat zowel website- als app-data combineert. Dit is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het vorige systeem waarin website- en app-data afzonderlijk werden behandeld in verschillende weergaven. In GA4 heb je nu één weergave die alle data inzichtelijk maakt.
5. Aanpasbare rapporten
GA4 bied je ook meer flexibiliteit bij het aanpassen van jouw rapporten. Je kunt specifieke gebeurtenissen en parameters definiëren die je wil volgen, waardoor je rapporten kunt maken die specifiek zijn afgestemd op jouw unieke bedrijfsbehoeften. Een voorbeeld van zo’n rapport is een trechterverkenningsrapport. Hierin maak je zelf een funnel op basis van bijvoorbeeld een winkelwagenproces. Je stelt in het rapport elke URL apart in om te zien waar bezoekers afhaken.
Een ander zeer bruikbaar rapport is een padverkenning. Hierin is zichtbaar welke pagina’s bezoekers bezoeken voordat zij een bepaald eindpunt hebben bereikt. Je stelt bijvoorbeeld /bedankt in en ziet vervolgens welke pagina’s hieraan voorafgaan. Of juist de homepage als beginpunt om te zien hoe een bezoeker zich verder manoeuvreert op de website of in een app.
6. Levensduurrapportage
Met GA4 kun je het gedrag van gebruikers gedurende hun hele levenscyclus volgen, van acquisitie tot retentie. Hierdoor krijg je een beter begrip van hoe jouw marketinginspanningen op de lange termijn presteren. Dit doe je door in GA4 te surfen naar rapporten en vervolgens ga je naar het onderdeel “Behoud”. In dit rapport wordt zichtbaar gemaakt wat de levenscyclus van klanten is en welke trends zich hierbij voordoen.

GA4 training
Per 1 juli is GA4 de standaard. Het platform ziet er anders uit, je ziet cijfers die niet overeenkomen en je vraagt je af hoe je hiermee moet werken. Een belangrijke verschuiving die meer gedetailleerde en zinvolle inzichten geeft, waardoor bedrijven beter in staat zijn om datagedreven beslissingen te nemen. Wil jij dat ook?
De digitale experts van OrangeTalent leggen jou uit hoe GA4 werkt en hoe jij de inzichten krijgt die je nodig hebt. Zo ben jij klaar om met GA4 te gaan werken en ga je datagedreven beslissingen maken, zodat je bedrijf groeit! Het is een belangrijke stap naar een meer geavanceerde, privacygerichte en inzichtelijke toekomst voor digitale analytics.