Wat kun je zakelijk met TikTok?
De liedjes Savage Love of Banana zul je ongetwijfeld de afgelopen tijd gehoord hebben op de radio. Of via social media. De populariteit van deze nummers wordt mede mogelijk gemaakt door het snelst groeiende social media platform van dit moment. Ik heb het natuurlijk over TikTok. Een van oorsprong Chinees platform waar dagelijks tal van nieuwe video’s op worden geplaatst door voornamelijk jonge gebruikers.
De video’s op TikTok zijn van korte duur, zo’n 15 tot 60 seconden en bevatten geluidsfragmenten waar creatieve content mee wordt gecreëerd. TikTok heeft veel weg van het vroegere Vine, Dubsmash en natuurlijk Musical.ly. Een nieuw social media kanaal betekent maar één ding: nieuwe kansen! Daarom deel ik graag mijn kennis met je over de mogelijkheden van het platform op zakelijk gebied.
Wat is TikTok?
Voor wie weinig tot niet bekend is met TikTok, een korte introductie. TikTok is een social media platform dat de mogelijkheid biedt tot het maken van creatieve video’s. Hier staat vooral originaliteit centraal. Heb je een goed idee? Dan ga je al gauw viraal en word je gekopieerd door anderen. Vooral challenges en dansjes zijn populair.
Op de “For You page” (FYP) ziet elke TikTok-gebruiker video’s van mensen over de hele wereld. Het algoritme bepaalt op basis van video’s die je leuk vindt, welke andere video’s relevant zijn. Deze worden vervolgens op de FYP getoond. Ook geluidsfragmenten, hashtags en video’s die de gebruiker gebruikt, worden meegenomen in het algoritme. Het aantal volgers of likes van een gebruiker die op de FYP verschijnt is hierin niet leidend.
Wie zit er op TikTok?
Jongeren tussen de 6 t/m 18 jaar zijn de grootste groep actieve TikTokkers. Met name tijdens de quarantainetijd is de populariteit van het platform gegroeid. Tot wel 73%. De leeftijdsgroep boven de 18 jaar begint ook steeds meer interesse te krijgen voor het platform. Simpelweg uit nieuwsgierigheid. Doordat TikTok zo breed is, biedt het platform ook voor volwassenen voldoende middelen om content te maken op bijvoorbeeld de hashtags #learning, #jobtips of #mindpower.
73 procent van de Nederlandse jongeren gebruikt sinds uitbraak corona TikTok
Wanneer is TikTok zakelijk interessant?
Het bereiken van jongeren wordt met de dag moeilijker. Ze zijn snel afgeleid en minder gevoelig voor advertenties. Met TikTok krijg je een unieke kans om invloed uit te oefenen op deze doelgroep. Trek de aandacht met originele video’s, goede hashtags en populaire geluidsfragmenten. Zo val je op, op de FYP. Maar let op: maak geen commerciële video, dit sluit niet aan op de “echtheid” van het platform.
Alhoewel sommigen zullen denken: “weer een nieuw social media kanaal?”, is het de moeite waard om naar de mogelijkheden te kijken. Wil je een jongere doelgroep bereiken? Neem dan TikTok zeker in overweging. Niet alleen om je bereik en bekendheid te verhogen. Ook om jouw creativiteit als organisatie met de wereld te delen. Twee vliegen in één klap.
Hoe adverteer je op TikTok?
Sinds 5 augustus is het mogelijk om te adverteren via TikTok in Nederland. Wanneer je besluit hiermee te gaan experimenteren, raad ik je aan goed na te denken over de insteek en het doel van de campagnes. Vervolgens maak je een keuze uit de beschikbare advertentieopties:
- Brand Takeover (bewustzijn)
Met deze advertentievorm wordt het hele beeldscherm van een mobiele telefoon gevuld. Een gebruiker kan de advertentie niet wegklikken en moet wachten totdat de FYP wordt ingeladen.
- TopView (bewustzijn)
Een TopView advertentie is de eerste video die een TikTok-gebruiker ziet wanneer hij of zij de app opent. Anders dan bij een Brand Takeover kan deze advertentie wél weg geklikt worden.
- In-Feed Ad (bewustzijn, overweging en conversie)
Zoals de naam al verduidelijkt: deze advertentie verschijnt in de FYP tijdens het scrollen. Een In-Feed ad is het minst opvallend en onderscheidt zich van andere video’s in de FYP door een opvallende button met een Call To Action.
- Hashtag Challenge (bewustzijn, overweging en betrokkenheid)
Daag TikTokkers uit met een gesponsorde hashtag challenge. Doordat de challenge een week in de “ontdekken-pagina” wordt getoond, geef je inspiratie voor het maken van een nieuwe video.
- Branded Effects (betrokkenheid)
Binnenkort beschikbaar: het creëren van een eigen effect op TikTok. Met dit effect kunnen gebruikers video’s maken. In 2D of 3D. Een enorme boost voor de betrokkenheid met jouw merk of bedrijf.

Tot slot kun je kiezen voor influencer campagnes. Hierbij zet je personen met een groot bereik op TikTok in, om jouw product, merk of bedrijf onder de aandacht te brengen in een video. Ook voor deze vorm geldt: vermijd de commerciële insteek. Zo zorg je ervoor dat de jonge doelgroep betrokken raakt én blijft.
Problemen met privacy?
Mocht je moeite hebben met de privacy policy van TikTok of mee willen liften met de Amerikanen, dan zijn er twee alternatieven. Het eerste alternatief draagt de naam Reels en is een functie van Instagram waarmee je ook 15 seconden filmpjes kunt maken. Het tweede alternatief heet Triller, dit platform bestaat al sinds 2015, maar wordt nu gezien als de vervanger van TikTok in de VS.
Reels
Naast Stories en Instagram TV, is Reels geïntroduceerd. Een alternatief van Instagram dat overeenkomt met TikTok. Wie deze functie gebruikt, kan door middel van de aangeboden editing tools een creatieve video maken en delen. Reels is ook beschikbaar voor bedrijven om onder andere producten te delen.
Triller
Met Triller kun je volgens hetzelfde principe als TikTok video’s maken. Vervolgens bewerkt de app de opnames automatisch tot een complete video. Anders dan TikTok, is het publiek op Triller over het algemeen ouder. Toch wordt verwacht dat de gemiddelde leeftijd jonger wordt als oud-TikTokkers in Amerika en India deze app gaan gebruiken.

Meer weten over TikTok?
Stel ons al je vragen over TikTok of andere social media kanalen. Wij zijn thuis in alle online toepassingen en geven je graag advies over de juiste strategie en aanpak.