Een featured snippet, wat is dat?
Google begrijpt steeds beter wat mensen zoeken. Dit heeft alles te maken met de search intent, de term die gebruikt wordt om het achterliggende doel te achterhalen wanneer iemand een zoekopdracht doet op Google. De zoekmachine wordt steeds slimmer en dat is terug te zien in de zoekresultaten. Google laat bij veel zoekopdrachten namelijk een featured snippet zien. Dit is een speciaal tekstblokje bovenin de zoekresultaten in Google, waar direct antwoord wordt gegeven op de vraag.
De featured snippet wordt ook wel positie 0 genoemd, omdat dit zoekresultaat bovenaan de pagina wordt getoond. Het is het eerste wat gebruikers zien en daarmee dus een onwijs belangrijke functie in Google.
Met een featured snippet maakt Google het mogelijk om gebruikers direct van een antwoord te voorzien.

Waarom is het belangrijk om te ranken voor een featured snippet?
Op desktop neemt een featured snippet een derde van het beeld in beslag. Op mobiel is dit soms zelfs bijna de volledige pagina! Daarmee wordt de featured snippet het eerste - en misschien wel het enige - zoekresultaat dat de gebruikers zien. Omdat gebruikers direct antwoord krijgen op hun vraag, zullen zij minder snel naar beneden scrollen.
Dat gebruikers direct worden voorzien van een antwoord, kan ook afschrikken. De grootste reden om je website niet te laten ranken voor een featured snippet, is dat de gebruiker geen reden meer heeft om door te klikken naar je website. De gebruiker heeft tenslotte al antwoord gekregen op zijn vraag. Uit een onderzoek van Ahrefs onder ruim 2 miljoen featured snippets, is gebleken dat het gemiddelde doorklikratio slechts 8,6 procent is. Dit terwijl positie #1, het zoekresultaat onder de featured snippet, bijna 20 procent van alle klikken krijgt.
Echter, er is uit case studies van Search Engine Land en Hubspot gebleken dat de featured snippet juist een hoger doorklikratio (CTR) heeft. Gebruikers zijn niet altijd tevreden met het antwoord of zoeken nog meer informatie. Op deze momenten klikken ze door op de positie 0, waar jouw website dan te zien is.
Featured snippets en voice search
Enkele jaren geleden leek de SEO-wereld op zijn kop te staan door de komst van voice search. Voice search omvat de gesproken zoekopdrachten in Google. Sinds oktober 2018 is ook de Google Home speaker verkrijgbaar in het Nederlands, al wordt voice search voornamelijk op mobiel gebruikt. Waarom? Het is snel, makkelijk én je kunt het handsfree doen.
Featured snippets spelen een grote rol bij voice search. Wanneer een gebruiker een gesproken zoekopdracht doet, laat Google altijd de positie 0, dus de featured snippet, horen. Daarmee is jouw antwoord het enige wat de gebruiker te horen krijgt. Voice search werkt namelijk anders dan een zoekopdracht via mobiel of desktop, want een gebruiker krijgt te maken met slechts één zoekresultaat. Het is voor voice search dus onwijs belangrijk dat jouw website rankt voor de featured snippet.

Hoe komt jouw website op positie 0?
Dat de featured snippet belangrijk is, hebben we wel bewezen. Maar hoe zorg je ervoor dat je de positie 0 bemachtigd in Google? Uiteraard heeft dit alles te maken met het algoritme van Google. Het is dus belangrijk om in te spelen op de 3 belangrijkste factoren van SEO: autoriteit, techniek en content.
1. Kom erachter waar de gebruiker naar zoekt
Om erachter te komen voor welke woorden je kunt ranken, is het belangrijk om zoekwoordonderzoek uit te voeren. Gebruik hiervoor een SEO tool of Google Search Console. Probeer zo veel mogelijk zoekwoorden te verzamelen en weeg deze af op basis van de concurrentie. Heeft een zoekwoord een hoog zoekvolume en lage concurrentie? Dan is het een interessant zoekwoord om voor te ranken.
Voorbeeld: De zoekterm "waar komt het woord barbecue vandaan?" heeft een zoekvolume van 70 per maand, met een relatief lage concurrentie.
2. Maak relevante content en voorzie in de vraag
Bij SEO is het altijd van belang om relevante content te creëren. Om ervoor te zorgen dat je rankt op positie 0, is het belangrijk dat je weet welke vraag de gebruiker stelt. Denk goed na over de search intent. Probeer in je content vervolgens kort en bondig antwoord te geven op deze vraag. Zo ziet Google dat je relevante content aanbiedt voor de featured snippet.
Voorbeeld: Gebruik letterlijk de vraag in je content. "Waar komt het woord barbecue vandaan?". Vervolg hierna door kort en bondig antwoord te geven op deze vraag. "Het woord barbecue komt van het Spaanse barbacoa...".
3. Gebruik de juiste opmaak
Bij een featured snippet draait het om het bieden van een concreet antwoord op de vraag. Om ervoor te zorgen dat dit makkelijk te indexeren is voor de Googlebot, maak je gebruik van een kop (bijvoorbeeld een H2 of H3 kop). Zet de vraag in de kop en schrijf het antwoord direct daaronder uit.
Voorbeeld: De H2 kop luidt "Waar komt het woord barbecue vandaan?". Hieronder volgt gelijk het antwoord.
4. Techniek en autoriteit
Techniek en autoriteit spelen ook een rol bij het verkrijgen van positie 0. Zorg er dus voor dat je websitesnelheid goed is en de code schoon is. Daarnaast kun je backlinks opbouwen naar je website en interne links toevoegen om meer autoriteit op te bouwen. Hier hecht Google veel waarde aan.
Voorbeeld: Zorg ervoor dat een blog met gelijksoortige content naar jouw website linkt.

Uitblinken met featured snippets
Nu is het jouw beurt om aan de slag te gaan met featured snippets. Probeer eens verschillende dingen uit om te kijken wat wel en niet voor jouw website werkt.
Kom je er niet helemaal uit? Geen punt! Laat ons een keer met je meekijken om ervoor te zorgen dat jij positie 0 bemachtigt.