Tips om jouw Instagram Stories, Reels en TikToks optimaal te maken
Weet je nog dat we vroeger alles horizontaal moesten filmen en fotograferen op social media? Dit tijdperk is alweer voorbij! Voor nu geldt de regel dat verticaal schieten het beste werkt. Of het nu Instagram Stories, Reels of TikToks zijn. Maar hoe maak je zakelijke verticale video’s en maak je optimaal gebruik van de muziek- en statistiek functies? Ik heb voor jou de belangrijkste tips op een rijtje gezet!De beste kwaliteit voor jouw video’s
Een Story, Reel of TikTok begint met een script. Je werkt het script vervolgens uit in een moodboard en start met filmen. Je schiet verschillende shots en volgt zo het hele script. Na het filmen is het tijd om je shots te editen en samen te voegen tot een video. Ik raad je aan om met Adobe Premiere Pro te werken. Dit is snel, duidelijk en makkelijk. Om jouw video het beste tot zijn recht te laten komen, moet je met een aantal zaken rekening houden. Gebruik hiervoor mijn stappenplan:1. Formaten voor Premiere Pro
-
Frame Size 1080 pixels wide X 1920 pixels high
-
Aspect Ratio: 9:16 (width:height)
-
Frame Rate: 30fps or 24 fps (29.97 & 23.976)

2. Preset Premiere Pro (ENG)
- Open Premiere Pro & Create New Project;
-
Ga naar File in het Menu en klik op New Sequence (Cmd + N);
-
Kies vervolgens Sequence presets als deze er nog niet op staat en dan Digital SLR. Gebruik 1080p 30fps en geef de Sequence een naam (dit is voor je huidige video, niet voor je Preset), maar wacht even met op OK te klikken;
-
Klik op Settings en verander de Frame Size naar 1080 pixels horizontaal en 1920 pixels verticaal;
-
Ga naar Save Preset, geef je Preset een naam, voeg eventueel een bijschrift toe in de Description Box en klik tot slot op OK.
3. Muziek op Instagram
Misschien wel het meest belangrijkste onderdeel naast beeld, is geluid! Bij Instagram Stories is het sinds het voorjaar van 2021 niet meer mogelijk om als bedrijf elk nummer te gebruiken in je Stories, dat Instagram beschikbaar stelt. In verband met commerciële doeleinden. Maar niet getreurd, ik heb een hack!
Om wel alle nummers te kunnen gebruiken, ga naar je profiel. Je klikt op "Profiel bewerken" en vervolgens op "Categorie" en daar selecteer je "Ondernemer". Om de muzieksticker van Instagram te gebruiken, moet je je eigen geluid uit de video weghalen. Je kunt dus geen achtergrondmuziekje doen via Instagram Stories. Dit kan sinds kort wel via Instagram Reels.
Als je toch bij je Stories een achtergrondmuziekje wil toevoegen, kun je dit via een extern programma doen zoals Adobe Premiere Pro. Er blijft wel altijd een kans dat je volledige geluid gedempt wordt vanwege auteursrechten.
4. Muziek op TikTok
Op TikTok voeg je elk gewenste achtergrondmuziekje toe door het nummer via de equalizer zachter te zetten. Let erop dat je dit altijd doet in verband met de muziekrechten. Je video wordt anders gedempt of zelfs verwijderd. Als je inzichten wil hebben in het bereik van je video, maak je een bedrijfsaccount van je account.
Met een bedrijfsaccount heb je jammer genoeg niet toegang tot de volledige muziekbibliotheek. Wil je toch je eigen muziek gebruiken? Edit dan het nummer onder de video via Premiere Pro en zet via TikTok een ander trending nummer erachter. Zet het volume via de equalizer helemaal op 0. Zo geef je wel de credits, maar kun je je eigen muziekedit behouden.

Hulp nodig bij het maken van zakelijke TikTok video’s?
Zakelijke TikTok video’s vragen om een duidelijke, snelle en vooral doeltreffende boodschap. Niet altijd eenvoudig, zeker niet om jouw boodschap in korte tijd goed over te brengen. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het maken van zakelijke TikTok video’s? Ik help je graag!
Over Fien
- TikTok specialist bij OrangeTalent
- Focust zich op Webdesign, Branding & Graphic Design
- Onmisbare collega in het Creatieve Team