Consumenten kijken op Amazon om de beste deal te vinden. En dat biedt retailers in Nederland hele mooie kansen. Zeker als je hardlopende producten hebt of uitstekende deals biedt.
Verkopen via Amazon: een enorme kans om de omzet te vergroten
Verkopen via Amazon kan heel winstgevend zijn als je dit goed doet. Je moet goed begrijpen hoe Amazon werkt wil je goed resultaat behalen via Amazon. Op deze pagina lees je meer over de belangrijkste zaken met betrekking tot Amazon.
We gaan dieper in op:
- Welk soort verkoop-account maak je aan in Amazon?
- Hoe krijg je jouw producten in Amazon?
- Waar moeten je producten aan voldoen om in Amazon te komen?
- Hoe realiseer je omzet in Amazon?
- Hoe zet je een promotiecampagne op in Amazon?
Maar eerst: algemene informatie over Amazon
Op Amazon bereiken retailers miljoenen mensen die allemaal op zoek zijn naar producten om te kopen. Niet voor niks is Amazon het grootste e-commerce platform ter wereld. En Amazon is nog lang niet uitgegroeid.
Concreet voor jou: door je assortiment in Amazon te zetten bereik je een miljoenenpubliek! Per verkocht product sta jij een bepaald percentage af aan Amazon. Dit ligt tussen 5% en 20% en is afhankelijk van je productcategorie. Een mooie kans om je omzet te vergroten.
Breid je business uit
Met een verkoop account bij Amazon heb je de mogelijkheid om producten over de hele wereld te verkopen. Dus niet alleen de Nederlandse markt, maar ook de Amerikaanse, Duitse of Engelse markt. Dat biedt natuurlijk enorme mogelijkheden.

1. Welk soort verkoop-account maak je aan in Amazon?
Je hebt besloten om je assortiment in Amazon aan te bieden. Tijd om een account aan te maken. Je kiest uit twee verschillende soorten verkoop accounts bij Amazon:
- Seller account
- Vendor account
Seller account bij Amazon
Met een seller account bij Amazon is het mogelijk om direct producten te verkopen aan consumenten. Met een seller-account wordt je gezien als een derde die op Amazon producten verkoopt. Net zoals je dat doet op Bol.com, Marktplaats of andere marktplaatsen. Met dit type account beheer je zelf de verzendingen en de klantenservice. Je bepaalt zelf de verkoopprijs, de productinformatie en de marge die je overhoudt is doorgaans hoger dan bij een vendor account. De snelste manier om producten in Amazon te krijgen is door een seller account aan te maken.
Vendor account bij Amazon
Met een vendor account bij Amazon wordt je gezien als partner van Amazon. Je laat Amazon je producten beheersen: zo stelt Amazon zelf de optimale prijs in voor je producten. Daarnaast krijg je op Amazon het Amazon keurmerk mee "Sold and fulfilled by Amazon". Dit keurmerk wekt extra vertrouwen op bij consumenten. Je draagt meer marge af aan Amazon als je gebruik maakt van een vendor account.
2. Hoe krijg je jouw producten in Amazon?
Dit kan op verschillende manieren. Zodra je een account hebt aangemaakt zal je producten in Amazon moeten zetten. Als je een uitgebreide webshop hebt zal je dit niet handmatig willen doen. Op de volgende manieren zet je producten in Amazon:
- Via een API-koppeling
- Handmatig
Via een API-koppeling
Dit is een maatwerk en er komt technisch werk bij kijken. Programmeurs zullen je shop met de API moeten koppelen met Amazon. Het voordeel hiervan is dat je snel en real-time je producten uit je webshop ook in Amazon zet. Als je een wijziging doet in je webshop, zal deze wijziging ook te zien zijn in Amazon. Dat scheelt werk.
Handmatig producten toevoegen in Amazon
Dat is prima te doen als je een webshop hebt met tientallen producten. In je Amazon account kun je handmatig producten toevoegen.
3. Waar moeten je producten aan voldoen om in Amazon te komen?
Amazon werkt met een zogeheten "retailer-ready-checklist". Dit is een checklist om te beoordelen of een product klaar is om aangeboden te worden in Amazon. Amazon vindt het belangrijk dat de gebruikservaring optimaal is. Daarom hanteert Amazon de checklist. Deze checklist bestaat uit de volgende onderdelen:
- Producttitel, omschrijving en afbeelding
- Voorraad
- Reviews
- Buy-box
- Uitgebreide content
En dat moet er als volgt uit zien:

Product-detailpagina in Amazon
Producttitel, omschrijving en afbeelding
Deze gegevens moeten overeenkomen met elkaar. Een titel, omschrijving en afbeelding moeten het product beschrijven en toelichten. De afbeelding dient van hoge kwaliteit te zijn. Beperk het product niet tot één afbeelding, maar voeg er zoveel mogelijk toe. Zorg dat afbeeldingen scherp zijn en laat belangrijke productdetails zien. De titel van je product moet beschrijvend zijn en zo specifiek mogelijk. In de productomschrijving kun je technische specificaties kwijt en de voordelen van je product voor de consument.
Voorraad
Het spreekt voor zich dat het product op voorraad moet zijn. Zorg dat deze gegevens kloppen om de consument niet teleur te stellen.
Reviews
Je product is klaar om verkocht te worden als deze minstens 15 beoordelingen heeft en een minimale beoordeling van 3.5 sterren. Het is mogelijk om reviews aan te jagen voor je producten door gebruik te maken van promoties. Zodra mensen jouw product hebben gekocht, kan je namelijk vanuit Amazon een review verzoek sturen. Hoe meer goede reviews jij verzamelt, hoe hoger je komt in Amazon.
Buy-box
Als er meerdere aanbieders zijn van producten, dan zal één aanbieder de buy-box krijgen. Wie de buy-box heeft, verkoopt het product. Hoe kun je de buy-box krijgen? Door de beste deal aan te bieden en de meest complete productinformatie aan te leveren. Daarom is het dus belangrijk om goede productinformatie in Amazon te zetten.
Uitgebreide content
Met uitgebreide content laat je extra afbeeldingen en productinformatie zien. Je kan hier ook video aan toevoegen en linken naar andere producten in je assortiment. Uitgebreide content wordt zeker gewaardeerd door Amazon en door consumenten.
4. Hoe realiseer je omzet in Amazon?
Je hebt nu producten in Amazon gezet die klaar zijn voor de verkoop. Tijd om achterover te leunen! Toch? Mooi niet. Want je zult je verkopen aan moeten jagen! Het kan zijn dat een paar producten zo nu en dan verkopen realiseren. Maar daar doe je het niet voor. Je wilt namelijk je verkoop flink zien stijgen. En dat is goed mogelijk. Dit doe je door je producten onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dit zijn de mogelijkheden:
- Sponsored Product Ads
- Sponsored Brand Ads
Sponsored Product Ads
Met de Sponsored Product Ads van Amazon promoot je individuele producten. De advertenties worden getoond op product-detail pagina's in Amazon en in de zoekresultaten pagina's van Amazon. Als de consument op de advertentie klikt, wordt deze naar de product-detail pagina geleid.

Voorbeeld van een Sponsored Product Ad
Sponsored Brand Ads
Met de Sponsored Brand Ads promoot je een collectie van producten. Deze advertentie bestaat uit een koptekst, logo en drie producten die je zelf selecteert. Deze advertentie verschijnt bovenaan, in het midden en onderaan de zoekresultaten pagina.

Voorbeeld van een Sponsored Brand Ad
Hoe zet je een promotiecampagne op in Amazon?
Dit doe je door een advertentieaccount aan te maken. Er zijn twee soorten campagnes die je kan opstellen in Amazon:
- Campagne om verkopen te realiseren
- Campagne om merkbekendheid te vergroten
Als je een campagne opzet om verkopen te realiseren, dan focus je met de campagne op advertentieopbrengst, kosten en klikken naar productdetails. Als je de campagne inzet om merkbekendheid te vergroten, dan richt je de campagne in om impressies te verhogen.
Hoe duur is adverteren in Amazon?
Amazon werkt met een veilingsysteem. Deze berekent real-time welke aanbieder zijn advertentie mag laten zien in Amazon. Dit wordt beoordeeld op basis van relevantie en het ingestelde bod. Als een bezoeker in Amazon klikt op jouw advertentie, dan betaal je pas. Wordt er niet op je advertentie geklikt? Dan betaal je ook niks. Amazon adviseert om een minimaal dagbudget van $10 in te stellen.
Hoe bereik ik mijn doelgroep in Amazon met de promotiecampagnes?
Dat kan op verschillende manieren:
- Je richt advertenties op zoekwoorden die consumenten gebruiken in Amazon.
- Je richt advertenties op categoriën in Amazon.
- Je richt advertenties op specifieke product-detail pagina's in Amazon.
1. Richt advertenties op zoekwoorden die consumenten gebruiken in Amazon
Voor degene die bekend zijn met Google Ads: Amazon werkt ongeveer op dezelfde manier. In je campagne kan je zoekwoorden instellen waarop je advertenties getoond moeten worden. Bedenk goed waar je consument naar op zoek is en waar je product goed op aansluit. Stel deze zoekwoorden vervolgens in en koppel daar je bod aan vast. Je betaalt pas als iemand op je advertentie klikt.
2. Richt advertenties op categorieën in Amazon
Als mensen in Amazon productcategorieën bekijken, kan je ook daar je advertentie laten zien. Laat in je campagne weten in welke categorieën je jouw advertenties wilt laten zien en het zal zo zijn (als je bod hoog genoeg is).
3. Richt advertenties op specifieke productpagina's in Amazon
Dit is interessant. Je kunt jouw producten namelijk laten zien op productpagina's van concurrenten. Stel dat jij een goedlopend product hebt: een heel goed scheerapparaat bijvoorbeeld. Dan kan je dit scheerapparaat tonen bij andere scheerapparaten. Zo bereik je een hele koopgerichte en relevante doelgroep.
Ook interessant: stel dat jij een opblaaspin voor voetballen verkoopt, dan kan je ervoor kiezen om jouw advertentie te laten zien als iemand een voetbal bekijkt. Grote kans dat diegene dit relevant vindt en jouw opblaaspin koopt!
Vergroot je omzet met Amazon!
Zoals je leest zijn de mogelijkheden groot om de omzet te vergroten. Wil je hier nou meer informatie over hebben of wil je dat we hierbij helpen? We hebben een uniek aanbod waardoor je zonder risico producten in Amazon gaat krijgen. Lees hieronder verder.