Ga naar content
OrangeTalent

Het online speciaalbieronderzoek

De afgelopen jaren is de populariteit van speciaalbier enorm toegenomen. Een mooie reden voor OrangeTalent om eens onderzoek te doen naar het online zoekgedrag van speciaalbier drinkers. Wordt er meer gezocht naar speciaalbier? En welke speciaalbieren zijn het meest populair? In dit onderzoek lees je meer over het zoekgedrag ten aan zien van speciaalbier van 2018 tot en met 2021.  

Speciaalbier populairder dan ooit

Nog nooit hebben zoveel speciaalbier liefhebbers in één jaar gezocht naar speciaalbier. In 2021 werd er maar liefst 145.200 keer gezocht naar het zoekwoord speciaalbier. In 2018 was dit nog 64.800 keer. In de afgelopen 2 jaar is het zoekvolume dus meer dan verdubbeld. Dit bevestigt dat speciaalbier nog nooit zo populair is geweest.

Populaire soorten speciaalbier

De afgelopen jaren hebben meerdere speciaalbieren aan populariteit gewonnen. Eén van deze speciaalbieren is de Texelse Skuumkoppe. Er werd in 2021 28.800 keer gezocht naar Texelse Skuumkoppe. In 2018 was dit nog maar 12.000 keer. Een vreemde eend in de bijt maar toch razend populair is het zomer biertje, Desperados. Er wordt dan ook het meest gezocht naar dit biertje, om precies te zijn dit jaar 177.600. Desperados is al jaren populair, in 2018 werd er destijds ook al 118.800 keer op gezocht.

Al jarenlang een populair speciaalbiertje, La Chouffe. Dit speciaalbier afkomstig uit België heeft de afgelopen jaren al meerdere wereldwijde onderscheidingen mogen ontvangen. Het verbaast je daarom dan waarschijnlijk ook niet dat het Belgische biertje in Nederland ook populair is. 2020 was het populairste jaar kijkend naar het zoekgedrag op ‘La Chouffe’. In dat jaar zochten mensen 145.200 keer naar het Belgische biertje. In 2021 is er een afname te zien in het zoekgedrag naar La Chouffe, afgelopen jaar werd er 118.800 keer gezocht naar La Chouffe. Een afname van 26.400 keer vergeleken met 2020.

De Hertog Jan Grand Prestige wordt beschouwd als één van de lekkerste speciaalbiertjes in Nederland. Maar hoe populair is de Hertog Jan grand Prestig als we kijken naar het zoekgedrag van speciaalbier liefhebbers naar dit speciaalbiertje. De afgelopen 4 jaar is er een toename in het zoekgedrag. In 2018 werd er 22.800 keer op gezocht en in 2021 was dit nog 43.200. De Westmalle Tripple is ook al jarenlang een populair speciaalbiertje. In 2021 werd er 22.800 keer gezocht op Westmalle Tripple. Dit is bijna 2 keer zoveel dan in 2018, toen werd er 12.000 keer gezocht op dit speciaalbiertje.

Meer vraag naar alcoholvrij speciaalbier

Uit onderzoek blijkt dat we als Nederlanders meer alcoholvrij bier drinken, ook op het gebied van speciaalbier. De vraag is of dit ook terug te zien is in het zoekgedrag naar alcoholvrije specialbieren. Het zoekgedrag met betrekking op zoekwoorden zoals Speciaalbier 0.0, 0.0 speciaalbier en speciaalbier alcoholvrij is de afgelopen 4 jaar verzesvoudigd van 360 keer 2018 naar 2.160 keer in 2021. Aan het zoekgedrag te zien zijn er dus meer mensen geïnteresseerd in alcoholvrij speciaalbier.

Speciaalbier pakket als kadotip

Een cadeau verzinnen is meestal niet altijd even makkelijk. Een bierpakket is vaak een goed idee en wordt altijd goed ontvangen. Dit is ook terug te zien in het zoekgedrag naar bierpakketten. In 2021 werd er 22.800 keer gezocht op speciaalbier pakket. Dit is samen met 2020 het hoogste aantal in de afgelopen 4 jaar. Om een vergelijking te trekken, in 2018 werd er maar 12.000 keer gezocht naar speciaalbier pakket.

Verkoop jij speciaalbier?

Ben je na het lezen benieuwd geworden hoe het zoekgedrag ten aan zien van jouw speciaalbier assortiment eruitziet? Neem dan contact met ons op! OrangeTalent voert een zoekwoordenonderzoek voor jou uit en zo weet jij hoe het zoekgedrag ten aan zien van het speciaalbier dat jij verkoopt eruitziet.