Ga naar content
OrangeTalent

Help! Zaken lopen terug door de coronacrisis. Wat nu?

Er zijn nu een paar weken verstreken sinds de scherpe maatregelen. Je zult vast ook de gevolgen in jouw organisatie hebben gemerkt. Wellicht heb je de omzet zien terug vallen of staat de omzet zelfs helemaal stil, stromen de annuleringen binnen of werk je nu thuis waardoor er geen fysieke afspraken meer plaatsvinden.... Allemaal veranderingen waar je door ontmoedigd kun raken.

Dat je even een momentje hebt genomen om bij de pakken neer te zitten, is heel normaal. En dat mag ook. Want teleurstelling is zeker een terechte emotie. Toch komt er na teleurstelling, ruimte om weer vooruit te kijken. Benut die kans en maak een plan voor de komende tijd!

Stappenplan naar een duurzame strategie

Onderstaande stappen geven je inzicht in wat je precies kunt doen om zo goed mogelijk uit de coronacrisis te komen. Hoe meer stappen je hebt ondernomen, hoe dichter je bij succes bent. 

Welke stappen heb jij al ondernomen?

➀ Tijd nemen om te balen

Hoe vervelend de situatie ook is. We hopen dat je deze stap voorbij bent en je emotie onder controle hebt.

➁ Tijd nemen om de situatie te accepteren

Na emotie komt acceptatie. Je beseft dat jij en vele anderen niets aan de situatie kunnen doen. De volksgezondheid staat nu eenmaal voorop. Daar is aanpassen voor nodig.

➂ Tijd nemen om te bellen met klanten

In contact blijven met je klanten is juist nu van cruciaal belang. Wees open en eerlijk over de situatie. Dan zijn klanten dat ook naar jou. Luister naar elkaar en spreek over de mogelijkheden. Zo inventariseer je waar jouw klanten NOG WEL behoefte aan hebben. Door écht iets te doen met deze inzichten, kun je de relatie met je klant versterken.

➃ Tijd nemen om een plan te maken

Tijd om alle inzichten om te zetten naar doelen en acties! Zo vul je met de beschikbare middelen, de huidige situatie zo slim mogelijk in om met een gefundeerde basis verder te gaan.

➄ Tijd voor actie

Deze stap zegt eigenlijk al genoeg. Tijd om aan de slag te gaan. Kun je klanten niet meer fysiek ontvangen? Plan meetings in via Microsoft Teams of Zoom. Jouw pand dicht? Laat klanten een tegoedbon bij je afnemen om inkomsten te genereren. Zijn je aanvragen opgedroogd? Zorg dat je mailadressen verzamelt. Je kunt dan, als alles weer is opgestart, iedereen rechtstreeks benaderen.

Om bovenstaande stappen kracht bij te zetten, laten we enkele voorbeelden zien van projecten die dankzij de crisis zijn ontstaan:

Thumbnail voor: Top 100 snelst groeiende en dalende categorieën in e-commerce tijdens de coronacrisis (maart 2020 vs. maart 2019)
Thumbnail voor: Start met Google Ads

Dat zaken teruglopen, is vervelend en onvermijdelijk in deze tijd, maar wat je ermee doet, is hoe je eruit komt! Wij helpen je graag om door de coronacrisis heen te komen en jouw business draaiende te houden. Samen naar een gezonde digitale wereld.

AMBITIE AAN, BLINK UIT EN...

Benut nieuwe kansen!