Stappenplan naar een duurzame strategie
Onderstaande stappen geven je inzicht in wat je precies kunt doen om zo goed mogelijk uit de coronacrisis te komen. Hoe meer stappen je hebt ondernomen, hoe dichter je bij succes bent.
Welke stappen heb jij al ondernomen?
➀ Tijd nemen om te balen
Hoe vervelend de situatie ook is. We hopen dat je deze stap voorbij bent en je emotie onder controle hebt.
➁ Tijd nemen om de situatie te accepteren
Na emotie komt acceptatie. Je beseft dat jij en vele anderen niets aan de situatie kunnen doen. De volksgezondheid staat nu eenmaal voorop. Daar is aanpassen voor nodig.
➂ Tijd nemen om te bellen met klanten
In contact blijven met je klanten is juist nu van cruciaal belang. Wees open en eerlijk over de situatie. Dan zijn klanten dat ook naar jou. Luister naar elkaar en spreek over de mogelijkheden. Zo inventariseer je waar jouw klanten NOG WEL behoefte aan hebben. Door écht iets te doen met deze inzichten, kun je de relatie met je klant versterken.
➃ Tijd nemen om een plan te maken
Tijd om alle inzichten om te zetten naar doelen en acties! Zo vul je met de beschikbare middelen, de huidige situatie zo slim mogelijk in om met een gefundeerde basis verder te gaan.
➄ Tijd voor actie
Deze stap zegt eigenlijk al genoeg. Tijd om aan de slag te gaan. Kun je klanten niet meer fysiek ontvangen? Plan meetings in via Microsoft Teams of Zoom. Jouw pand dicht? Laat klanten een tegoedbon bij je afnemen om inkomsten te genereren. Zijn je aanvragen opgedroogd? Zorg dat je mailadressen verzamelt. Je kunt dan, als alles weer is opgestart, iedereen rechtstreeks benaderen.
Om bovenstaande stappen kracht bij te zetten, laten we enkele voorbeelden zien van projecten die dankzij de crisis zijn ontstaan: