Notes » Inspiratie » 5 tips om meer mensen te bereiken via de Facebookpagina van jouw bedrijf!
5 tips om meer mensen te bereiken via de Facebookpagina van jouw bedrijf!

5 tips om meer mensen te bereiken via de Facebookpagina van jouw bedrijf!

Kijk jij ook altijd jaloers naar bedrijven met duizenden likes, reacties en volgers? En vraag je je af waarom dat bij jouw posts niet gebeurd? Het is een frustratie van veel bedrijven. Er wordt een mooi bericht gemaakt, maar het krijgt nauwelijks respons. Laat staan bezoekers op de website of bestellingen in de webshop. Wij gingen op zoek naar verschillende manieren om meer mensen te bereiken via Facebook en delen deze graag met jou!

Tip 1: Blijf actief

Als mensen je Facebookpagina zoeken en zien dat je laatste status-update van een jaar geleden is, dan krijgen ze een heel verkeerde indruk van je bedrijf

Natuurlijk wil je gevonden worden op Facebook en spreekt het voor zich dat je een pagina hebt. Maar dit werkt averechts als de informatie daarop niet actueel is. Als mensen je Facebookpagina zoeken en zien dat je laatste status-update van een jaar geleden is, dan krijgen ze een heel verkeerde indruk van je bedrijf en kun je soms nog beter geen Facebookpagina hebben. Zorg er dus voor dat je met regelmaat iets post. Als je dit moeilijk vindt, is het misschien handig om hier een vast moment voor uit te kiezen. Doe het bijvoorbeeld elke woensdag om 19.00 uur, plan het in en houd je hieraan vast. Maak eventueel een content kalender zodat je altijd iets paraat hebt om te posten.

Tip 2: Geef je pagina een mooie look mee

Om herkenbaarheid te creëren en om professioneel over te komen is het van essentieel belang om je Facebook pagina een mooie opmaak mee te geven. Plaats je logo als profielfoto, of een plaatje waar je logo mooi tot uiting komt. Let er wel op dat het goed past en je logo nog leesbaar is, anders kun je ook alleen je beeldmerk gebruiken. Zorg daarnaast voor een passende omslagfoto. Het is goed om een bepaalde stijl te handhaven in al je berichten. Denk hierbij aan de stijl van je foto’s, huisstijl elementjes of de huisstijl kleur die steeds terugkomt. Als je aandacht schenkt aan de vormgeving va je pagina, kom je professioneel over en ben je herkenbaar voor degene die jouw bedrijf al kennen. Ze zijn dan sneller geneigd om je pagina te volgen.



Tip 3: Stimuleer interactie met en door je doelgroep

Interactie met en door jouw volgers en hun netwerk is hét middel om je bereik te vergroten!

Interactie met en door jouw volgers en hun netwerk is hét middel om je bereik te vergroten. Wanneer jouw bericht een like krijgt of er wordt een reactie geplaatst, zien een heleboel van zijn Facebookvrienden dat ook weer op hun tijdlijn. En dat zorgt weer voor veel potentiële nieuwe likes en/of reacties, een sneeuwbaleffect dus. Je bereik wordt ontzettend snel vergroot, zonder dat je veel hoeft te doen. Klinkt eenvoudig toch?! Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Hieronder wat tips van interactie-verhogende berichten die jou hogere engagement rates (hoogte van de betrokkenheid van je publiek) geven:
  • Dilemma
    ‘De dilemma post’ is heel eenvoudig. Zet twee producten naast elkaar en vraag vervolgens aan je fans welke van de producten ze mooier, beter of fijner vinden. Zo geef je ze een laagdrempelige manier om hun mening te geven. En dat doen mensen graag. Daarnaast is het een hele mooie manier om je producten te laten zien, zonder commercieel over te komen.
  • Vraag expliciet om een like
    Het lijkt misschien een beetje opdringerig, maar posts die expliciet vragen om een like of een reactie hebben een groter bereik dan bij posts waar dat niet gebeurt. Pas wel op dat je dit niet te vaak doet, want dan kan het wél een opdringerige indruk achterlaten.
  • Stel een gemakkelijke vraag
    Wat je ook vraagt, geef mensen de mogelijkheid om te reageren. Dit kun je makkelijk doen door een vraag in je bericht te zetten. Probeer de vraag simpel te houden, daar wordt meer op gereageerd. Je kunt het daarnaast zelfs als een soort mini-onderzoek gebruiken om te kijken wat een populair product is (onder een bepaalde groep).
  • Geef de ‘like’ knoppen een andere betekenis
    Neem het eens niet zo nauw met de letterlijke betekenis van de knoppen onder je Facebook post. Een klik op de ‘vind ik leuk’ knop is een belangrijk conversiedoel voor een Facebook marketeer. Verander de betekenis en je zult zien dat er heel veel mogelijkheden bijkomen. Daarnaast kun je ook werken met de knoppen als ‘geweldig’, ‘grappig’, etc. Zet bijvoorbeeld 4 plaatjes naast elkaar en laat mensen daar tussen kiezen door middel van op één van de knoppen te klikken. Zo reageren ze als het ware op je posts, maar het is zo laagdrempelig dat mensen nog sneller hun mening zullen geven.
  • Laat posts aansluiten bij actualiteit
    Hoewel jij het liever hebt over je nieuwe producten, bedrijfsupdates of vakgebied, zijn je fans waarschijnlijk meer bezig met de waan van de dag. Inspelen hierop leidt meestal tot een veel hoger bereik. Zorg er dus voor dat je je contentkalender op orde hebt en denk na hoe jouw merk hier bij kan aansluiten. Zo laat je ook zien dat jij bezig bent met de dingen waar je fans ook mee bezig zijn en kom je betrokken over.
  • Tag je vrienden-post
    Je hebt ze vast vaak voorbij zien komen en bent misschien zelf ook al eens getagd. De ‘tag je vrienden post’. Je kunt je bericht  met deze manier goed laten aansluiten op jouw bedrijf en tegelijkertijd veel mensen bereiken. Als jij bijvoorbeeld een bedrijf hebt in auto’s dan plaats je een mooie (of juist hele gekke) auto, met de vraag ‘wie van jouw vrienden zou hier in willen rijden?’ Hoe origineler, gekker of herkenbaarder je de vraag maakt, hoe meer mensen gaan reageren. Ze kunnen op een simpele manier hun vrienden iets laten weten, voor het blok zetten of iets delen. En dat gebeurt dan ook heel veel, wat weer zorgt voor een een serieuze groei van je bereik.

     

Tip 4: Maak gebruik van de nieuwste functies van Facebook

Facebook blijft zich continu ontwikkelen en het is zonde om daar geen gebruik van te maken. Je kunt tegenwoordig in heel veel verschillende vormen iets op Facebook posten. Een aantal voorbeelden:
  • Van losse foto’s kun je heel makkelijk een video maken (met muziek!)
  • Je kunt een carousel maken van afbeeldingen met een link (waar je veel creatieve dingen mee kan doen!)
  • Een canvas is mooi om te gebruiken als je een verhaal wil vertellen wat niet zo met een paar plaatjes of een tekstje kan.
  • Je kunt de diensten die jij aanbiedt nu makkelijk bovenaan je pagina plaatsen, waardoor mensen sneller zien wat jij voor ze kan betekenen.
Allemaal mooie opties om net even professioneler en origineler over te komen. Hou dus goed in de gaten wat er mogelijkheid is, want er komt vaak al snel weer wat nieuws bij!
  

Tip 5: Promoot je berichten

Als je nog niet zoveel volgers (binnen je doelgroep) hebt, kan het handig zijn je berichten te promoten. Je kunt dan je bericht op de tijdlijn van mensen laten verschijnen zonder dat ze jouw pagina volgen. Je stelt zelf in wie het bericht te zien krijgt. Je stelt zelf de regio, de leeftijd, het geslacht, en zelfs eventuele andere kenmerken van deze doelgroep in. 
Ook kun je zelf bepalen wat je budget is, wat natuurlijk ook bepaalt hoe lang of hoe breed jouw bericht wordt getoond. Op deze manier kun je snel nieuwe volgers krijgen, traffic naar je website genereren, of op een effectieve manier adverteren voor uiteenlopende doeleinden.

Veel succes met jouw bedrijvenpagina!




Kunnen we jou helpen?

Mocht je het social media gedeelte van jouw bedrijf liever uit handen geven of heb je wat meer hulp nodig? Bel of mail ons eens en dan kijken wij graag wat we voor jou kunnen doen.