Notes » Inspiratie » Call-to-action buttons op de website. Hoe zet je dit in?
Call-to-action buttons op de website. Hoe zet je dit in?

Call-to-action buttons op de website. Hoe zet je dit in?

Bezoekers komen op je website met een behoefte. Wanneer dit niet vervuld wordt, zijn zij in een ogenblik weer vertrokken. Het is daarom belangrijk om door middel van goede call-to-action buttons je bezoekers op gebruiksvriendelijke wijze door de website te leiden, op weg naar hun doel.


1. Ik val op!

Een button moet opvallend zijn. Een kleur die afwijkt van de rest van de pagina. Rood, blauw, oranje en groen zijn de meest toepasbare kleuren voor een button.

Afwijkende kleuren trekken meer aandacht.

Het komt vaak voor dat de kleuren van de huisstijl worden gebruikt. Uit onderzoeken blijkt dat het prima werkt, maar afwijkende kleuren trekken meer aandacht en boeken meer resultaat. Door middel van A/B testen wordt geanalyseerd welke kleuren de conversies bevorderen of verlagen. Het uiteindelijke doel is altijd om zoveel mogelijk conversies te realiseren. Meer conversies betekent immers meer winst.

Iedere kleur heeft voor- en nadelen, maar een oranje call-to-action button is de sterkste kleur voor conversie realisatie. Het komt er op neer dat je veel moet testen. Bij sommige ondernemingen zorgt bijvoorbeeld de rode knop voor meer conversie dan de groene button.


2. Wees groot, maar niet té groot

Een grote button is opvallend en trekt de aandacht van bezoekers. Dit resulteert in de meeste conversies. Een te grote button werkt averechts en een te kleine is onopvallend. Dit geeft al aan dat design een ingewikkeld proces is. 100 tot 150 pixels is het meest rendabel.


3. Duidelijke boodschap

Een call-to-action dient direct, maar vriendelijk te zijn. Wat doet de bezoeker wanneer de knop aangeklikt wordt en wat wordt er bereikt. ‘’Bestellen’’ klinkt vriendelijker dan ‘’bestel nu direct’’.

Het is tevens handig om twijfel weg te nemen. Geef voordelen aan wanneer iemand op de button drukt.
  • Gratis verzending.
  • Bestel en bespaar 10%.
  • Ontvang tips.


4. Vorm

Door de ronde hoeken kijken bezoekers automatisch naar de boodschap.

Het gebruik van ronde hoeken versterkt de aandacht en verbetert de boodschap. Door de ronde hoeken kijken bezoekers automatisch naar de boodschap.
Rechte hoeken worden vaak onbewust gezien als een negatieve melding en zorgt voor twijfel bij bezoekers.


5. De beste plek

Zorg voor de ideale plaatsing van de button. Wanneer deze te dicht op de tekst is geplaatst wordt er minder conversie gerealiseerd. Er dient dus voldoende witruimte tussen de tekst en de button gelaten te worden.


Blijven testen!

Hoewel de resultaten (van de call-to-action) een uitstekende basis vormen, blijft het noodzakelijk om te testen. Maak gebruik van A/B testing om te achterhalen welke kleur, grootte, tekst en positie uiteindelijk het best converteert. Geen doelgroep is hetzelfde en conversie patronen kunnen iedere keer veranderen.

Bron: Clickology

Meer informatie?

OrangeTalent heeft veel ervaring met het uitvoeren van A/B testen. Onze ervaring met andere opdrachtgevers is dat omzet na de A/B testen met 40% kan stijgen. Neem contact op met één van onze medewerkers voor meer informatie.

Bronnen: E-village