Notes » Inspiratie » Met deze designtrends loopt je website weer voorop!
Met deze designtrends loopt je website weer voorop!

Met deze designtrends loopt je website weer voorop!

Opvallen met je nieuwe website, wie wil dit nou niet? Maar hoe moet dat nou precies? Dat is de vraag die we voor jou hebben uitgezocht. Zo loop je voorop met de laatste trends en valt jouw website meer op dan je concurrent. Kortom: we hebben voor jou enkele designtrends op websitegebied verzameld zodat je een beter inzicht krijgt van wat je nou écht moet hebben om een koploper te zijn.

Duimvriendelijke navigatie

Uit onderzoek blijkt dat 49% zijn smartphone met één hand vasthoudt. 75% van deze gebruikers gebruikt hun duim voor alle interactie. Waarom zou je jouw website dan niet mobiel en vooral duimvriendelijk maken? Even in een notendop waarom je gebruik moet maken van duimvriendelijke navigatie: tevredenheid van de gebruiker, snelheid en omzet. Maak daarom gebruik van duimvriendelijke navigatie om jouw conversie te verhogen. Begin met de mobiele weergave en vergeet de muis.

Op deze afbeelding wordt gebruikt gemaakt van een bottom menu. Dit ziet er een stuk gebruiksvriendelijker uit dan een menu bovenaan. Bij de tweede afbeelding zie je hoe gebruikers bij het menu rechtsboven willen komen en dat dit niet al te gemakkelijk gaat.


Controleer nu of jouw website een duimvriendelijke navigatie heeft. OrangeTalent ontwerpt al haar sites met de mobile first gedachte of neemt de mobiele wireframes mee in het uitdenken van een ontwerp.
 

Minimalistisch

De webdesigntrend van nu is: minimalisme. De tierelantijntjes en andere poespas komen niet meer aan de orde op een moderne website.  Het voordeel van een minimalistische website is dat de taken nog eenvoudiger lijken voor de gebruiker, waardoor de bezoeker een hoger vertrouwen krijgt in je website en een hogere verwachting van de kwaliteit. En het laatste voordeel: de website is nu een stuk sneller zonder de glitterplaatjes die er vroeger opstonden.


Uitgesproken typografie

Typografie blijft altijd een ding. De één houdt van dikgedrukte letters, de andere van Romeinse letters, maar gelukkig houdt (bijna) niemand van Comic Sans.

De designtrend van nu is uitgesproken typografie. De trend van nu is dat er veel gebruik wordt gemaakt van gekleurde letters. Typografie zorgt voor de juiste sfeer en maakt het nog persoonlijker. Ga je voor kapitaalletters of toch voor een rustiger font? En geen zorgen, uitgesproken typografie wordt niet snel druk op een minimalistische website. De trends sluiten goed op elkaar aan.


Splitscherm

Wat meteen opvalt aan de splitscherm-trend is dat er vaak gebruik wordt gemaakt van een groot kleurcontrast. Zo kun je gemakkelijk jouw twee doelen scheiden en vallen ze toch allebei op. Door gebruik te maken van een splitscherm wordt de gebruiker door een originele manier naar je site geleid. Je kan de gebruiker van je website naar een specifiek onderwerp toetrekken zodat dit meer de aandacht krijgt dan op een andere website. 

Je kunt er veel effecten op los laten: links vast en rechts scrolt naar beneden, links scrolt naar boven en rechts scrolt naar beneden.. noem het maar op en het kan met het splitscherm. Een splitscherm is vooral geschikt voor responsive design omdat het op elk mobiel apparaat mooi wordt weergegeven. Waarom zou je hier nog mee wachten?

De mooiste voorbeelden van splitscreens vind je hier


Cinemagraphs

Dit is één van de nieuwste trends. Een cinemagraph is een afbeelding wat tussen een gif en een video inzit. Zo is jouw website sneller dan wanneer je een video plaatst. Wel zit er een duidelijk verschil tussen een video en een cinemagraph. Bij een cinemagraph beweegt er één gedeelde van de afbeelding. Het brengt je afbeelding tot leven. 

Omdat er één element beweegt in de foto blijft de bezoeker langer kijken. Tijdens het maken van een cinemagraph licht je één object uit wat volgens jou de volledige aandacht verdient. 

Illustraties

Illustraties,  je kunt niet om deze trend heen. Je maakt jouw website hierdoor nog persoonlijker omdat je illustraties goed kan combineren met je huisstijl. Het zorgt voor een duidelijker beeld naast je tekst. Zet illustraties in om specifieke onderdelen van jouw dienstverlening uit te lichten

De trend van nu is om illustraties samen te voegen met afbeeldingen. Op Zo in je nieuwe huis versterken tekeningen het gevoel van creatief interieurontwerp.

Verticale video's

Een video zegt meer dan duizend woorden en trekt sneller de aandacht van de bezoeker dan een foto. Doordat een video de aandacht trekt van de bezoeker blijft hij of zij langer op jouw website. In de eerste paar seconden beoordeelt de bezoeker jouw website. Als hier dezelfde content op staat dan tientallen andere websites komt de bezoeker waarschijnlijk niet meer terug.

Omdat je bezoekers veel online zijn op hun mobiel kun een verticale video natuurlijk niet ontbreken. Dit maakt de kijkervaring voor de gebruiker nog fijner omdat het scherm niet gedraaid hoeft te worden.Een video versterkt jouw boodschap en prikkelt de bezoeker om langer op jouw website te blijven. Zorg daarom voor een krachtige video op je website die de bezoekers meteen zien. Wil je meer informatie lezen over het gebruik van video op social media? Lees dan dit artikel.

Wil je een nieuwe website die helemaal up-to-date is met de nieuwste trends, of heb je hulp nodig met het bepalen welke uitstraling bij jouw bedrijf past? Neem dan contact met ons op via info@orangetalent.nl. We helpen jou graag aan een moderne website.