Er worden voortdurend games uitgebracht, gekocht en gedownload. In het verleden waren games erg populair onder jongeren. Mede door tablets en smartphones worden games ook veel door volwassenen gespeeld. Dit maakt games erg interessant, toch wordt dit in het bedrijfsleven nog weinig toegepast. Maar wat is gamification exact? Kort gezegd is gamification het toepassen van spelelementen in alledaagse processen om het gedrag van de doelgroep te beïnvloeden en te stimuleren. Hoe kunnen bedrijven met games het gedrag van hun doelgroep beïnvloeden en wat zijn de voordelen?
Gamification het toepassen van spelelementen in alledaagse processen om het gedrag van de doelgroep te beïnvloeden en te stimuleren.
Meedoen voor het plezier of om te winnen?
Van nature houden wij van spelletjes spelen. Games bieden ons sensatie, uitdagingen, status etc. Dit zijn psychologische elementen die ons motiveren in het leven. Het op de juiste wijze motiveren van je doelgroep is daarom essentieel bij gamification. Mensen gamen door twee verschillende motivaties:
1. Intrinsieke motivatie: de aard van het spel spreekt aan. Dit is de fun-factor. Het geeft ons onder andere een kick en vertrouwd gevoel. We worden van binnenuit geprikkeld om deel te nemen aan een spel.
2. Extrinsieke motivatie: het spel levert een beloning op. Wij willen ons graag ontplooien, onderscheiden van anderen en beloningen ontvangen. Ergens de beste in willen zijn, uitdagingen aangaan, een reputatie opbouwen en speciale beloningen winnen. We worden door externe prikkels gemotiveerd om specifieke handelingen uit te voeren.
Veel initiatieven mislukken, omdat alleen de extrinsieke motivatie wordt aangesproken. Op korte termijn speelt de doelgroep mee, puur voor extra korting of het winnen van een iPad. Het doel van gamification is dan echter niet bereikt, er is geen sprake van langdurige gedragsverandering. De intrinsieke motivatie, de fun-factor, doet daarom zeker niet onder aan de extrinsieke motivatie. Zorg ervoor dat je doelgroep de game wilt spelen in plaats van moeten spelen.
Gamification toepassen in de praktijk
Het is nu duidelijk dat gamification moet inspelen op de zogenaamde fun-factor in combinatie met beloningen. Hoe vertaal je dit concept in een effectieve game? Om dit helder uit te leggen geef ik een aantal voorbeelden.
De Volkswagen Polo is één van de populairste auto’s in Europa. Volkswagen is een gamification gestart om de naamsbekendheid en de verkoop van de Polo te vergroten. Er is een racespel voor de iPhone ontwikkeld waarin de Polo gebruikt wordt. Een mooi 3D spel om het rijgevoel van de Volkswagen Polo te ‘ervaren’.
Wat heeft voor het resultaat gezorgd? De game was gratis, het gebruik van nette graphics, snelheid, actie en de mogelijkheid om race records te verbreken. Je wilt de beste zijn. De fun-factor (snelheid en actie) en de beloning (statistieken en records verbreken) zijn duidelijk aanwezig. Simpel, maar effectief. Uiteindelijk zorgde de game voor duizenden downloads.
Kennen we de flippo’s van Smiths nog? Dat is een mooi voorbeeld van offline gamification. Het succes is te danken aan meerdere aspecten. Je kreeg het gratis bij aankoop van een zak chips, je kon ze wegschieten, aan elkaar vastmaken (leuk genoeg voor de doelgroep, namelijk kinderen) en het belangrijkste…je wilt er zo veel mogelijk winnen en verzamelen. Kinderen gaan de competitie met elkaar aan of ruilen hun overbodige flippo’s. Ook hier speelt de fun-factor en beloning een duidelijk rol. Plezier en status te creëren, namelijk de meeste flippo’s verzamelen. Voor Smiths betekende dit een grote omzetstijging en meer klantloyaliteit.
Waar let je op bij gamification? Zorg voor een grote fun-factor en aantrekkelijke beloningen. Verwerk sensatie, creëer verhalen en fantasieën. Zorg voor aanzien, rangen en standen (beginneling tot expert) , uitdagingen (haal de highscore) en progressie (90% van de 100% voltooid).
Doordat de doelgroep op spelenderwijs in contact komt met jouw bedrijf word je beter onthouden.
Wat levert gamification jou op?
Je doelgroep laten gamen en beloningen toekennen. Hartstikke mooi voor je doelgroep, maar wat zijn de voordelen voor jou als merk of bedrijf? Doordat de doelgroep op spelenderwijs in contact komt met jouw bedrijf word je beter onthouden. Het heeft dus grote invloed op de naamsbekendheid.Succesvolle gamification zorgt er tevens voor dat de doelgroep positief tegenover je merk gaat staan. Het spel slaat aan door plezier en beloningen, wat de houding en het gedrag van de doelgroep veranderd. Zij worden fan van je merk. Dit zorgt voor meer verkoop en meer loyale klanten.
Een ander voordeel is dat het een goede manier is om meer data van klanten te verzamelen. Succesvolle gamification kan viraal gaan. Door de betrokkenheid van de doelgroep ontvang je waardevolle gegevens en klantinzichten, zoals e-mailadressen en locatiegegevens om jouw merk of bedrijf nog meer te verbeteren.
Ook enthousiast over gamification?
Is gamification iets voor jouw merk of bedrijf? Laten we samen in een vrijblijvend gesprek de mogelijkheden in kaart brengen!