Notes » Inspiratie » Betalen met je vinger, nieuwe Adwords en meer inzicht in de online klantreis
Betalen met je vinger, nieuwe Adwords en meer inzicht in de online klantreis

Betalen met je vinger, nieuwe Adwords en meer inzicht in de online klantreis

Op 17, 18 en 19 mei was er het Google I/O event: een jaarlijks festival voor ontwikkelaars waarbij Google spannende nieuwe ontwikkelingen deelt. Een week later organiseerde Google het Marketing Next Event waarbij kansen voor online marketeers en nieuwe functies voor consumenten bekend werden gemaakt. Ondertussen gaat Facebook eten thuis bezorgen. Er gebeurt zoveel, dat ik jullie graag even bijpraat over de 5 belangrijkste ontwikkelingen die komen.


1. Google for Jobs: makkelijk jouw droombaan vinden

Google gaat zich mengen in de arbeidsmarkt. Met Google for Jobs wordt een zoekmachine gelanceerd die zich alleen richt op alle soorten banen. Google wilt een betere aansluiting tussen vraag en aanbod realiseren door machine learning en kunstmatige intelligentie in te zetten. Hiermee kunnen zij beter vraag en aanbod met elkaar laten aansluiten dan huidige platforms.

Bijvoorbeeld: als jij zoekt naar een vacature met de titel "winkelmedewerker", wil je ook vacatures zien met de titel "verkoper in de retailbranche". Met behulp van machine learning zal Google hier invulling aan geven. Google werkt samen aan deze service met onder andere Linkedin en Facebook.

2. Google betalen: minder uitval in je webshop

Met de nieuwe betaalservice van Google kunnen bezoekers in jouw webshop een stuk makkelijker betalen. Het betaalproces wordt hierdoor flink verkort en makkelijker gemaakt. Jouw bezoeker hoeft alleen zijn betaalmethode toe te voegen aan zijn persoonlijke Google account en een vingerafdruk ter verificatie te gebruiken. Als de functie "Google betalen" in jouw webshop zit, kunnen bezoekers met een vingerafdruk betalen in plaats van het huidige proces waarbij gegevens ingevuld moeten worden en betaald wordt via internetbankieren.

Bestellen wordt dus nog makkelijker. Kanttekening: niet iedereen zal zijn of haar betaalgegevens met Google willen delen.


3. Google Adwords: nieuw design zorgt voor doelgerichte campagnes

Aan het eind van dit jaar zal elk Adwords account gebruik maken van de nieuwe Google Adwords ervaring. Met het volledig vernieuwde design van Google Adwords, kun je straks nóg effectiever campagnes opzetten. Google noemt het zelf "de grootste ingreep van de afgelopen 15 jaar".

Adwords wordt een stuk makkelijker te gebruiken en zal weer een aantal nieuwe tools implementeren. Onder andere de landingspagina rapportage, prestatieverwachting en een nieuwe wijze van campagnecreatie zijn nieuwe functies in Google Adwords. Het doel is om bij te dragen advertentiedoelstellingen makkelijker te behalen. Of dit nou verkoop of naamsbekendheid is, dankzij het nieuwe Google Adwords design kan je jouw campagnes hier nog beter op inrichten.


4. Google Attributie model: meer inzicht in de online customer journey

Met de nieuwe Google Attributie tool zie je nog beter hoe jouw marketingstrategie presteert in het online aankoopproces. Door jouw marketinginspanningen centraal te evalueren, verdwijnt de eer van de laatste klik.

Het is niet meer realistisch om de laatste klik op een advertentie volledig verantwoordelijk te stellen voor een conversie. Wie weet heeft een bezoeker jouw banner op Facebook gezien, een nieuwsbrief geopend of producten vergeleken via jouw Google Shopping advertentie. Met Google Attributie krijg je volledig inzicht in de online klantreis die jouw bezoekers afleggen. Dit is zeker iets om in de gaten te houden!


5. Facebook thuisbezorgd

Om even luchtig af te sluiten: binnenkort kun je via Facebook eten bestellen en laten bezorgen! Wij zijn benieuwd wat de reactie van Thuisbezorgd is. Facebook is hard op weg om een alles in één platform te worden. Laatst voegden zij ook al de mogelijkheid toe om jouw webshop in Facebook te faciliteren en kunnen consumenten zelfs al betalen via Facebook. Ook Facebook houden wij in de gaten!


Wat betekent dit voor jou?

Als je online vindbaar wilt zijn, zijn dit mooie ontwikkelingen. Met Google Jobs kun je makkelijker een geschikte werknemer vinden. Als webshop eigenaar wordt betalen nog makkelijker gemaakt voor jouw bezoekers. Met het Google attributie model kun je jouw marketinginspanningen nog beter beoordelen en krijg je een betrouwbaarder inzicht in de customer journey van jouw bezoekers.

Wij laten het je uiteraard weten zodra deze functies ook beschikbaar zijn in Nederland!