Notes » Inspiratie » Ideeën jatten van anderen? Ja, dat mag!
Ideeën jatten van anderen? Ja, dat mag!

Ideeën jatten van anderen? Ja, dat mag!

Beter goed gejat dan slecht bedacht. Dat heb je vast wel eens iemand horen zeggen. Een bekend spreekwoord. Maar als je jat van een ander, kun je jezelf dan nog wel onderscheiden? Is dat niet hetzelfde als na-apen? Blijf je dan nog wel origineel?

Ga niet na-apen!

Natuurlijk moet je jezelf onderscheiden. Als je bij ons opdrachtgever bent, heb je dit ons waarschijnlijk al vaak horen zeggen. Opvallen tussen de concurrentie. Een unieke positionering, uitstraling of website realiseren. Want hoe beter je opvalt en jouw unieke waarde toont, hoe beter je jouw doelen behaalt.

Good artists copy, great artists steal. – Pablo Picasso


Toch is het aan te raden om te gaan ‘jatten’. Kijk naar wat anderen doen en vraag jezelf: waarom spreekt dit ontwerp mij aan? Waarom vind ik deze website handig? Of waarom gebruikt dat merk humor in hun communicatie?
Stel je vervolgens de vraag: Wat kan ik hiervan leren? Past dit bij mijn organisatie? Je gaat niet kopiëren, maar laat jezelf inspireren. Gebruik de ideeën van een ander: maak deze je eigen.

Hieronder laat ik je een aantal voorbeelden zien van wat wij ‘goed jatten’ noemen.


1. Een mascotte voor AKR


Mailchimp.com gebruikt een aapje als mascotte om bezoekers op te vrolijken. Een leuke verwijzing naar de bedrijfsnaam.

Net zoals het aapje van Mailchimp, worden bij AKR Performance robots gebruikt om het community gedeelte van de website leuker te maken.

2. Van Panhuis - double exposure foto's

Double-exposure is een trendy manier om 2 foto's in 1 beeld te vangen.

Voor Van Panhuis International een perfecte manier om zowel de vakman als het avontuur van het internationale werk te laten zien.

3. EPOS wereldkaart


De pay-off van Van Werven Infra & Recycling gevormd door echte grondstoffen...
... wat ons inspirereerde om voor EPOS een wereldkaart te maken uit kruiden en specerijen

4. Harderwijkse Zaken - nieuws en ondernemer uitgelicht


Sinds een aantal jaar worden op NOS.nl twee actualiteiten naast elkaar getoond.

Bij Harderwijkse Zaken zochten we naar een goede manier om naast het nieuws ook een ondernemer te laten zien.

5. De dansende bomen van Boshuis Drie


Soms komt een idee uit iets dat al bestaat bij de opdrachtgever. Boshuis Drie kent diverse legendes en sprookjes. Vandaar de dansende bomen op de website.

Goed jatten begint dus bij inspiratie opdoen, goed om je heen kijken. Vraag jezelf af waarom de ander iets doet. Vervolgens vertaal je het achterliggende idee naar iets wat voor jouw organisatie werkt. Zo blijf je origineel. Jatten mag! Zelfs de grote Picasso raadde het aan.