Notes » Inspiratie » Ik ben opnieuw verliefd en een inspiratiebron rijker
Ik ben opnieuw verliefd en een inspiratiebron rijker

Ik ben opnieuw verliefd en een inspiratiebron rijker

Tijdens mijn zwangerschapsverlof van 16 weken heb ik niet stil gezeten. Natuurlijk heb ik in eerste instantie genoten van mijn vrije tijd en van onze mooie dochter. Ik ben opnieuw verliefd en een inspiratiebron rijker. De komst van mijn dochter heeft mij voorgesteld aan de wereld van Instagram. Het wordt snel duidelijk waarom. Er is al veel geschreven over het waarom, hoe en wat van Instagram, daar ga ik niets aan toevoegen. De komende weken deel ik een aantal van mijn bevindingen over Instagram met jullie. Deze bevindingen zijn gebaseerd op mijn ervaringen en niet op feiten.

Inspireer gebruikers van Instagram

Instagram is een perfect medium om inspiratie op te doen en om actieve gebruikers te inspireren. Simpelweg door het bekijken en plaatsen van foto’s (of video’s). Gebruikers met dezelfde interesses zoeken elkaar op en volgen elkaar.
Instagram heeft veel gebruikers. Het is alleen zinvol Instagram in te zetten als je doelgroep daar actief is. Jij hebt niets aan gebruikers die Instagram inzetten om het “aanwezig zijn” of omdat “iedereen” het heeft. Breng jouw producten onder de aandacht bij actieve gebruikers met interesse voor jouw product.

Als eigenaar van een webshop kun je foto’s van jouw producten delen met de doelgroep. Dat doe je al in de webshop, maar met de inzet van Instagram kun je het bereik vergroten. Instagram is een perfect medium om je product in een ander daglicht te presenteren. In de webshop is een duidelijke productfoto belangrijk, geen poespas. Bij Instagram draait het meer om de sfeer waarin de foto wordt gepresenteerd of hoe het product gebruikt wordt.


Productfoto in een webshop


Productfoto op Instagram


De babykamer

Tijdens mijn zwangerschapsverlof liet ik mij inspireren op het gebied van babykamers, styling van babykamers, newbornshoots, babykleding, etc. Op Instagram heb ik mij laten inspireren en op websites of in webshops laten informeren. Mijn babykamer mocht alles behalve “standaard” worden. Ik heb niets met de inrichting van een babykamer zoals die in negen van de tien babyhuizen staat gepresenteerd. Een aantal zoekopdrachten op Instagram hielpen mij bij het bepalen van de stijl van de babykamer. Mijn zoekopdrachten heb ik gebaseerd op een aantal wensen: de kleur wit in combinatie met pasteltinten, één DIY (doe het zelf) project en het ledikantje moest een echte blikvanger worden. Op de kledingkast en commode na heb ik alles via Instagram gevonden en gekocht bij mijn inspirators.


Zoekopdracht #babykamer



Resultaat zoekopdracht #babykamer

Als de persoon van de foto niet de verkoper van het product is, maar een “promoter” of “gebruiker” vraag ik waar het product te koop is. Zo kom ik toch bij de verkoper van het product uit om het vervolgens zelf te kopen.

Reposten van foto’s

Door wie kun jij, als zakelijker gebruiker van Instagram, je beter laten informeren dan jouw eigen doelgroep, de eindgebruiker van je dienst of product? Juist, door niemand!

Plaatsen kopers een foto van jouw product of dienst op Instagram kun je vragen of je deze foto mag reposten. Een positieve referentie over je product vergroot het vertrouwen bij potentiële afnemers.


Hashtag

Je kan een mooie foto hebben, maar dan moet je de foto nog onder de aandacht brengen bij de doelgroep. Dat kan met een Hashtag (#). Zoekopdrachten worden uitgevoerd met behulp van een hashtag. 

In de volgende blog deel in mijn bevinding over het gebruik van de juiste # op Instagram. Heb je nog vragen over mijn bovenstaande bevinding, laat gerust een reactie achter of neem contact met mij op.