Notes » Inspiratie » Heb jij een KLIK met je bezoekers?
Heb jij een KLIK met je bezoekers?

Heb jij een KLIK met je bezoekers?

Je komt aan bij je afspraak van 12.00 uur. Je bent mooi op tijd en kijkt nog even in de spiegel. Alles zit goed en dan stap je naar binnen. De vriendelijke vrouw van de receptie heet je welkom en stelt jouw afspraak op de hoogte van je aanwezigheid.
“Ga lekker zitten, hij komt er zo aan”, zegt de receptioniste. Je neemt plaats en bladert op je gemak door een bedrijfsbrochure. Oei, best een drukke bedrijfsbrochure. Waar ligt de focus? Je mist een duidelijke boodschap! Onbewust is je eerste indruk al gevormd. Je droomt nog wat verder en dan staat daar je afspraak al. Je geeft toe dat het een knappe man is (mannelijke lezers, lees knappe vrouw). Het gesprek gaat eigenlijk vanzelf. Voor je het weet schud je elkaar de hand en je zegt tot volgende week vrijdag. Je loopt langs de receptie en zwaait naar de receptioniste. Sneller dan gedacht heb je een deal gesloten en je ziet uit naar een mooie samenwerking.

Je geeft toe dat het een knappe man is.



Hier is sprake van een duidelijke klik. Alles klopt en je gaat weg met een opdracht. Gaat de verkoop van jouw producten of diensten online ook zo “makkelijk”?
Heb jij een klik met de bezoekers van jouw website? Of anders gevraagd, klikken je bezoekers waar ze moeten klikken?


Nu online nog

Even zo belangrijk is dat bezoekers van je website een klik met je organisatie hebben. Voor ze in contact komen met jou of je medewerkers, hebben ze ongetwijfeld je website al bezocht. Een groot aantal bezoekers komen met een doel op je website. Ze hebben interesse in je diensten of producten, zoeken een adres of telefoonnummer of ze hebben over je gehoord en zijn nieuwsgierig. Aan jou de taak om je bezoekers te voorzien van de juiste informatie en zorg dat ze hun doel bereiken. Zoals de receptioniste netjes haar gasten ontvangt en de weg wijst.

Draag zorg voor de snelheid van je website. Een grote frustratie van bezoekers is als ze moeten wachten op een pagina die niet snel genoeg laad. Een grote kans dat ze in hun wachttijd je website verlaten en naar de volgende aanbieder gaan. Kans voorbij. Let op de grootte van afbeeldingen en video’s, een trage server en lange pagina’s. Daarnaast is de code, die gebruikt wordt met het programmeren, belangrijk. Zorg dat je bezoekers verrast worden door de snelheid van je website, zoals de snelheid waarmee jouw afspraak zich meldde.

Nog even over die knappe man! Het design van je website geeft ook een indruk. Een heel belangrijke indruk. Bij het binnenkomen op je website of webshop telt de 3 seconden regel. Bevalt het, dan gaan je bezoekers verder. Bevalt het niet, zijn ze heel snel weer weg. Het design kan ervoor zorgen dat bezoekers blijven. Maak indruk met mooie beelden of video’s, die je diensten uitdragen. Maak gebruik van storytelling en een goed leesbare typografie. Bezoekers moeten geleid worden door de heldere structuur en uiteindelijk bij hun doel uitkomen. Reviews, cases, voorgaande projecten, keurmerken of een chat kunnen de verkoop van je diensten of producten bevorderen.

Nog even over die knappe man!


Het doel van de bezoekers

Het doel van je bezoekers kan variëren. Ik geef een paar veel voorkomende doelen.
  • Adresgegevens of een telefoonnummer opzoeken.
  • Een offerte aanvragen.
  • Directe bestelling van je product plaatsen.
  • Informatie over je diensten of producten aanvragen.
  • Overtuigd worden door reviews van voorgangers.
  • Informatie over een vacature of stageplaats opzoeken.
  • Het verhaal achter jouw naam lezen of de mensen achter jouw organisatie leren kennen.
Naast deze veel voorkomende doelen zijn er nog talloze te bedenken, maar dat varieert per organisatie. Het is belangrijk dat jij de doelen van je bezoekers kent. Pas dan kun je erin voorzien. Een gedegen doelgroeponderzoek kan je hierbij helpen.

Doelgroeponderzoek

Wat handige handvatten om een doelgroeponderzoek te starten.
  • Verzamel veel voorkomende vragen van je bezoekers (telefoontjes en contactformulieren).
  • Achterhaal de plaatsen waar jouw doelgroep zich online bevindt. Wat doen ze daar?
  • Maak gebruik Google Analytics om het bezoekersgedrag op je website te bekijken.
  • Kijk wat je concurrenten online doen, leer daarvan! Wat doen zij goed en wat kun jij veel beter?
  • Vraag familie en vrienden eens kritisch naar je website te kijken.
  • Vraag je webbouwer eens naar de mogelijkheden van A/B tests.
Zomaar wat mogelijkheden om een doelgroeponderzoek op te zetten. Als jij de behoefte van je doelgroep kent, leidt dat tot een hogere conversie. Conversie in de zin van offerteaanvragen, contact opnemen, informatieaanvragen, verkoop, etc. Elementen waarmee de bezoeker zijn doel bereikt.

Stoorzenders

Denk nog even terug aan de drukke bedrijfsbrochure, er werd geen duidelijke boodschap overgebracht. Online kom ik dat ook nog “vaak” tegen.
Eén stoorzender is er al genoemd, een trage website. Je wil snel iets opzoeken en de pagina waar je moet zijn laad niet snel. Heel frustrerend, je kunt beter verder kijken want dat is nog sneller. Naast deze stoorzender zijn er nog een aantal frustraties van bezoekers. Denk aan het automatisch afspelen van audio, banners die te veel aandacht trekken, ontbreken van call-to-actions of een drukke website. Maar ook te kleine letters of te veel bewegende beelden zijn stoorzenders voor bezoekers. De stoorzenders leiden bezoekers af op weg naar hun doel. Bezoekers verlaten je website te vroeg en converteren niet. Dat kost je dus simpelweg omzet, een showroombezoek of een nieuwe samenwerking. Wil je weten of jouw website stoorzenders bevat? Kijk eens in de statistieken van je website. Waar verlaten bezoekers de website? Tijd om daar te verbeteren.


Meer weten?

Wil je meer weten over wie jouw website bezoeken en hoe jij ze kunt beïnvloeden? Ik help je graag verder met een kritische blik. Je bent van harte welkom om eens vrijblijvend over jouw website te praten.