Notes » Inspiratie » Kan jouw organisatie voordeel halen uit de Pokémon Go hype?
Kan jouw organisatie voordeel halen uit de Pokémon Go hype?

Kan jouw organisatie voordeel halen uit de Pokémon Go hype?

Misschien kijk je met een wat jaloerse blik naar de impact die deze gekke beestjes teweegbrengen. Hoe kan het toch dat zoiets virtueels zoveel mensen in beweging krijgt? En waarom duiken er zoveel Pokémons in de buurt van de McDonalds op? Waar er eerder nog fysieke artikelen moesten worden gekocht, waarvoor kids of hun ouders naar de winkel gingen, heb je nu alleen nog een mobiele telefoon nodig om de app op te installeren.

Wat is Pokémon Go?

We horen er veel over, maar wat is Pokémon Go eigenlijk? Pokémon Go is een locatie-afhankelijk spelletje waarbij de deelnemers buiten moeten rondlopen om virtuele beestjes (Pokémon) te vangen. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden, bijvoorbeeld als blijkt dat automobilisten tijdens het rijden naar Pokémon zoeken. 

Hoe is Pokémon Go zo snel een hit geworden?

Laat voorop staan dat Pokémon al een enorme hit is onder miljoenen mensen. Maar de timing van lancering is slim, in een (normaal gesproken) nieuwsluwe periode (en de kranten moeten toch vol) en voor veel mensen en kinderen de start van de vakantie, alle tijd om te spelen dus. En dat hebben we de afgelopen week gemerkt, over alles rond de Pokémon gekte wordt geschreven. We kwamen er achter dat er ook veel helemaal niet klopte aan het nieuws. Wat daar achter zat? Zoveel mogelijk kliks genereren naar je site, dat trekt adverteerders.

Non-nieuws wordt groots gebracht

Is er zoveel anders aan deze hype?

Afgelopen week lag er bij ons in huis een map met Flippo's, een rage van een jaar of 20 geleden. Ik weet nog dat er destijds voor alles tijden waren. Knikkertijd, flippotijd en skeelertijd. Nog niet zo lang geleden waren de fruit to the loom bandjes populair. Ook toen kwamen we allemaal bij elkaar om te spelen voor de flippo's van de ander, deze uit te wisselen en ervaringen te delen. Ook toen keken, voornamelijk de ouders, met gefronste wenkbrauwen naar het fanatisme van de jeugd.
En de plaatselijke middenstand vaarde er wel bij... Zakken chips kopen voor de flippo's, naar de speelgoedwinkel voor nieuwe knikkers en complete starterspakketten van fruit to the loom op je verjaardag.

Hoe wordt er geld verdiend met de app van Pokémon Go?

Een app installeren op je telefoon, op ontdekkingsreis gaan en Pokémons vangen. Hoe verdien je daar geld mee? Nou zo: bedrijven betalen geld om een belangrijke locatie te zijn in het spel, een zogenaamde PokeStop.  Maar uiteraard ook door in-app aankopen, zoals extra coins.



Het is de vraag wat het belangrijkste verdienmodel van Pokémon Go wordt. Frank.news zocht het al uit. De focus ligt in de beginfase op het genereren van veel actieve spelers, wat prima gaat gezien het feit dat record na record verbroken wordt. Vervolgens zullen de makers analyseren of de in-app aankopen voldoende omzet genereren of dat adverteerders toegang kunnen krijgen tot Pokémon Go. Daarnaast is er natuurlijk nog de schat aan data, waar Google ongetwijfeld iets mee gaat doen.

Hoe kun je aansluiten op een dergelijke hype?

We kunnen dus wel stellen dat veel bedrijven en organisaties zijn die er belang bij hebben om zoveel mogelijk roering te veroorzaken rondom een rage. Met 1,3 miljoen gebruikers in Nederland is dat ook niet zo gek. Dit weekend is ook de Albert Heijn aangehaakt met zijn eigen pokemappie. Maar goed, niet iedereen heeft de budgetten voor dergelijke acties.

Wordt jouw bedrijf een PokeStop?

Wat zijn dan wel de opties? Natuurlijk kun je ervoor kiezen om een PokeStop te worden. Hoewel dat op dit moment nog niet eens mogelijk is. En waarschijnlijk passen de deelnemers aan de Pokémon Go gekte helemaal niet in jouw doelgroep. Misschien zit er wel een enthousiaste gamer onder je medewerkers die iets bijzonders heeft meegemaakt, deel het. In ieder geval zijn er al voldoende voorbeelden van inhakers te vinden. Je ziet wat het resultaat kan zijn...

Als bovenstaande niet bij je past. Wat kun je dan leren van deze hype?

  • Sluit aan bij de behoefte en interesses van je doelgroep met een slimme actie
  • Denk je strategie goed uit
  • Gebruik partners om je actie te laden
  • Bepaal het juiste moment van lanceren
  • Activeer je doelgroep
  • Zorg dat anderen erover praten

Heeft Pokémon Go de potentie een blijvertje te worden?

Het kenmerk van een hype is het feit dat het ook snel weer verdwenen is. De tijd om er een voordeel uit te halen is maar kort. In veel gevallen zien we dat de doorlooptijd steeds korter wordt. De ene hype is nog niet geweest of de volgende dient zich aan. En Pokémon Go? Het schijnt dat je er behoorlijk kilometers voor moet maken om een Pokémon te vangen, benieuwd hoelang de deelnemers daar enthousiast over blijven. Het zou wel het zitprobleem kunnen oplossen...

Ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken en hoor graag jullie ervaringen en ideeën. Misschien is het je nog nooit gelukt om echt in de picture te komen, ook dan ga ik graag het gesprek met je aan! De kans dat je een hype teweegbrengt van de omvang uit het voorbeeld is misschien niet zo groot, maar start eens met een poging in je eigen omgeving!