Notes » Inspiratie » Tips voor het toepassen van contentmarketing
Tips voor het toepassen van contentmarketing

Tips voor het toepassen van contentmarketing

Bijna iedereen kent ondertussen het begrip contentmarketing en waarom het zo belangrijk is. Daar is al veel over geschreven. De conclusie: contentmarketing is er altijd al geweest en biedt ontzettend veel toegevoegde waarde.

Grote merken als Heineken, Coca Cola en KLM passen het al jaren met succes toe. Het is niet realistisch jouw organisatie daarmee te vergelijken, maar je kunt er wel van leren. Ontdek de rode draad van hun succes en pas het toe in je eigen organisatie, hoe klein ook. Met goede content kun jij je onderscheiden van je concurrenten en opvallen bij jouw doelgroep. We helpen je op weg:

Tip 1: begin met strategisch denken

Het hoeft geen compleet boekwerk te zijn, begin met strategisch denken.

  • Waarom jouw dienstverlening of jouw product?
  • Wie maakt gebruik van jouw dienstverlening of jouw product?
  • Wat zijn jouw bedrijfsdoelen voor 2015?
  • Hoe draagt contentmarketing bij aan het behalen van jouw bedrijfsdoelen?

Het hoeft geen compleet boekwerk te zijn, begin met strategisch denken.

Voor ieder plan geldt hetzelfde. Stippel een (eenvoudige) strategie uit en koppel er doelstellingen aan. Dan pas ken je de resultaten en kan je die resultaten ook evalueren.

Tip 2: ken je doelgroep

Content creëren is een leuk onderdeel van contentmarketing. Iets creatiefs bedenken waar jouw doelgroep iets mee kan en dat op een leuke en eenvoudige manier (online) presenteren. Daarvoor dien je wel jouw doelgroep te kennen.
  • Wie is jouw doelgroep?
  • Waar bevindt jouw doelgroep zich?
  • Waar praat jouw doelgroep over?
  • Luister naar jouw doelgroep!
Verplaats je in de situatie van je doelgroep. Wat zou jij graag willen zien als je onderdeel van de doelgroep bent? Als lezer wil je geen praatjes zien over ‘hoe goed wij zijn’. De lezer is in eerste instantie niet geïnteresseerd in je bedrijf, maar in wat je te bieden hebt. Bedenk met welke content je de interactie (wisselwerking) opzoekt met je doelgroep. Help je doelgroep, bijvoorbeeld met het geven van nuttige tips.

  • Hoe verhelp ik een lekkage?
  • Wat heb ik nodig om mijn belastingaangifte te doen?
  • Waarom een huis kopen, i.p.v. huren?
  • Waar moet ik rekening mee houden bij het aanschaffen van een nieuwe auto?
  • Is het gebruik van een serum, naast een goede dagcrème, echt belangrijk?
Zorg dus voor:
  • waardevolle, relevante en kloppende content;
  • content gericht op jouw doelgroep;
  • interactie met je doelgroep. Reageer op vragen en speel in op behoeftes.


Tip 3: stap uit de schaduw van je concurrenten

Iedere consument heeft bepaalde (aangeleerde) gewoontes. Kijk eens naar Jurgen. ’s Ochtends checkt hij zijn mail en bekijkt de statussen op Facebook. Vervolgens speurt hij wat nieuwssites af en gaat aan het werk. In zijn pauze vlug wat entertainment, interessante nieuwtjes deelt hij met zijn collega’s. Na werktijd haalt Jurgen de brievenbus leeg en leest het plaatselijke suffertje. ’s Avonds staat de tv op Voetbal International, terwijl hij aan het WhatsAppen is met zijn vrienden en nog snel even een tweet de wereld in stuurt. Om 23.30 uur gaat het licht uit en geniet Jurgen van zijn nachtrust.

Bedenk: waarom wil Jurgen jouw content bekijken? En wanneer?

Zomaar een voorbeeld van een globale timeline. Op die timeline wil jij graag binnenkomen, maar daar belanden is niet vanzelfsprekend. Stap uit de schaduw van je concurrenten die ook aandacht van je doelgroep vragen.

Bedenk: waarom wil Jurgen jouw content bekijken? En wanneer?
Noteer kanalen die relevant kunnen zijn. Een paar bekende voorbeelden:
  • nieuwsbrief via mail;
  • Facebook, Twitter, LinkedIn;
  • advertentie in de lokale krant.

Wat levert het opvolgen van deze tips op?

De meest voorkomende resultaten zijn meer loyaliteit, een positief imago, meer naamsbekendheid en een groot bereik.

De groei in het aantal likes op Facebook, het klikgedrag van de lezers van je nieuwsbrief of het aantal bezoekers op je website. Het zijn allemaal cijfers die je eenvoudig kunt achterhalen door de kwantitatieve statistieken naast elkaar te leggen. Maar uiteindelijk creëer je daar geen content voor. Doe je dat niet voor meer offerteaanvragen, nieuwe opdrachten en omzet? Het liefst zien we direct cijfers die aantonen dat het resultaat oplevert. Zo werkt het met contentmarketing helaas niet.

Meer loyaliteit, een positief imago, meer naamsbekendheid, een groot bereik.


De meetbaarheid van contentmarketing heeft een grens. Je kunt nagaan hoeveel keukens je meer verkoopt na het versturen van een nieuwsbrief. Maar iedere euro kwantificeren is lastig. Contentmarketing dient conversie op te leveren, maar 100% inzicht in je opbrengsten kan (nog) niemand je geven. Meer loyaliteit, een positief imago, meer naamsbekendheid en een groot bereik zijn duidelijke resultaten van het goed inzetten van contentmarketing.


Dus contentmarketing…

...begint bij strategisch denken, vereist inzicht in je doelgroep, vraagt onderscheidend vermogen en geduld. Uiteindelijk levert het resultaat op.