Notes » Inspiratie » Waarom zijn online inhakers zo effectief?
Waarom zijn online inhakers zo effectief?

Waarom zijn online inhakers zo effectief?

Inhakers, je ziet ze altijd langs komen bij opvallende actualiteiten, evenementen of tradities. Er gaat geen hype voorbij zonder dat er op wordt ingehaakt. Denk bijvoorbeeld aan de Olympische Spelen in Sotsji, de kroning van Willem Alexander of de Elfstedentocht. Maar waarom wordt hier zakelijk gebruik van gemaakt en wat maakt het zo effectief?
Zo maakt de rest ook nog een kans vanmiddag. Sven Kramer met extra ballast.


Humor

Er gaat geen inhaker voorbij waarin geen humor is toegepast. Het gebruik van humor is een goede manier om de consument op informele manier te bereiken. Humor verkleint de afstand tussen het bedrijf en de consument.


Actualiteit

Inhakers gebeuren op de dag van de gebeurtenis zelf. Het thema van de desbetreffende inhaker wordt veel op het internet besproken en het zit vers in het geheugen. Actualiteit zorgt voor meer relevantie van het bericht. Er wordt ergens over gesproken, of men wil dat er over gesproken wordt, en als bedrijf speel je daar direct op in.


Aandacht

Mede door de humor en actualiteit van inhakers kom je als bedrijf onder de aandacht. Een inhaker is opvallend en krachtiger dan een standaard advertentie. Ze worden door de actualiteit beter herkend en door de wijze van communiceren beter herinnerd. Het versterkt dus de naamsbekendheid van het merk of bedrijf.

Binding

Omdat inhakers vaak op een grappige en positieve manier ingezet worden, wordt de binding/loyaliteit met de consument versterkt. Wanneer de inhaker op de juiste manier wordt overgebracht op de doelgroep wordt het bericht hoger gewaardeerd. Dit versterkt het imago.


Go viral!

Inhaken is eigenlijk een vorm van viral marketing. Viral marketing kenmerkt zich door een creatieve en goedkope communicatie uiting, die snel en een groot bereik heeft. Het wordt ook gezien als een vorm van mond-tot-mond reclame.

Met middelen zoals social media worden inhakers eenvoudig en op hoog tempo verspreidt. Alle voordelen komen hier in samen. Het verbeteren van:
  • De naamsbekendheid
  • Het imago
  • Een kostenvoordeel