Notes » Nieuws » 6 misverstanden binnen zoekmachine optimalisatie
6 misverstanden binnen zoekmachine optimalisatie

6 misverstanden binnen zoekmachine optimalisatie

Voor veel mensen is het de belangrijkse bron van bestellingen, offerte aanvragen of telefonische oproepen.

Je wilt dat je website goed gevonden wordt in zoekmachines, toch? Soms lijkt het wel een obsessie, het hoog ranken. Niet zo gek overigens, voor veel mensen is het de belangrijkste bron van bestellingen, offerte aanvragen of telefonische oproepen.

Wanneer we spreken over zoekmachines bedoelen we eigenlijk Google, aangezien we ongeveer 90% van de zoekopdrachten via Google realiseren. Om hoog in de Google ranking te komen bestaat er een ingewikkeld algoritme, dat constant vernieuwd. Over dit algoritme zijn regelmatig misverstanden. Om je op het gebied van SEO weer op te frissen, wil ik een update geven van de meest voorkomende misverstanden.


1. Gekochte links werken tegen je

Inkomende links kan je kopen en werken nog steeds voor je ranking. Hoewel dit links van lage kwaliteit zijn, heeft het nog steeds een licht positief effect. Het is wel van belang om je linkbuilding structuur er natuurlijk uit te laten zien. Werk daarom ook altijd aan je natuurlijke linkbuilding (links die je zelf geworven hebt).

Zolang je in kleine getale links inkoopt en werkt aan de natuurlijke linkbuilding structuur, zal je zeker resultaat in de ranking merken.


2. De meta-omschrijving weegt mee in de ranking

Dacht je ook dat de meta-omschrijving invloed heeft op de ranking? Dit is een veel voorkomend misverstand. Toch blijft het belangrijk om de meta-omschrijving op goede manier in te vullen. Zorg voor een wervende tekst met een call to action. Daarnaast kun je altijd het zoekwoord in de omschrijving verwerken. Google toont dit zoekwoord dan vetgedrukt, als het overeenkomt met de zoekopdracht van de zoeker. Deze factoren zorgen ervoor dat je opvalt, wat goed is voor je clickratio

Om onduidelijkheden te voorkomen, de meta-titel weegt wel mee in de rankin6 g. Verwerk er daarom altijd een belangrijk zoekwoord in.


3. Zo vaak mogelijk het keyword in de tekst gebruiken

Schrijf altijd deelbare content voor je bezoekers en focus niet te veel op zoekmachines.

Waar we voorheen teksten puur voor zoekmachines schreven, moeten we ons nu vooral richten op unieke content. Natuurlijk dient het keyword hier en daar terug te komen in de tekst, zodat Google dit in het algoritme herkent. Maar strooi alsjeblieft niet met oneindig veel keywords. Schrijf daarom altijd deelbare content voor je bezoekers en focus je niet teveel op zoekmachines.

Zoals eerder gezegd mag het keyword zo nu en dan terugkomen. Richt je dan wel op één keyword. Wanneer je verschillende keywords gebruikt, haal je niet de optimale waarde uit je pagina.

4. Duplicate content wordt bestraft

Nee, dit bestraft Google niet. Het is zo dat je pagina niet het maximale resultaat kan behalen. Mocht je drie pagina’s hebben met dezelfde content, dan verdeelt Google als het ware de waarden over deze drie pagina’s of geeft één pagina weer waarvan Google denkt dat deze het meest relevant is voor de zoeker. Je behaalt nooit het gewenste effect.


5. Adwords heeft invloed op mijn organische resultaten

Adwords is een effectief middel voor je bereik, vindbaarheid en conversie. Het zorgt echter niet voor verbetering van je organische resultaten. Hoe goed je campagne ook is.

Andersom helpt het wel. Adwords kijkt naar hoe goed jouw landingspagina is ingericht. Google rekent onder andere keywords, de content en de structuur van de pagina mee om de kwaliteitsscore van jouw Adwords campagne te bepalen. Een hoge kwaliteitsscore betekent lagere kosten en hoge posities in Adwords.


6. Na het uitvoeren van zoekmachine optimalisatie is het klaar

Aanpassing hier, linkje daar, wat mooie content en klaar. Vergeet het maar, zo werkt het helaas niet! Zoekmachine optimalisatie is in de meeste gevallen een continu proces. Ga er daarom nooit vanuit dat je na enkele aanpassingen de grootste resultaten realiseert en dit in de toekomst zo blijft.

Ten eerste past Google het algoritme voortdurend aan (blijf content daarom regelmatig updaten). Ten tweede staat de concurrentie nooit stil (ze kunnen je altijd inhalen) en als laatste verstrijkt goede zoekmachine optimalisatie een lange periode van uitvoering tot evaluatie. Resultaat is nooit na één dag merkbaar. Het is een langdurig proces, dat bij juiste strategie en uitvoering haar vruchten afwerpt.

Wil je op de hoogte zijn alle SEO factoren? Lees dan Google’s ranking factoren (voor de échte SEO fanaten).

Nieuwsgierig naar de SEO mogelijkheden voor jouw website? Kom gerust eens met ons sparren op kantoor.