Notes » Nieuws » Zo zet je jouw advertentiebudget nog efficiënter in!
Zo zet je jouw advertentiebudget nog efficiënter in!

Zo zet je jouw advertentiebudget nog efficiënter in!

Bij OrangeTalent zijn we altijd op zoek naar manieren om het advertentie budget efficiënter in te zetten. We willen zoveel mogelijk resultaat behalen tegen zo min mogelijk kosten. De kwaliteit van het verkeer op je website of webshop moet daarom zo hoog mogelijk zijn. Concurrenten zullen jaloers zijn op je uitstekende vindbaarheid en 5-sterren beoordelingen. Soms zo jaloers, dat klikfraude wordt overwogen om de concurrentie met je aan te gaan.

Hoewel klikfraude lang niet bij iedereen ingezet wordt, kan het toch grote gevolgen hebben voor de efficiëntie van jouw advertentiebudget.

Gevolg: jij investeert maandenlang waardevol advertentiebudget in waardeloze klikken. Frustrerend!"


Klikje hier, klikje daar...

Klikfraude is een soort fraude waarbij bewust geklikt wordt op advertenties met als doel jouw kosten te laten stijgen zonder dat jij het gewenste resultaat haalt. Tegenwoordig zijn er partijen actief die klikfraude automatiseren zonder zichzelf te laten betrappen door de beveiliging van Google. Gevolg: jij investeert waardevol advertentiebudget in waardeloze klikken. Frustrerend!


Hoe werkt klikfraude?

Een klikfraudeur gebruikt een apparaat; bijvoorbeeld een iPhone of een Windows laptop.  Hierop laat de fraudeur software lopen waardoor het IP-adres op zijn mobiel of laptop constant verandert. Ondertussen klikt hij drie of vier keer op advertenties van concurrenten, waarna hij weer van IP-adres verandert. Nadat hij een nieuw IP-adres heeft ingesteld, klikt hij weer een aantal keer op advertenties, waarna hij weer van IP-adres wisselt.

Google ziet niet dat er een fraudeur aan de gang is en ondertussen betaal jij geld voor waardeloze klikken. Je ziet dat je veel klikken krijgt, maar de daadwerkelijke conversies blijven uit. Het is niet jouw doelgroep die zich op je website bevindt, maar een fraudeur.

 

Hoewel klikfraude lang niet bij iedereen ingezet wordt, kan het toch grote gevolgen hebben voor de efficiëntie van jouw advertentiebudget."


Zijn fraudeurs dan iedereen te slim af?

Google vangt zelf al een groot deel van de fraude af. Google herkent frauduleus klikgedrag en stort de kosten voor deze klikken automatisch terug op je maandelijks advertentiebudget. Hoewel de meeste advertentieaccounts hiermee voldoende bescherming hebben, zijn er ook accounts waar dit helaas niet het geval is. 

Google, en zo'n beetje elke partij die belooft klikfraude te bestrijden, beoordeelt of er sprake is van fraude door het gedrag per IP-adres te beoordelen. Fraudeurs weten dit uiteraard ook en veranderen daarom constant het IP-adres. Hierdoor kunnen zij blijven klikken op jouw advertenties en verbruiken zij jouw budget. De oplossing van Google beschermt je dus tegen fraude, maar helaas lang niet tegen alles. 


Wat kunnen we er tegen doen?

Gelukkig zijn er spelers op de markt die precies weten hoe klikfraude werkt en hoe dit fenomeen bestreden moet worden. Deze partijen beoordelen het klikgedrag per apparaat in plaats van het klikgedrag per IP-adres. Hierdoor is het een stuk makkelijker om professionele klikfraudeurs te identificeren en je advertentiebudget te beschermen tegen deze fraudeurs en hun waardeloze klikken. 

Hoe weet ik of mijn Google Adwords of Bing Ads account slachtoffer is van klikfraude?

Je kunt niet direct in je advertentieaccount zien of je slachtoffer bent van klikfraude. Google en Bing zullen dit ook nooit makkelijk aantoonbaar maken, want het schaadt hun dienstverlening. Er zijn wel enkele kenmerken waarmee je redelijk kunt inschatten of je slachtoffer bent. Je voldoet dan aan de volgende voorwaarden:

Als dit rond de 5% ligt, is de kans redelijk groot dat je slachtoffer bent van klikfraude."

  • Je bent actief in een zeer concurrerende markt
  • Je realiseert zeer hoge doorklikratio's (15%-20%)
  • Maar toch behaal je hele lage conversiepercentages..
Wat ook helpt, is om te kijken naar het aantal ongeldige klikken in je Google Adwords of Bing Ads account. Als dit rond de 5% ligt, is de kans redelijk groot dat je slachtoffer bent van klikfraude.

Denk je dat jij slachtoffer bent van klikfraude of wil je hier achter komen? Neem dan contact met ons op. OrangeTalent heeft de oplossing voor je klaar liggen en helpt je graag je advertentiebudget efficiënt in te zetten!