Notes » Nieuws » Als je doet wat je deed...
Als je doet wat je deed...

Als je doet wat je deed...

Vorige week dinsdag was het Prinsjesdag. Traditioneel gezien een dag waarop Nederland hoort hoeveel onze economie groeit. Het bekende koffertje met de miljoenennota. De laatste jaren (of eigenlijk al heel lang) lekt de inhoud van de miljoenennota al dagen ervoor uit. Dit jaar was het 8 september dat RTL de inhoud en de verdeling van het geld voor 2017 publiceerde.



Daarom neemt de media op Prinsjesdag veel ruimte om zich druk te maken om de modestatements, hoedjes en verschillende sokken van politici en natuurlijk de jurk van Koningin Maxima.

De drang van media om een primeur te scoren is in de laatste decennia steeds groter geworden. Het is de strijd om de tijd en aandacht van lezer, kijker of luisteraar. Op zich is dit niets nieuws. Steeds vaker begeven ook bedrijven zich op het veld om tijd en de aandacht van deze doelgroep.  Doormiddel van relevante content in bijvoorbeeld blogs worden mensen getrokken naar een website of webshop. In eerste instantie gaat het vaak niet om het geld van de consument.

Tijd en aandacht zijn het nieuwe geld


Tijdens het Miljoenenontbijt van de Bedrijvenkringen uit de Diamant van de Veluwe heb ik kort uiteengezet wat er op ondernemers afkomt aan online statistieken en hoe zij dat zouden kunnen gebruiken om online te groeien.


What makes them click?

Want dat mensen klikken naar je website, hoeveel clicks het zijn, waar en hoe lang ze op je site verblijven is inzichtelijk met de tool Google Analytics. Maar wat maakt dat mensen naar jouw website gaan? En hoe kun je de statistische gegevens gebruiken om jouw doelgroep nog beter te bedienen?

Juist naar het gedrag van mensen op internet wordt enorm veel onderzoek gedaan. Elke dag worden een miljard mensen getoetst op internet. Via A/B testing en analyse van de online datasporen die wij achterlaten, wordt er enorm veel kennis vergaard over onze voorkeuren en gedragingen. Klik je bijvoorbeeld eerder wanneer er 'mijn account' staat of 'account'? Vind je dat interessant? Kijk de aflevering van Tegenlicht eens terug en lees ook de reacties op Social Media eens door. In dit artikel uit de Correspondent leer je hoe jouw gedrag wordt getest. 

Elke dag worden een miljard mensen getest op internet.


Wanneer we kijken naar het gebruik van Social Media platforms zien we nog steeds een stijgende lijn. Niet alleen in het aantal soorten, ook het dagelijks gebruik van deze media groeit nog steeds. Pinterest, Instagram (lees de blog over Instagram stories) en Snapchat zijn vooral heel populair onder jongeren, terwijl Facebook (dagelijks gebruikt door 6,8 miljoen Nederlanders) groeit onder de ouderen. En waar ben jij?


De menselijke maat

Soms krijg je misschien het gevoel dat de menselijke maat verdwenen is. 'Ik verkoop toch vooral mijn producten in de winkel', 'mijn netwerk is nog steeds het belangrijkste verkoopkanaal', 'ik geloof niet zo in al die online marketing' zijn nog steeds veel gehoorde argumenten wanneer ik aan tafel zit met opdrachtgevers. Maar de technologie gaat door. Over niet al te lange tijd zullen drones jouw boodschappen thuis bezorgen. Je zult mee moeten gaan met of in ieder geval op de hoogte zijn van die ontwikkelingen. De strijd om het geld, de tijd en de aandacht van de consument, zakelijke klant of toevallige voorbijganger gaat door.


Over niet al te lange tijd zullen drones jouw boodschappen thuis bezorgen.



Rond Prinsjesdag kwam het nieuws naar buiten dat de politie adelaars inzet om mogelijke aanvallen met drones tegen te gaan. Wat we hiermee kunnen?

Blijkbaar is het niet altijd nodig om digitale innovatie te beantwoorden met een digitaal antwoord.  Mensen hebben de capaciteit om mee te gaan met de ontwikkelingen en daar oplossingen en mogelijkheden voor te verzinnen. Echter zien we dat alleen het inzetten van natuurlijke oplossingen en menselijk handelen alleen niet meer volstaat. De politie heeft drones ontwikkeld die een andere drone kunnen 'vangen'.

Eigenlijk gaat het net zo op het web. De oriëntatie- en het vergelijkingsproces hebben zich voor een groot deel al verplaatst naar het web. Consumenten bekijken de producten en/of diensten al in een vroeg stadium online. Daar kun je slim mee om gaan door hier in een winkel of in een gesprek op in te gaan. Maar het is minstens zo belangrijk om aan de slag te gaan met jouw online vangnet voor bezoekers.

En hoe zorg je ervoor dat de informatie die jij geeft en de kennis die jij overdraagt aan je klant wordt aangenomen? Want Via Google wordt 's avonds nog even gecheckt of de informatie die jij dezelfde dag deelde over een dienst of product wel strookt met wat we er zelf over kunnen vinden. Bij wie ligt het vertrouwen? Hier ligt een mooie uitdaging voor je.

Jouw klant checkt 's avonds of Google bevestigt wat jij hebt verteld...

...krijg je wat je altijd kreeg


Nog even terug naar Prinsjesdag van vorige week. Ieder jaar is de vraag hoeveel groei we kunnen verwachten en wat dit betekent voor onze portemonnee, niet of we groei kunnen verwachten. Dat geldt dus net zo goed voor jou als ondernemer. Maar zoals Einstein ooit al zei: als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg... Dus wil je ook groei blijven realiseren in het komende jaar (en de jaren erop), vraag jezelf dan eens af of en hoe jij een stukje van die aandacht en tijd kunt krijgen van die potentiële bezoeker.