Notes » Nieuws » Bloggen of niet?
Bloggen of niet?

Bloggen of niet?

Ja natuurlijk, content is koning! Oeiii oké, en hoe nu verder?

Dat het creëren van content belangrijk is kan niemand ontkennen. Ondernemers willen daarin mee, alleen weten ze nog niet hoe of doen het op de verkeerde manier. Contentcreatie kan kansen bieden, mits het op een juist manier wordt ingezet. Waarom zou jij als ondernemer moeten bloggen?

De afgelopen maanden heb ik veel ondernemers gesproken. Wanneer het over online communicatie gaat krijg ik vaak de vraag: “Moet ik als ondernemer bloggen?” Andere ondernemers zijn er al uit: “Blogs schrijven, jazeker! Het helpt mijn online vindbaarheid te vergroten”. Maar hoe vergroot jij als ondernemer die online vindbaarheid? Waar schrijf je over en waar moet je rekening mee houden?

Waarom zou jij moeten bloggen?

Als ondernemer kom je binnen jouw vakgebied veel actualiteiten tegen, waar jij  je doelgroep van op de hoogte wil stellen. Het is tijd om je ondernemersgedachten daar eens over te laten gaan en lekker een avondje te gaan schrijven. Op de bank met een goed glas Gran Trio rosso. Je hebt alle tijd en aan inspiratie geen gebrek. Schrijven ligt je en als ondernemer ken jij de behoefte en het zoekgedrag van jouw doelgroep(en). Reden genoeg om te starten met het schrijven van een blog. Ik geef een paar tips.

Wat is een goede blog?

In een goede blog haak je aan bij de actualiteiten van jouw doelgroep. Je voorziet jouw doelgroep van nuttige informatie, geeft tips over de toepassing van je product of dienst of je helpt de doelgroep op weg met wat praktische input vanuit het oog van de onderneming.

Een goede blog is logisch opgebouwd. Je begint met een korte introductie waarin je het onderwerp van jouw blog kort toelicht. De introductie moet aanzetten tot verder lezen, spreek je doelgroep hierin persoonlijk aan. Breng de actualiteit naar voren: veel voorkomende vragen (Bloggen of niet?) of pijnpunten (geen tijd, ….) en licht dit verderop in je blog toe.  Deel je blog op in verschillende alinea’s en voorzie elke alinea van een toepasselijke kop. Sluit je blog af met een conclusie of zet de lezer aan tot een gewenste actie.

Wissel je tekst af met passende afbeeldingen, voeg een toepasselijke video toe en voorzie verwijzingen van links naar achterliggende informatie of andere blogs.

Tip: Zorg dat je de mogelijkheid hebt om je blog wat betreft vormgeving ook aantrekkelijk te maken.

Zorg dat je de mogelijkheid hebt om je blog wat betreft vormgeving ook aantrekkelijk te maken: de introductie net iets groter of dik gedrukt, quots die uitgelicht worden, linkjes die onderstreept worden, afbeeldingen mooi uitgelijnd en kopjes een kleurtje of geaccentueerd. Een tweetal voorbeelden van een goede blog.

VTwonen


Bron: vtwonen | Duidelijke kop | verwijzingen bevatten een link en worden onderscheidend weergegeven ten opzichte van de tekst | Lees verder naar de onderliggende tekst, heel gebruiksvriendelijk.

De blogs van vtwonen zijn een goed voorbeeld. Zij spelen in op de actualiteiten rondom “wonen”., inspireren lezers met mooie verhalen over interieur en trends op het gebied van wonen. Ze voorzien hun blogs van een mooie vormgeving en gebruiken fantastisch beeld. Er wordt afgesloten met de mogelijkheid om een reactie achter te laten. De blogs worden geschreven door mensen met liefde voor interieur, dat wordt duidelijk overgebracht in deze inspirerende verhalen.

Leaselinq


Bron: Leaselinq | Overzichtelijk en rustig | Persoonlijk door foto en naam | Actueel, laatste blog van 30 september | actualiteit of pijnpunt direct zichtbaar.

De blogs van Leaselinq zijn ook een goed voorbeeld. Dat begint al op de overzichtspagina. De blogs worden overzichtelijk weergegeven, op datum en in een rustige vormgeving. Het wordt extra persoonlijke gemaakt door de foto en naam. Leaselinq speelt in op de actualiteiten in hun branche en de pijnpunten van hun (potentiële) afnemers en leasecontracten. Er wordt geen vakjargon gebruikt in hun schrijven, maar taal die door de lezer wordt begrepen. De teksten zijn niet (te) lang en is voorzien van de nodige alinea’s met bijhorende kopjes. Ook hier mist de call-to-action niet, waardoor de lezer wordt aangezet tot een actie.


Voor wie schrijf jij een blog?

Schijf jij als ondernemer vooral om jouw verhaal te vertellen of ga je in op de vraag van je doelgroep(en)? Persoonlijke verhalen worden veelal gelezen door bekenden: vrienden, familie en collega’s. De persoonlijkheid in jouw verhaal vinden zij interessant, omdat je een bekende van ze bent. Maar zit je doelgroep daar op de wachten? Zij kennen jou niet, maar hebben interesse in jouw product of dienst. De kans dat zij een persoonlijke verhaal willen lezen van de ondernemer achter het product of de dienst is klein.

Tip: hebben we het over het vergroten van het bereik van je blog, publiceer het dan ook op relevante social media kanalen.

Je kunt wel een persoonlijke tintje aan je blog geven door een relevante ervaring, een nieuw idee of eens je visie te delen. Je vertelt het verhaal achter jouw onderneming, dat werkt altijd goed. Maar dan wel toegespitst op de vraag van je doelgroep of de actualiteit van je dienst of product. Dan is het een waardevolle en zelfs leuke insteek, wat de leesbaarheid van je blog vergroot.

Zelf bloggen of je laten helpen?

Ik ben mijn blog al begonnen met de conslusie dat je moet bloggen. Vervolgens geef ik wat tips om dat op een juiste manier te doen. Nu ben jijzelf aan zet. Meer tips nodig of gewoon eens sparren? Neem contact met ons op.