Notes » Nieuws » De online campagnes van de politieke partijen
De online campagnes van de politieke partijen

De online campagnes van de politieke partijen

Woensdag 15 maart a.s. mogen we weer stemmen. De politieke partijen voeren volop campagne om standpunten te verkondigen en "zwevende kiezers" te overtuigen om te stemmen op hun partij. Het verspreiden van nepfoto's, gebruiken van sportief succes en advertenties in de krant worden allemaal gebruikt om op te vallen in de grijze massa.

Wat is de boodschap, hoe steken de online campagnes in elkaar en wat kan beter?


In dit digitale tijdperk win je de verkiezing door je kiezers online te boeien en te binden. We hebben gezien hoe social media, en dan met name Twitter, een cruciale rol speelde in de verkiezingscampagne van Donald Trump. In deze blog kijken we naar de online campagnes van de VVD, PVV, de PvdA en D66. Wat is de boodschap, hoe steken de online campagnes in elkaar en wat kan beter?


De campagne van de PVV

Als je aan de PVV denkt, denk je aan de pikante uitspraken van Wilders. Ondanks een enorm verschil in campagnebudget, lijkt de campagne van de PVV inhoudelijk op die van Donald Trump: beiden hebben ze een enorme achterban op social media en hier maken ze slim gebruik van. Onderwerpen als immigratie, islamisering en veiligheid zijn speerpunten van de campagne. De PVV speelt daarnaast in op ontevreden kiezers die vinden dat ze niet gehoord worden door de huidige politieke elite.


Social media

De social buttons op de website van de PVV linken door accounts waar Geert Wilders centraal staat in plaats van de PVV. Met ruim 765.000 volgers op Twitter, 173.000 volgers op Facebook en 5.700 volgers op Instagram, heeft de PVV een grote online achterban. Het doel is om ophef te creëren voor publiciteit, ook al lijkt het soms op modder gooien naar collega's. Nieuwswaardige uitspraken en daadkrachtige taal zorgen ervoor dat Geert Wilders inspeelt op emotie en top of mind is bij veel kiezers.


Website

De website van de PVV is to the point en duidelijk niet het meest belangrijke medium in de online communicatie strategie van de PVV. De website heeft geen responsive webdesign,  heeft weinig inhoudelijke content (het verkiezingsprogramma op een A4'tje) en is slecht vindbaar in de zoekmachines op relevante onderwerpen. De PVV maakt dankbaar gebruik van alle aandacht die er voor Wilders is. 

De PVV maakt dankbaar gebruik van alle aandacht die er voor Wilders is

De haast onleesbare mobiele website van de PVV. 

Wat kan beter?

Wat het daadwerkelijke plan is voor de komende 4  jaar, maakt de PVV niet bekend. De PVV zou er goed aan doen om meer content te plaatsen op de website over de speerpunten van de campagne: immigratie, islamisering en veiligheid. Dat meer content op de website bijdraagt aan de vindbaarheid, hoewel ze het toch van social media, verwijzingen en direct verkeer moeten hebben, is een bijkomend voordeel. De PVV richt zich duidelijk op een specifieke doelgroep. Het zou ons niks verbazen dat ze met een verbeterde website ook aansluiting vinden bij andere groepen mensen. Een nieuw webdesign zou hierbij niet verkeerd zijn, gezien de ontwikkeling van mobile first.


De campagne van de VVD

De VVD: de partij die ernaar streeft om te blijven regeren in Nederland.  Mark Rutte heeft twee kabinetten mogen leiden en gaat nu voor de derde. De VVD wil met online campagnes de kiezer overtuigen met inhoudelijke argumenten (het verkiezingsprogramma is 102 pagina's lang) en persoonlijke aandacht. Mark Rutte laat zich regelmatig zien op de Facebook tijdlijn met een live sessie, waarin hij vragen beantwoordt van het publiek. Een team dat social media beheert reageert op de reacties om het dialoog aan  te gaan. De VVD doet geen uitspraken die heftige ophef veroorzaken en schoppen niet tegen het zere been. Ingaan op de inhoud is de strategie van de VVD. De slogan van de VVD is "Normaal. Doen.", wat wordt toegelicht in een brief aan Nederland.


Social media

Met 61.000 volgers op Facebook, 122.000 volgers op Twitter en 3.600 volgers op Instagram heeft de VVD een behoorlijke achterban opgebouwd. De boodschap die wordt verspreid heeft een persoonlijke touch: lachende VVD'ers, een live-sessie met Mark Rutte en inhoudelijke boodschappen is de manier waarop de VVD mensen overtuigen. Het social team van de VVD gaat in gesprek met mensen die een reactie achterlaten. Ook wordt je opgeroepen je eigen VVD poster te maken te delen op social media. Ideaal voor gevatte inhakers.


Website

De website van de VVD steekt prima in elkaar. Met een responsive webdesign, inhoudelijke blogs en korte filmpjes communiceert de VVD de argumenten waarmee ze de verkiezingen willen winnen. Hoewel de website van de VVD slecht vindbaar is in de zoekmachines, draait de website vermoedelijk op direct verkeer, verwijzingen en social media.
Extra opvallend: hoewel de VVD wel een SSL-certificaat heeft, worden gegevens niet over een beveiligde verbinding verstuurd. Dit komt doordat formulieren op de website nog doorgestuurd worden naar http in plaats van de beveiligde https. In dit digitale tijdperk waarin de dreiging van hackers op de loer ligt, mag je toch verwachten dat de VVD dit beter op orde heeft.

In dit digitale tijdperk waarin de dreiging van hackers op de loer ligt, mag je toch verwachten dat de VVD dit beter op orde heeft


Wat kan beter?

De VVD, en dan met name Mark Rutte, krijgt het in de reacties te verduren op social media. "Huichelaar", "leugenaar" en "bedrieger" komen vaak in de reacties terug aan het adres van Mark Rutte. Het VVD social team gaat hier niet altijd goed mee om reageert om het reageren:



Voor een partij die verkondigt dat we normaal moeten doen, zijn deze reacties niet heel handig. De reacties bij VVD berichten staan ook vol met verontwaardiging over de reacties van het VVD social team. Dit neemt overigens niet weg dat er ook heel veel sterke reacties vanuit de VVD bij staan.


De campagne van de PvdA

De Partij van de Arbeid: de partij die opkomt voor de Nederlandse arbeider. De partij gaat in gesprek met vakbonden en de arbeider. De rode ballonnen en rozen zullen binnenkort weer te zien zijn in de Nederlandse straten. De zogeheten "Roodtrip" is al begonnen in Groningen en Leeuwarden. Door gesprekken aan te gaan met de mensen, proberen zij de kiezer te overtuigen. Op de website wordt elk partijlid uitgebreid voorgesteld, waardoor de partij  heel persoonlijk overkomt. De belangrijkste onderwerpen zijn uiteraard werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden.


Social media

Met 36.000 volgers op Facebook, 103.000 volgers op Twitter en 1.700 volgers op Instagram heeft de PvdA een aardige achterban opgebouwd, hoewel dit een slag minder is dan de PVV en de VVD. Ook de PvdA heeft een social team die inhoudelijk reageert op reacties.  De reacties van de bezoekers zijn meer op de inhoud gericht. De PvdA trekt duidelijk een ander publiek dan de VVD en de PVV en het lijkt op social media een stuk beschaafder dan bij de pagina's van de VVD en de PVV.

De reacties van de bezoekers zijn meer op de inhoud gericht


Website

De website van de PvdA is prima en sluit aan bij offline campagnes. Elk partijlid wordt voorgesteld. Mensen die een partijlid hebben gesproken kunnen deze persoon makkelijk terugvinden op de website. De standpunten worden uitgebreid beschreven en de visie van de partij is helder. In de reacties op Facebook wordt vaak doorverwezen naar de website. In tegenstelling tot de PVV en de VVD, is het aandeel van de website in de online campagnes aanzienlijk.

De volgende stap voor de PvdA is om beter vindbaar te worden in de zoekmachines. Hoewel de website mogelijkheden biedt om dit uit te bouwen, zijn er toch nog flinke stappen te zetten in de SEO en SEA. Overigens maken weinig partijen gebruik van een goede SEO en SEA strategie.



Wat kan beter?

Inhoudelijk reageren op social media gaat de PvdA best aardig af. Lange argumenten plaatsen met vakjargon en containerbegrippen is echter wat minder geschikt op social media. De kans is groot dat je wollig wordt en niet duidelijk bent in je standpunt.



Uit de reacties blijkt ook dat de vraag niet goed beantwoord wordt, waardoor het publiek zich niet serieus genomen voelt. De PvdA had beter kunnen reageren met een verwijzing naar het standpunt over het Kinderpardon. Op deze manier blijf je altijd consistent in je boodschap.


De campagne van D66

De D66 lijkt een goede kans te maken op een mooi resultaat deze verkiezingsperiode. De D66 richt zich op het onderwijs en gelijke kansen voor iedereen. De aanpak van de D66 lijkt sterk op die van de PvdA: persoonlijk en inhoudelijk. De standpunten staan duidelijk op de website en de partijleden worden uitgebreid voorgesteld op de website. Als reactie op de Photoshop van Geert Wilders neemt Alexander Pechtold duidelijk een standpunt in als het gaat om het verspreiden van nepnieuws; wij zijn benieuwd hoe dit voor D66 gaat uitpakken.


Social media

De D66 heeft 44.800 volgers op Facebook en 109.000 volgers op Twitter. De partij maakt geen gebruik van een social webcare team, waardoor discussies niet te zien zijn op de social media accounts van D66.  Wel zet de D66 live-sessies in op Facebook om vragen te beantwoorden.

Op de Facebook pagina wordt vaak verwezen naar de website van D66.  De website is belangrijk medium voor D66, aangezien het verkiezingsprogramma hier op vermeld staat.

Op Twitter behaalt D66 ook aardig resultaat: na Geert Wilders (765.000 volgers) staat Pechtold op nummer in 2 in het rijtje van politici met de meeste Twitter volgers: 570.000.


Website

De D66 is de enige partij die wij tot nu zijn tegengekomen die gebruik maakt van een SEA strategie. Hoewel de advertenties niet altijd op de juiste zoektermen te zien zijn, is het wel opvallend. Het verkiezingsprogramma staat online en is opgedeeld in aparte pagina's binnen de website structuur. Hierdoor is de D66 beter vindbaar in de zoekmachines. In combinatie met een juiste SEA-strategie zijn ze in staat relevant publiek naar de website te krijgen. 



Wat kan beter?

De Adwords campagne kan slimmer ingericht worden. De campagne staat veel te breed ingesteld, terwijl het verkiezingsprogramma uitgebreid staat beschreven op de website op verschillende pagina's. Een pagina over innovatie moet in de advertentie gebruikt worden als mensen zoeken naar standpunten over economische groei. Deze aanpak sluit nog beter aan bij de journey van de kiezer als deze informatie zoekt.

Deze aanpak sluit nog beter aan bij de journey van de kiezer als deze informatie zoekt.


Conclusie

Elke partij heeft zijn eigen aanpak. De PVV profiteert van emotie en onzekerheid en gebruikt hier voornamelijk Twitter voor. De VVD speelt meer in op de inhoud en doet dit voornamelijk via social media. Mensen kunnen een eigen VVD-poster maken, die worden verspreid op social media.

De PvdA en D66 gebruiken social media meer ter ondersteuning en laten de website wat meer naar voren treden. Net als de VVD gebruikt de PvdA een social team dat in gesprek komt met de doelgroep. D66 is de enige partij die gebruik maakt van een SEA strategie voor het verkiezingsprogramma.

Bijzonder om te zien hoe elke partij een eigen manier heeft om stemgerechtigden te overtuigen. Wat vind jij van de online campagnes van de politieke partijen?