Notes » Nieuws » Een relevante nieuwsbrief schrijven en opmaken. Hoe doe je dat?
Een relevante nieuwsbrief schrijven en opmaken. Hoe doe je dat?

Een relevante nieuwsbrief schrijven en opmaken. Hoe doe je dat?


Herkenbaar? Een mailbox vol nieuwsbrieven een aanbiedingen. Hoeveel open jij er? Vast niet veel. Hoe zorg je ervoor dat de nieuwsbrief van jouw bedrijf wél geopend wordt? Dat de lezers het bericht daadwerkelijk lezen en zelfs doorklikken naar je website? In deze blog geven we je graag een aantal tips voor een goede nieuwsbrief.

Waarom überhaupt een nieuwsbrief?

Met een goede nieuwsbrief bouw je een band op met je publiek. Je houdt ze warm en kunt gelijk je nieuwe producten of andere updates onder de aandacht brengen. Maar waarom niet kiezen voor een ander medium?

Jij hebt de regie en weet precies wie je bereikt.

  1. Je hebt controle over wie je bericht ziet.
    Er zit geen platform tussen dat bepaalt of je bericht wel of niet aankomt bij je publiek. Je bericht belandt sowieso in de mailbox van de lezer.
  2. Je krijgt direct contact.
    Een liker of follower is minder waard dan een direct contact. Jij hebt de regie en met een e-mailadres weet je precies wie je bereikt. Daarom is een nieuwsbrief commercieel aantrekkelijk: je kunt namelijk direct aan je publiek verkopen.
     

Bepaal het doel van de nieuwsbrief, maar vergeet de lezer niet

Een nieuwsbrief kan verschillende doelen hebben. Bijvoorbeeld de lezers betrekken bij je bedrijf door ze wekelijks bij te praten. Of je lezers attenderen op iets nieuws wat je op de markt hebt gebracht. Twee goede redenen voor jouw bedrijf om een mail de deur uit te doen, maar wat wil de lezer? Zolang de lezer geen reden ziet om de mail te openen, heeft het voor jou  ook geen toegevoegde waarde. Bedenk daarom bij alles wat je in je nieuwsbrief zet: zou ik dit zelf interessant vinden om te lezen?

Een doorslaggevende factor hierbij is dat de e-mail gepersonaliseerd wordt verzonden. Iemand die net een auto heeft gekocht zit niet te wachten op een aanbieding voor een nieuwe auto, maar bijvoorbeeld wel op een servicebeurt. Bedenk dus goed welke verschillende doelgroepen je kunt onderscheiden. Spreek daarom je lezer aan op persoonlijke dingen, die echt op hém van toepassing zijn.

 

Spreek je lezer aan op persoonlijke dingen, die echt op hém van toepassing zijn.




Maar hoe betrek je meer lezers bij jouw nieuwsbrief?

Geef écht relevante informatie. Vertel bijvoorbeeld kort wat er in jullie vakgebied is gebeurd. Zo verleen je de lezer een grote service, want dankzij jou hoeft hij zelf niet op zoek naar belangrijke ontwikkelingen.

Daarnaast is het belangrijk om de lezer houvast te geven. Het werkt ten eerste heel goed om een ritme te kiezen. Eentje die bij jou past. Stuur bijvoorbeeld elke maandagmorgen een nieuwsbrief om 8 uur. En houd je aan dat ritme (ook als het te druk is, dan maar een kortere variant). Daarnaast kun je ook denken aan andere ritmes: voer bijvoorbeeld een wekelijkse rubriek in. Zo worden mensen nieuwsgierig naar de volgende nieuwsbrief.

Wat ook niet vergeten mag worden, is dat de nieuwsbrief zelf interessant moet zijn . Dat klinkt heel logisch, maar veel nieuwsbrieven zijn alleen maar gericht op doorklikken. Natuurlijk kan dat je belangrijkste doel zijn, maar zorg ervoor dat het ook een interessante nieuwsbrief is zonder dat de lezer doorklikt.

Oké, de content is er. Nu nog de opmaak.

Natuurlijk is de tekst leidend of een nieuwsbrief wel of niet interessant is voor de lezer. Maar zonder een goede opmaak, komt de inhoud niet over. Daarom is het belangrijk om goed te kijken naar de opmaak van je nieuwsbrief.

Om te beginnen is het belangrijk dat de nieuwsbrief goed is opgebouwd. Begin met een inleiding, gevolgd door titels en teksten. Zo ontvangt je lezer geen lap tekst maar kan hij de nieuwsbrief makkelijk scannen.

Zorg dat de nieuwsbrief goed is opgebouwd. Zo ontvangt de lezer geen lap tekst maar kan hij de nieuwsbrief makkelijk scannen.



Combineer tekst en beeldmateriaal. Titels, korte tekstjes en een duidelijke call to action. Laat in de korte tekstjes al wel vast wat informatie doorschemeren, zodat de lezer overtuigd wordt om verder te lezen.

Ten slotte: plaats in je header je logo voor herkenbaarheid en plaats in de footer contactinformatie en een optie voor mensen om zich uit te schrijven (verplicht).

Bronnen:
- https://pfauth.com/blogtips/goede-nieuwsbrief-schrijven/
- https://www.karelgeenen.nl/10/met-relevante-persoonlijke-e-mailmarketing-een-hogere-omzet-het-kan/
- https://www.frankwatching.com/archive/2014/01/16/zo-formuleer-je-5-doelstellingen-voor-je-nieuwsbrief/