Notes » Nieuws » Een responsive website
Een responsive website

Een responsive website

Consumenten kunnen in deze tijd geen afstand van hun smartphone doen en lijken er verliefd op te zijn. Het wordt gebruikt op straat, de fiets, tijdens tv kijken, wanneer we aan het reizen zijn en zo kan deze lijst nog verder aangevuld worden.

Mobiel internet is een dagelijkse routine in het leven geworden. Ondertussen zit het percentage smartphone gebruikers in Nederland al op ongeveer 86%. Dit heeft directe invloed op het wederzijds bereiken tussen de consument en het bedrijf. Smartphone gebruikers verwachten anno 2017 een mobiel vriendelijke website. Als uw website dat nog niet is, moet u zeker even door lezen.

Opvallend is dat in deze tijd nog niet alle websites geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik. Om dit aan te passen op de mobiele gebruiker zijn er twee mogelijkheden: een aparte mobiele website of een responsive website. Een aparte mobiele website heeft vaak een andere indeling en layout dan de hoofdwebsite. Met een responsive website, past de hoofdwebsite zich aan op basis van de schermgrootte. Dat laatste doen we bij onze eigen website. Maak uw venster maar eens kleiner…

Een responsive website is meestal een goede oplossing. Alle inhoud die op een desktop beschikbaar is, wordt mobiel overzichtelijk en goed leesbaar weergegeven. Waarom zou iedere onderneming van een desktop website over moeten gaan op een responsive website voor de consument?
  • De consument zoekt actief naar informatie via een smartphone: informatie zoeken via mobiel geoptimaliseerde website of Google wordt door 95% van de smartphone gebruikers gedaan. Daarnaast wordt informatie op hun mobiel gezocht als resultaat van een offline advertentie. Door het toenemende mobiele zoekgedrag is het belangrijk om een optimale responsive website als onderneming te bezitten om belangrijke informatie over te kunnen brengen en het voorkomen van irritatie als gevolg van een slecht werkende website. Een website die ook voor mobiel gebruik optimaal is heeft tevens invloed op de vindbaarheid op Google via de smartphone.
  • Call to action en conversie: meer dan drie kwart van de consumenten die op een specifieke website zijn geweest, die optimaal op mobiel wordt weergegeven, heeft conversie als resultaat. Zij bezoeken de website opnieuw, bellen, schrijven zich in of bezoeken de onderneming.
  • Een derde van de consumenten doet aankopen via een smartphone: dit is een belangrijke doelgroep voor webshops om een nieuwe inkomstenbron te realiseren. Om mobiel verkoop te stimuleren zijn mobiele advertenties een uitstekend communicatiemiddel. 

Wanneer is een aparte mobiele website interessant?

  • Wanneer u een heel uitgebreide website heeft met een ingewikkelde structuur
  • U slechts beperkte functionaliteiten / inhoud wilt aanbieden voor mobiele bezoekers


Conclusie

Een responsive website is een sterk en eenvoudig communicatiemiddel om de huidige mobiele consument te bereiken. Het bevordert de informatie verschaffing voor de consument, stimuleert de conversie en voor webshops ook de aankopen. Een goede manier om ‘op de roze wolk consument’ de wederzijdse liefde te verklaren.