Notes » Nieuws » Google gaat voor mobile first: jouw mobiele site bepaalt je positie in de zoekresultaten
Google gaat voor mobile first: jouw mobiele site bepaalt je positie in de zoekresultaten

Google gaat voor mobile first: jouw mobiele site bepaalt je positie in de zoekresultaten

Google heeft de wijze van ranking veranderd. Waar eerst de desktop website de basis voor jouw positie in Google vormde, bepaalt de mobiele website nu jouw posities in Google. Google indexeert jouw website nu op basis van Mobile-first.



In de afgelopen jaren is een goede mobiele versie van je website al beloond met een hogere ranking. Begin 2015 gaf Google aan dat niet mobiel vriendelijke websites lager zouden gaan scoren in de ranking. De doorgevoerde wijziging gaat een stap verder: jouw positie in de zoekresultaten wordt gebaseerd op je mobiele site, niet op de desktop versie.

Google baseert jouw website ranking op je mobiele website

Waar let Google op?

Wanneer je al een responsive website hebt, is er in de basis geen probleem: de desktop- en mobiele versie verschillen qua content niet van elkaar. In sommige gevallen hebben sites een aparte mobiele versie naast de desktopversie, waarbij desktop de primaire site is. Daarbij zie je vaak dat de mobiele website een ‘light-variant’ van de desktopversie is. Er zijn nog sites  die niet gebouwd zijn in een responsive design. Zo'n site is op een mobiele telefoon moeilijk lees- en navigeerbaar. Is dit bij jou het geval? Dan zul je er goed over moeten nadenken of je deze situatie wilt behouden. Het risico is groot dat je bezoekers aantallen terug lopen. 

Maar wat is mobiel vriendelijk? Ten eerste let Google op de leesbaarheid van de content op de website. Inzoomen om de tekst te kunnen lezen en vervolgens horizontaal scrollen om de zinnen te kunnen lezen, is een duidelijke no-go. Een groter lettertype scoort ook beter. Google adviseert zelf een grootte van 16 pixels.

Daarnaast kan de content die websites op mobiel laten zien verschillen van de desktop-versie. Bepaalde links die je wel in de desktopsite hebt maar niet in je mobiele versie worden dus niet meer als leidend meegerekend voor jouw Google positie.

Een goede mobiele versie van je website

Het belangrijkste advies in deze is: zorg dat je website mobielvriendelijk is en dat je zoveel mogelijk dezelfde content in de mobiele versie van je website als in de desktopversie.



Is jouw website mobiel vriendelijk?

Websitebezoek op de mobiele telefoon is fundamenteel anders dan via desktop op laptop. Google hanteert een aantal criteria waaraan je website moet voldoen om mobiel vriendelijk te zijn:

Dit zijn de criteria waaraan een mobiel vriendelijke website moet voldoen

  • Alle tekst moet goed leesbaar zijn zonder dat je hoeft in te zoomen;
  • Je website past zich automatisch aan de schermgrootte, zodat je niet hoeft te scrollen of schuiven;
  • Links en knoppen staan ver genoeg uit elkaar om gemakkelijk op te kunnen klikken;
  • Er worden geen pop-ups gebruikt en andere software zoals Flash;
  • Je website moet snel laden zodat deze ook toegankelijk is wanneer het mobiele internet minder snel is.

Wil je dat zelf controleren?

Je kunt dat eenvoudig doen. Gebruik daarvoor deze test om te zien of jouw site mobiel vriendelijk is. Onderstaand zie je een voorbeeldresultaat. Tenminste als je website mobiel vriendelijk is. Is dat niet het geval? Wees dan voorbereid op grote rode kruizen en foutmeldingen. Je weet dan dat je echt aan de slag moet.


Ben je klaar voor Mobile First?

Google kondigt wijzigingen altijd ruim van te voren aan. Je krijgt dus voldoende gelegenheid om aanpassingen door te voeren op je website en de aansluiting te houden. Maar kijk je naar de snelheid waarmee mobiel internetverkeer op dit moment desktop verkeer inhaalt, dan kunnen wij ons voorstellen dat Google niet al te lang zal wachten.

Mobiel gebruik van een website haalt met grote snelheid desktop gebruik in


Een responsive website wordt dus belangrijker dan ooit! Maar let wel op: de veranderingen die Google introduceert zijn altijd gericht op de gebruiker. Ga niet mobiel of responsive om Google te pleasen, doe het om de juiste ervaring te bieden aan jouw klanten en prospects. Jij hebt het antwoord op het probleem van de klant; hoe graag wil je dat zij die oplossing bij jou vinden?

Naast de wijzigingen die hierboven worden voorgesteld, zijn er nog ontzettend veel technische aanpassingen door te voeren, die allemaal bijdragen aan een betere vindbaarheid. Zoals snelheid van laden, structured data toevoegen en de gebruikerservaring. Raadpleeg daarvoor altijd jouw websitebouwer.


Bronvermelding:
Dutch Cowboys
Sales Wizard
emerce.nl