Notes » Nieuws » Het nieuwe Facebook: 5 tips om je bereik te maximaliseren na de update
Het nieuwe Facebook: 5 tips om je bereik te maximaliseren na de update

Het nieuwe Facebook: 5 tips om je bereik te maximaliseren na de update

Facebook…het platform om mensen dichterbij elkaar te brengen. Althans, dat is het doel dat Mark Zuckerberg nastreeft. Hoewel miljoenen mensen het social media platform gebruiken, ontbreekt de laatste jaren een belangrijk aspect: relevantie.

De talloze kattenfilmpjes, falende voetballers en “heb je de letter A in je naam, dan win je dit jaar de loterij” heb je vast voorbij zien komen. Heel grappig voor het algemene grote publiek, maar vaak vervelend en niet relevant op individueel niveau. Het verbindt ons niet zoals bedoeld was. In 2018 gaat het algoritme van Facebook dan ook op de schop en ga je deze berichten minder in je tijdlijn zien.

Mooi toch? Facebook gaat berichten tonen die echte betekenis hebben en interactie opleveren. Het liefst van vrienden en familie die dicht bij je staan. Daar ligt direct een pijnpunt voor bedrijven. Want hoe gaan we nu onze doelgroep nu bereiken? Blijven zij nog bereikbaar? Hoe houd je als bedrijf voldoende zichtbaarheid? In dit blog ga je daar 5 tips over lezen.

1. Sponsor je content voor zichtbaarheid

Facebook maakt het met deze update een stuk lastiger voor bedrijven. Het vraagt organische content om een nieuwe insteek.
Gesponsorde berichten hebben echter minder last van de gevolgen van de update. Deze blijven namelijk gewoon in je tijdlijn naar voren komen. De simpelste en meest voor de hand liggende oplossing om de impact van deze update beperken, is door je content te sponsoren.

Een slimme manier om effectief content te sponsoren via Facebook is om eerst het organische resultaat af te wachten. Levert het organisch goede interactie op? Dan haal je er als gesponsord bericht nog meer uit.
Je berichten sponsoren via Facebook niets voor jou? Lees dan de volgende 4 tips om organisch het meeste uit Facebook te halen.

2. Weg met ‘engagement bait’, op naar relevante discussies

Facebook gaf het al eerder aan, maar lijkt nu daad bij het woord te voegen. De berichten waarin gevraagd wordt om te delen, taggen of te reageren met een emoji worden benadeeld in de vorm van minder vertoningen in de tijdlijn van jouw doelgroep.

Dit dwingt je om onderscheidend en relevant te zijn. Wat verstaat Facebook hieronder? Content dat waardevolle sociale interactie oplevert. Het gaat er dus onder andere om hoe mensen reageren op je bericht, maar ook hoe jij als bedrijf de interactie opzoekt en aangaat. Betekenisvolle discussies: doen. Vragen om tags of reacties: niet doen.

Een mooi voorbeeld is van onze opdrachtgever Verder Met Hersenletsel. Op drie manieren zoeken zij de interactie op met de doelgroep: 1) door ervaringen en tips te delen, 2) door open te staan voor andermans ervaringen en 3) door reacties te beantwoorden.


Een vierde manier om interactie te realiseren: richt je niet alleen op eigen berichten. Lees berichten van jouw doelgroep, die zij op hun tijdlijn plaatsen. Reageer, help en discussieer. Zo zoek je proactief de interactie op.

Daarnaast blijft het nog steeds belangrijk hoeveel interactie er ontstaat en hoe snel dit plaatsvindt na het plaatsen van een Facebook bericht. Hoe meer en sneller, des te groter jouw zichtbaarheid.

3. Live-video levert meer interactie op

Echte interactie wordt steeds belangrijker en zoals Facebook zelf aangeeft, blijkt dat live-video meer interactie oplevert dan gewone video’s. Niet alleen zijn ze interessant voor bezoekers, maar ook Facebook geeft er organisch meer waarde aan. Het maakt dus meer kans om in de tijdlijn van je doelgroep te komen dan andere content. Bovendien is het nog vrij nieuw, waardoor weinig concurrenten je in de weg staan.

Bijkomend voordeel is dat je live-video op je pagina blijft staan. Zelfs na de ‘uitzending’ kan de doelgroep je video terugkijken. Dit vergroot je zichtbaarheid en bereik. Hoewel live-video altijd spannend blijft en foutjes gemaakt kunnen worden, is het aan jezelf om de video te laten staan of dat je het verwijdert. Bij het verwijderen van je live-video trigger je mensen om direct te kijken, maar mis je het bereik na het ‘live zijn’.


4. Verdwijnende content: update je Facebook-verhaal

Content dat 24 uur na het plaatsen weer verdwenen is: Facebook Stories / Facebook Verhalen. Je denkt misschien: waarom zou ik willen dat mijn content na 24 uur weer verdwenen is? Maar juist de beperkte zichtbaarheid maakt je content verleidelijk. Je maakt namelijk uitstekend gebruik van het ‘schaarste principe’. Mensen willen vaak niets missen en daarmee verleid je de doelgroep om jouw content te bekijken. Je doelgroep bepaalt dus zelf of ze jouw content willen consumeren. Zo verschuift de communicatie van traditionele push-marketing naar effectieve pull-marketing.

(Spel)tip 5: verspreid je kansen

Heb je het idee dat door deze update jouw contentstrategie aan effectiviteit inlevert? Test eerst de bovenstaande tips eens uit. Maar ook belangrijk, vergeet niet dat de online wereld enorm veel mogelijkheden heeft. Werkt Facebook niet voor jouw bedrijf? Dan kijken we samen naar nieuwe online marketing mogelijkheden. We praten je graag bij!